Mindenekelőtt azt kell tisztázni, hogy az elsődleges cél a baleseti helyzetek felismerése és kivédése, vagyis a protektornál, csizmánál és légzsákos mellénynél sokkal többet ér, ha képzed magad, s a tudás birtokában elkerülöd a necces szituációkat. Ez már csak azért is kiemelendő, mert a frontális ütközésből és az egyszerű elcsúszásból bekövetkező halálesetek aránya 7:1-hez, azaz a legfőbb veszélyt az jelenti, ha vétkes vagy akár vétlen félként csapódsz a szembejövőbe, míg az egyszerű kicsúszások mellékhatásaként inkább a törések, zúzódások említhetők. Ez utóbbiakat csokorba is szedtük, hogy megmutassuk, milyen bajokkal érkeznek a kórházba a bukósisakosok, illetve hogy kiderüljön, mely' védőfelszerelések használatával előzheted meg ezeket.

1. Az aszfalt okozta horzsolás, zúzódás

A sebesség növekedésével a sérülések mértéke, illetve a kiterjedése nő, ezért a legnagyobb kánikulában is felelőtlenség egy szál pólóban és hosszú- vagy rövidnadrágban motorra, illetve robogóra ülni. A farmer mint átmeneti megoldás azt a hamis érzetet keltheti, hogy védve vagy, de ez csak akkor igaz, ha nem érdes felületű aszfalton és egészen kis tempóval sikerült talajt fognod - egyéb esetben csak növeli a komplikációkat a megégett, pontosabban rád égett szövet.

Kár túlragozni: ez történik 30 km/órás tempónál három másodperc alatt...

Ha tényleg elviselhetetlen a kánikula, jöhet a hálós protektoring vagy hasonló alternatív megoldás, hiszen bármi jobb, mint egy trikóban megismerkedni a flaszterral.

2. Égési sérülések

Léghűtéses erőforrások hengerei, leömlők, kipufogódobok - ezek mind veszélyforrások, egy óvatlan mozdulattal könnyen szerezhetsz első- vagy másodfokú égést. A megelőzés kapcsán azt érdemes tudnod, hogy a szerelést mindig hideg gépen végezd, ha pedig a művelet megköveteli a bemelegítést (pl. olajcsere), akkor a lehető legkörültekintőbben járj el, viselj zárt ruházatot és kesztyűt, s fokozott óvatossággal nyúlj például a leömlőkön keresztül elérhető olajszűrőhöz.

a-leggyakoribb-motorosserulesek-10940
Ha már megtörtént a baj, legalább 5-10 percen át hűtsd az égett részt és környékát hideg folyóvízzel. Ez némileg csökkenti a fájdalmat, és így elejét veheted a mélyebb szövetek károsodásának

3. Végtag-, kulcscsont- és sajkacsonttörés

- Fiatal, 23 éves férfi, közúti baleset miatt került be hozzánk zúzódásokkal és kulcscsonttöréssel. - Á, szóval Yamaha-szindróma!

A fenti párbeszédet egy kórház folyosóján sikerült elcsípnem néhány évvel ezelőtt, s remekül példázta a balesetek jellemző következményeit. A végtagtörés egyértelmű, ennek kapcsán sajnos csak annyit tehetsz, hogy a lehető legjobb védőfelszerelést választod, amit megengedhetsz magadnak, és kínosan ügyelsz rá, hogy a mérete tökéletesen passzoljon hozzád. Gyakori probléma ugyanis, hogy a tavasszal vagy nyáron jó pár kilót leadó pilóta éppen a kissé lötyögős ruha és az elmozduló protektorok vagy a használtan vásárolt, s ezért fél számmal kisebb, illetve nagyobb csizma miatt kerül kórházba.

a-leggyakoribb-motorosserulesek-10942
A nem méretpontos ruha vagy csizma legalább olyan veszélyes, mintha mellőznéd a használatát. Ha sokat fogysz, igazíttasd magadra a gúnyát, hogy továbbra is tökéletesen védjen!

