A MotoADN és a bukaresti Politehnica Egyetem végezte el a próbát, amiben arra kereste a választ, hogy valóban igaz-e a „Loud pipes, save lives” mondás. Tipikus városi környezetet szimuláltak, alaposan megvizsgálva, hogy egy 60 km/órával haladó, felhúzott ablakú autóban meghallják-e a közeledő motort, ha közben beszélgetnek és/vagy rádiót hallgatnak.

Tényleg életet ment a hangos dob?

Egyre nagyobb hangerejű motorokat állítottak be, mégpedig egyre közelebb az autóhoz, így előbb 15, majd tíz méterről vizsgálták a hangterjedést, végül közvetlenül a kocsi mellett, annak holtterében állva is tettek egy-egy próbát.

a-hangos-kipufogo-tenyleg-eletet-ment
A hangterjedés sajátosságai miatt már 8-10 decibeles növekedés mellett duplájára nő a hangerő, így aztán még érdekesebb, hogy a motor előtt és motor mögött mért érték között 7 dB (!) volt a különbség

Hat különböző motort vetettek be, hogy kiderüljön: biztonságos távolságból, azaz 15 méterrel az autó mögött haladva hall-e bármit a sofőr?

Nos, hiába álltak ott az üvöltő, 110 decibeles hangerejű gépek, egyik zaja sem jutott be az utastérbe.

Tíz méterről már beszűrődött némi kipufogóhang, de ne feledjük, hogy 110 decibeles értékről beszélünk, ami eleve szabálytalan és rövid úton lekaphatják érte a rendszámot.

A teszt alapján három alapvető következtetés született, élen azzal, hogy biztonságos távolságból nem hallhatja meg a vezető a mögötte érkező motort, akkor sem, ha az kétszer-háromszor hangosabb a gyári, 85-90 dB-es gépeknél. Ha nem nagy a sebességkülönbség, talán reagálhat a vezető, amikor tíz méterről elkezd beszűrődni némi zaj, de mivel alacsony frekvenciájú hangról beszélünk (200 és 400 Hz között), annak irányát nem vagy csak nehezen tudja megállapítani. Végül pedig a holttérben haladó motor gyári dobbal is hallható, de ekkor már inkább veszélyes, mintsem hasznos, ha „utat ad” nekünk a sofőr. Ekkor ugyanis általában reflexből cselekszik, és mint arra Borsody Ákos motoros rendőr is rámutatott, ilyenkor ösztönösen lehúzódik, meg sem nézve, hogy a másik oldalon halad-e egy motor, bringa vagy autó. 

Továbbra is a körültekintő, előzékeny vezetés, a feltűnő színű ruha és a hatékony világítás tehát a megoldás, ha azt akarjuk, hogy észrevegyenek minket. A minőségi sportkipufogó pedig látványos és gyönyörű hangot előcsalogató extra, de a tesztelők szerint vajmi kevés köze van a baleset-megelőzéshez.