Az általuk fejlesztett, könnyű, erős váz klasszikus krosszgéphez és szabadidős motorhoz, sőt városi ingázógépekhez is alkalmazható, így nem csoda, hogy ilyen széles körben népszerűek lettek a cég elektromos járgányai.

Hat év alatt ért fel a csúcsra a Sur-Ron

Régóta a szemünk előtt zajlik a közlekedés forradalma, sorra jönnek ki az európai városok forgalmat és megengedett legnagyobb sebességet korlátozó intézkedései, nem mellesleg évről évre szigorodnak a járművekre vonatkozó környezetvédelmi előírások. Sőt a szabadidős elfoglaltsághoz alkalmas zöldterületek mérete is drasztikusan visszaesett, így aki a természetben – szabályos keretek között – szeretne motorozni, az is egyre kevesebb lehetőséggel számolhat. Nyilvánvaló, hogy annak a márkának és típusnak van esélye a hosszútávú fennmaradásra, amelyik megfelel a reguláknak, mindennek tetejébe kiszolgálja a vevők növekvő igényeit.

a-sur-ron-tortenete
A tíz év feletti fiatalokat célozza meg a Firefly Youth, ami szemre alig különbözik erősebb és nagyobb testvéreitől. Valljuk be, elég vagány egy olyan bringa, amivel nem kell pedálozni, de könnyedén suhan 40-50-nel

A Sur-Ron iskolapéldája annak, hogy komoly járműgyártói háttér nélkül, néhány jó ötlettel a tarsolyban is lehet eredményt elérni. A távol-keleti cég mögött három mindenre elszánt mérnök áll, akik 2014-ben fejükbe vették, hogy a piacon elérhető kétkerekűeknél izmosabb, kezesebb és könnyebb elektromos motorokkal lepik meg a közönséget. Természetesen nem garázsvállalkozásként értek fel a csúcsra, hiszen az elejétől kezdve elképesztő mennyiségű pénzt, mintegy 30 millió dollárt, azaz nagyjából 9 milliárd forintot pumpáltak a vállalkozásba, mi több azonnal leszerződtettek csaknem félszáz jól képzett szakembert, hogy biztosan zökkenőmentes legyen az indulás. 

a-sur-ron-tortenete
Szinte vadásznak a hatóságok a természetvédelmi területre merészkedő motorosokra, hazánkban is többszázezer forintos büntetés járhat annak, aki hagyományos motorral hajtott járművel belép a tiltott zónába. A Sur-Ron Firefly előtt is vannak korlátok, de fontos különbség, hogy nem zavarja az erdő csendjét és a levegőt sem szennyezi
Persze szerencsére is szükségük volt, ugyanis akkor még nem látszott egyértelműen, hogy az áramos motorok szegmense milyen szintű fejlődésen megy keresztül néhány esztendő alatt. Alig egy év után jutottak el az első skiccektől a kész bringáig, tudniillik 2016-ban mutatkozott be a Firefly, s rögtön többféle verziót rivaldafénybe állítottak. A Light Bee a belépőszintű, európai homologizációval is büszkélkedő, közúti kivitel, amit B-s vagy –16 éves kortól – AM kategóriás jogosítvánnyal vezethetünk, s nem nélkülözi azokat a tartozékokat,  amik szükségesek a közúti közlekedéshez.
a-sur-ron-tortenete
Rengetegféle kiegészítő, többek között szupermotó szett, kézvédő, a gyáritól eltérő méretű lánckerék és erősített lánc is kapható a Firefly modellekhez
A Firefly Offroad azokat a vevőket célozza meg, akik nem kiépített utakon, hanem terepen hajtanák az áramos vasat, ebből adódóan nincsenek rajta a KRESZ szerint elvárt kötelező felszerelések, fojtás híján átlépheti a 45 km/órás tempót, nem utolsó sorban pedig komolyabb első telókkal és lánccal dicsekedhet. Az aktuális kínálat csúcsa a szintén nem rendszámozható Performance X, ennek nemigen akad ellenfele a könnyű terepvasak körében. Bár itt is a megszokott alumínium-ötvözetből készített váz adja az alapot,

szénkefe nélküli középmotorja az alapváltozatok 2050 wattjával szemben 2500-at küld a hátsó kerékre, maximális forgatónyomatéka pedig eléri a 200 Nm-t. erősített első-hátsó felfüggesztéssel, valamint a strapát jobban elviselő lánccal szerelik fel, és akár 75 km/órás sebességgel repeszthet.

A divatos megjelenés és az emissziómentes erőforrás mellett az is hozzájárul a sikerhez, hogy meglehetősen könnyűek a Sur-Ron modelljei: alig nyolc kilót nyom a váz, s még a Performance X menetkész tömege sem haladja meg a fél mázsát.
a-sur-ron-tortenete
Szürkében és pirosban gyártják a mindössze 47 kilós (!) Light Beeket. Az 1920 Wh-s lítium-ion akksinak hála egy töltéssel körülbelül 65-70 km-t tehet meg a pilóta. 
Essen szó a csapat negyedik tagjáról, a fiataloknak ajánlott Youthról! Bár ez hasonló teljesítménnyel kényezteti használóját, mint a Light Bee, 19 colos kerekek helyett 17-eseken fut, ebből kifolyólag a 10-12 éves motorospalánták is könnyen elboldogulnak vele és talajt érnek a nyergéből. Mivel beépített helymeghatározóval látták el, telefonról követheti a szülő, hogy merre kószál a kölyök a motorral. Mindehhez tegyük hozzá, a Sur-Ron típuscsaládja a közelmúltban kiérdemelte a rangos Red Dot díjat, amire az egész világon egyfajta minőségvédjegyként tekintenek.

Mit hoz a jövő a Sur-Ronnak?

Ugyan a márka bringái a sárteke minden pontján roppant közkedveltek a magánvásárlók körében, a cég arra törekszik, hogy közületek és hadseregek érdeklődését is felkeltse termékei iránt. Számos ország katonaságánál megfordultak már teszten a speciális igényekhez átalakított modellek, nem lennénk meglepve, ha Afrikában, Ausztráliában vagy az Egyesült Királyságban felbukkannának terepszínnel álcázott Sur-Ronok. Az aktuális kínálatot látva egyébként adódik a kérdés, hogy miért nem terveznek izmosabb, valódi terepmotort? Nos, az elmúlt időszakban komoly munka zajlott a cég boszorkánykonyhájában, melynek eredményeképpen megszületett a Storm, a Sur-Ron új zászlóshajója. Miként azt az alábbi videóból is láthatjátok, nem sok kompromisszumot vár el használójától a hagyományos krosszgépekre emlékeztető, minden részletmegoldásában profi szerkezet. 

Nincs kétségünk afelől, hogy 22,5 kW-os teljesítményének, valamint 520 Nm (!) forgatónyomatéknak köszönhetően kevés ellenfele lesz terepen, merthogy

kevesebb mint két másodperc alatt eléri az ötvenes tempót, s a nyolcvanig tartó sprint sem tart  3-4 másodpercnél tovább.

Azt se feledjük, hogy akár 120 kilós embert is a hátára vehet, ráadásul – méreteiből adódóan – nagyra nőtt motoros szintén kényelmesen elhelyezkedhet a nyergében. 

Hatalmas lehetőség kapujában áll a Sur-Ron, mert megvan a tudása, hogy az eddigieknél is sokoldalúbb, a jelen és a jövő elvárásainak maradéktalanul megfelelő, nullemissziós motorokat dobjon piacra. Kíváncsian várjuk a folytatást...