A Brembo nemrég eladta a korábban megvásárolt Pirelli-tulajdonrészét, mely az abroncsgyártó vállalat értékének 5,6%-át tette ki. Ez önmagában talán be sem került volna a motorosújságokba, ám az így befolyt 313 millió dollártól rögtön meg is vált az olasz társaság.

A Brembo felvásárolta az Öhlinst

A vállalat ugyanis nem sokkal később megállapodott a Tennecóval, és megszerezte az Öhlins Racing 100%-os tulajdonjogát. Mivel a Brembo már számtalan márkát bekebelezett (AP Racing, Bybre, Breco, J.Juan, Marchesini, SBS Friction stb.), az Öhlins-felvásárlás is elsősorban pénzügyi manővernek tűnhet, ám ezúttal sokkal többről van szó.

a-brembo-felvasarolta-az-ohlinst
Több mint 16 000 alkalmazott, 32 üzem, 9 K+F központ és évi 4000 millió eurós forgalom – ezek a Brembo főbb számai. A teljes bevételből 13-14%-ot tesz ki a motoros részleg termelése

Nem véletlen, hogy anno a német Continental mérnökei is kiemelték, hogy a társaság különböző fejlesztési osztályai együttműködnek, így például az új motorok kipörgésgátlóinak, ABS-einek fejlesztésekor felhasználják az abroncsgyártásban szerzett tapasztalatokat, és vice versa. Valami hasonló körvonalazódik most a Brembónál, ahol arra számítanak, hogy a jövőben – az autóiparban bevett megoldáshoz hasonlóan – teljes fék- és felfüggesztésrendszereket kínálhatnak majd a motorgyáraknak.

a-brembo-felvasarolta-az-ohlinst
Átszámítva 150 milliárd forintért vásárolta meg a Brembo az Öhlinst

Számtalan példát láthattunk már erre a közelmúltban, és nem csak az alkatrészbeszállítók terén, hiszen gyakori társítás például a Dainese ruha és az AGV sisak a MotoGP-ben. Ennek oka, hogy gyakorlatilag egy tulajdonosi körről beszélünk, miután 2007-ben a bőrruhagyártó felvásárolta az AGV-t.

a-brembo-felvasarolta-az-ohlinst
Ha valóban teljes futómű-fékrendszer megoldásokkal rukkol elő a Brembo, felhasználva az Öhlins Racing több évtizedes szakmai tapasztalatát, az hasonló lépésekre késztetheti a többi fék- és felfüggesztés-beszállítót is

Ráadásul ez példaként állhat a leggyakoribb futóműbeszállítók, például a KYB vagy a Showa előtt, hogy – fékalkatrészeket készítő vállalatokkal társulva – hasonló „csomagokkal” rukkoljanak elő, és ezáltal felvehessék a versenyt az immáron több mint fél tucat márkát birtokló Brembóval. Egyébként ez volt a Brembo valaha kötött legköltségesebb üzlete – egészen pontosan 405 millió dollárt, azaz átszámítva 150 milliárd forintot költött az olasz társaság az Öhlins megvásárlására.

Miért éppen az Öhlins?

A Brembo vezetői úgy nyilatkoztak, hogy az 1976-ban alapított Öhlins Racing meghatározó márka a nemzetközi piacon, és nem mellesleg félezer embernek ad munkát a svédországi Upplands Väsbyben, valamint a társaság Thaiföldön működő üzemében. Emellett négy teszthelyszínnel rendelkezik az Egyesült Államokban, Németországban, Thaiföldön és Svédországban, hogy tökéletesíthesse a közútra, illetve pályára fejlesztett alkatrészeket.

a-brembo-felvasarolta-az-ohlinst
A Brembo a tranzakciót a Pirelli-tulajdonrész eladásából fedezte, mely több mint 300 millió eurót tett ki

Miután a Brembo tulajdonába került, az olasz cég megerősítheti helyzetét a versenysportokban is, hiszen az Öhlins – többek között – MotoGP-, Formula-1-, Superbike- és NASCAR-beszállító, és a villák, rugóstagok mellett kormány-lengéscsillapítókat, elektronikus futóművezérlő rendszereket és saját fejlesztésű szoftvereket forgalmaz két- és négykerekűekhez.

a-brembo-felvasarolta-az-ohlinst

Persze mint minden ilyen felvásárlásnál, a szerződés aláírása és a kifizetés csak az első lépés, amit várhatóan fél éven belül jóváhagynak a gazdasági szereplőket felügyelő szervezetek, és 2025 első negyedévében kezdődhet meg a Brembo, valamint az Öhlins közös munkája.