Tagadhatatlan, hogy az USA a globális motorpiac egyik legfontosabb országa, elvégre minden évben 5-600 000 nagymotor talál gazdára. Tavaly sem volt ez másként, egészen pontosan 554 000 új kétkerekű állt forgalomba, ami kicsit sem meglepő, az viszont annál inkább, hogy egy japán gyártó vetett véget a Harley-Davidson egyeduralmának.
Már USA-ban is a Honda vezeti az eladási versenyt
Azt már korábban olvashattátok, hogy a Honda Motor Company a világ legnagyobb motorgyártója, és kimondani is sok, hogy 18 700 000 darab kétkerekűt adott el 2023-ban. Megannyi államban – így hazánkban is – hosszú évek óta az első helyen áll a márkák versenyében, ám mivel kínálatának jelentős része 350 köbcenti alatti modellekből és megannyi robogóból áll, az USA-ban eddig nem tudta átvenni a vezető szerepet.
Tavaly viszont megtört a jég – írja a Motorcycles Data –, és annak dacára, hogy visszaestek a Honda eladásai 2022-höz viszonyítva, sikerült megelőznie a nagy rivális Harley-Davidsont, mely csaknem 10 százalékkal kevesebb motort adott el 2023-ban, mint egy évvel korábban.
Komoly meglepetés, hogy a Kawasaki is felzárkózott az élmezőnybe, mégpedig az elképesztően népszerű KLR650-nek (!) köszönhetően, mely Európában már évtizedek óta nem kapható az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt. Márpedig az USA-ban elért sikere azt mutatja, hogy komoly igény lenne az ilyen kiforrott, sokoldalú és megbízható vasakra, melyek ráadásul még árban is versenyképesek.
A KLR650 alapváltozatáért például 6899 dollárt, azaz átszámítva 2,5 millió forintot kérnek. Csak összehasonlításként: ennyi pénzből Ninja 125-öt vagy Z125-öt lehet kapni Európában, nem 650-es kalandmotort...
A KLR sikere olyannyira felpörgette az eladásokat, hogy a Honda és a Harley-Davidson mellett a Kawasaki került fel a motoreladási verseny képzeletbeli dobogójára, azaz két japán márka fogja közre a korábbi első helyezett Harley-Davidsont.