Kevésbé ismert, de a profi sportban igen gyakori a sajkacsonttörés, melyet általában a kinyújtott kézzel előre esve szenvedhetsz el, s ez ugye motoron nem is olyan nehéz... Veszélye, hogy az apró, de fontos kis kéztőcsont a töréstől nem feltétlenül mozdul el a helyéről, kívülről nem látszik deformáció, s a röntgen sem feltétlenül mutatja ki - csak a nyomásérzékenység utal rá, hogy megtörtént a baj. A legtöbben persze legyintenek, azt feltételezve, hogy az eséstől meghúzódott a csuklójuk, és ettől bizony hosszú távon - a vérellátás hiánya miatt - a csont összezsugorodhat, illetve elkophat, és krónikus esetben már nem is lehet helyreállítani, csak a csukló részleges vagy teljes merevítése jöhet szóba megoldásként.

4. Sérült fogak és arcbőr

A nyitott vagy felnyitható állrészű fejvédők rendkívül praktikusak, ha valaki naponta több órát tölt a nyeregben, de nem mehetünk el szó nélkül az ilyen sisakok hátrányai mellett sem. Ahogy a sommás mondás tartja: a bukód éppen annyit ér, amennyit az arcodból eltakar... Ne légy hát rest indulás előtt - s nem útközben - lecsukni az állrészt, a nyitott, kiskőrösi-stílusú darabokat pedig hagyd meg a reklámokban pózoló színészeknek, elvégre a biztonságod többet ér, minthogy bármikor kikacsinthass a kávézók teraszára egy-egy szépségnek.

a-leggyakoribb-motorosserulesek-10943
Egy felnyitható állrészű sisakban könnyebb enni, inni vagy beszélgetni, de csak akkor nyújt teljes védelmet, ha még indulás előtt lezárod

5. Leégés

Ez tulajdonképpen összefügg az első, egyben legalapvetőbb ponttal, miszerint zárt öltözék nélkül még nyáron, városban se indulj útnak. A menetszél jótékony, hűsítő hatása ugyanis elfedi az egyik veszélyforrást, az akár 20-30 perc alatt bekövetkező leégést. Ha már nem sikerült megelőzni a bajt, legalább a kezelést tudatosan végezd, s kerüld a tejföl, joghurt, esetleg zabliszt és víz keverékéből álló keverékeket! Ezek ugyan hűsíthetnek, de a gyógyulást nem vagy csak részben segítik.

Ellenben az aloe vera - több mint 240 féle növényi hatóanyagával, húszféle ásványi anyagával és a benne található 18 féle aminosavval - kiemelkedő a sejtregeneráló hatású, gyulladáscsökkentő, egyben fájdalomcsillapító, nem véletlen, hogy a napégésre ajánlott gyógykészítmények egyik fontos alapanyaga. Ha van kéznél a növényből vagy a kivonatából, bátran rákenheted az előzőleg hűs vízzel vagy gyógyteával megtisztított, piros, hólyagos bőrre.

a-leggyakoribb-motorosserulesek-10941
A menetszéltől motoron úgy érezheted, nincs is igazán meleg, de ettől az UV sugárzás még hat rád. Amit nem takar a sisak vagy a ruha, az menthetetlenül leég...

6. Elhúzódó tünetek

Ezekről korábban már részletesen meséltünk, ezért most csak felsorolásszerűen említjük, miféle veszélyek is leselkednek a gondatlanul öltözködő motorosokra. A vékony vagy egymáshoz nem jól illeszkedő ruhák utat engednek a szélnek, mely akár 10-15 fokos külső hőmérséklet mellett is fagyási sérüléseket okozhat, emellett a reumás gyulladások melegágyai is az ilyen kalandok. Hasonlóan alattomos, észrevétlenül kialakuló nyavalya a halláskárosodás, amit a legjobb, legcsendesebb sisakban is óhatatlanul elszenvedsz, csak a mértéke a kérdés, ha sokat ülsz nyeregben.

Lehet, hogy rosszul hangzik ez a sok-sok veszély és intelem, de Isten ments, hogy bárkit elriasszak a motorozástól, sőt, éppen ellenkezőleg. Jó lenne, ha mindenki élete végéig örömmel, egészségben élvezhetné ezt a csodás hobbit, s ehhez - tetszik vagy sem - muszáj odafigyelni az ilyen apró részletekre is.