Mindenekelőtt azt kell tisztázni, hogy az elsődleges cél a baleseti helyzetek felismerése és kivédése, vagyis a protektornál, csizmánál és légzsákos mellénynél sokkal többet ér, ha képzed magad, s a tudás birtokában elkerülöd a necces szituációkat. Ez már csak azért is kiemelendő, mert a frontális ütközésből és az egyszerű elcsúszásból bekövetkező halálesetek aránya 7:1-hez, azaz a legfőbb veszélyt az jelenti, ha vétkes vagy akár vétlen félként csapódsz a szembejövőbe, míg az egyszerű kicsúszások mellékhatásaként inkább a törések, zúzódások említhetők. Ez utóbbiakat csokorba is szedtük, hogy megmutassuk, milyen bajokkal érkeznek a kórházba a bukósisakosok, illetve hogy kiderüljön, mely' védőfelszerelések használatával előzheted meg ezeket.
1. Az aszfalt okozta horzsolás, zúzódás
A sebesség növekedésével a sérülések mértéke, illetve a kiterjedése nő, ezért a legnagyobb kánikulában is felelőtlenség egy szál pólóban és hosszú- vagy rövidnadrágban motorra, illetve robogóra ülni. A farmer mint átmeneti megoldás azt a hamis érzetet keltheti, hogy védve vagy, de ez csak akkor igaz, ha nem érdes felületű aszfalton és egészen kis tempóval sikerült talajt fognod - egyéb esetben csak növeli a komplikációkat a megégett, pontosabban rád égett szövet.
Ha tényleg elviselhetetlen a kánikula, jöhet a hálós protektoring vagy hasonló alternatív megoldás, hiszen bármi jobb, mint egy trikóban megismerkedni a flaszterral.
2. Égési sérülések
Léghűtéses erőforrások hengerei, leömlők, kipufogódobok - ezek mind veszélyforrások, egy óvatlan mozdulattal könnyen szerezhetsz első- vagy másodfokú égést. A megelőzés kapcsán azt érdemes tudnod, hogy a szerelést mindig hideg gépen végezd, ha pedig a művelet megköveteli a bemelegítést (pl. olajcsere), akkor a lehető legkörültekintőbben járj el, viselj zárt ruházatot és kesztyűt, s fokozott óvatossággal nyúlj például a leömlőkön keresztül elérhető olajszűrőhöz.
3. Végtag-, kulcscsont- és sajkacsonttörés
- Fiatal, 23 éves férfi, közúti baleset miatt került be hozzánk zúzódásokkal és kulcscsonttöréssel. - Á, szóval Yamaha-szindróma!
A fenti párbeszédet egy kórház folyosóján sikerült elcsípnem néhány évvel ezelőtt, s remekül példázta a balesetek jellemző következményeit. A végtagtörés egyértelmű, ennek kapcsán sajnos csak annyit tehetsz, hogy a lehető legjobb védőfelszerelést választod, amit megengedhetsz magadnak, és kínosan ügyelsz rá, hogy a mérete tökéletesen passzoljon hozzád. Gyakori probléma ugyanis, hogy a tavasszal vagy nyáron jó pár kilót leadó pilóta éppen a kissé lötyögős ruha és az elmozduló protektorok vagy a használtan vásárolt, s ezért fél számmal kisebb, illetve nagyobb csizma miatt kerül kórházba.
Kevésbé ismert, de a profi sportban igen gyakori a sajkacsonttörés, melyet általában a kinyújtott kézzel előre esve szenvedhetsz el, s ez ugye motoron nem is olyan nehéz... Veszélye, hogy az apró, de fontos kis kéztőcsont a töréstől nem feltétlenül mozdul el a helyéről, kívülről nem látszik deformáció, s a röntgen sem feltétlenül mutatja ki - csak a nyomásérzékenység utal rá, hogy megtörtént a baj. A legtöbben persze legyintenek, azt feltételezve, hogy az eséstől meghúzódott a csuklójuk, és ettől bizony hosszú távon - a vérellátás hiánya miatt - a csont összezsugorodhat, illetve elkophat, és krónikus esetben már nem is lehet helyreállítani, csak a csukló részleges vagy teljes merevítése jöhet szóba megoldásként.
4. Sérült fogak és arcbőr
A nyitott vagy felnyitható állrészű fejvédők rendkívül praktikusak, ha valaki naponta több órát tölt a nyeregben, de nem mehetünk el szó nélkül az ilyen sisakok hátrányai mellett sem. Ahogy a sommás mondás tartja: a bukód éppen annyit ér, amennyit az arcodból eltakar... Ne légy hát rest indulás előtt - s nem útközben - lecsukni az állrészt, a nyitott, kiskőrösi-stílusú darabokat pedig hagyd meg a reklámokban pózoló színészeknek, elvégre a biztonságod többet ér, minthogy bármikor kikacsinthass a kávézók teraszára egy-egy szépségnek.
5. Leégés
Ez tulajdonképpen összefügg az első, egyben legalapvetőbb ponttal, miszerint zárt öltözék nélkül még nyáron, városban se indulj útnak. A menetszél jótékony, hűsítő hatása ugyanis elfedi az egyik veszélyforrást, az akár 20-30 perc alatt bekövetkező leégést. Ha már nem sikerült megelőzni a bajt, legalább a kezelést tudatosan végezd, s kerüld a tejföl, joghurt, esetleg zabliszt és víz keverékéből álló keverékeket! Ezek ugyan hűsíthetnek, de a gyógyulást nem vagy csak részben segítik.
Ellenben az aloe vera - több mint 240 féle növényi hatóanyagával, húszféle ásványi anyagával és a benne található 18 féle aminosavval - kiemelkedő a sejtregeneráló hatású, gyulladáscsökkentő, egyben fájdalomcsillapító, nem véletlen, hogy a napégésre ajánlott gyógykészítmények egyik fontos alapanyaga. Ha van kéznél a növényből vagy a kivonatából, bátran rákenheted az előzőleg hűs vízzel vagy gyógyteával megtisztított, piros, hólyagos bőrre.
6. Elhúzódó tünetek
Ezekről korábban már részletesen meséltünk, ezért most csak felsorolásszerűen említjük, miféle veszélyek is leselkednek a gondatlanul öltözködő motorosokra. A vékony vagy egymáshoz nem jól illeszkedő ruhák utat engednek a szélnek, mely akár 10-15 fokos külső hőmérséklet mellett is fagyási sérüléseket okozhat, emellett a reumás gyulladások melegágyai is az ilyen kalandok. Hasonlóan alattomos, észrevétlenül kialakuló nyavalya a halláskárosodás, amit a legjobb, legcsendesebb sisakban is óhatatlanul elszenvedsz, csak a mértéke a kérdés, ha sokat ülsz nyeregben.
Lehet, hogy rosszul hangzik ez a sok-sok veszély és intelem, de Isten ments, hogy bárkit elriasszak a motorozástól, sőt, éppen ellenkezőleg. Jó lenne, ha mindenki élete végéig örömmel, egészségben élvezhetné ezt a csodás hobbit, s ehhez - tetszik vagy sem - muszáj odafigyelni az ilyen apró részletekre is.