Nemrég arról meséltünk, hogy miként alakult a márkák piaci értéke az elmúlt fél évszázadban, ám van a motoros cégeknek egy másik fontos mérőszáma is. Ez pedig nem más, minthogy hány úttörő műszaki megoldást szabadalmaztattak, és hogy ezek mennyire voltak hasznosak a motorosoknak. Ha így nézzük, akkor egyértelmű, hogy a bajor mérnökök hada és maga a BMW Motorrad is a lista élén tanyázik, hiszen a kék-fehérekhez köthető megannyi újítás, ami milliók életét könnyítette meg.
Felfüggesztés, fékrendszer és vízálló motoros ruha – ez mind a BMW újítása
Gyakran a Ner-a-Cart emlegetik a motorkerékpár-felfüggesztések első komolyabb mérföldköveként, mivel a sajátos járgányban láthattak először a vevők agykormányzású első kereket és a korábbitól merőben eltérő futóművet. Az igazi áttörésre viszont 1935-ben került sor, ekkor ugyanis a korábbi, kezdetleges teleszkópokat kiegészítették a ma már jól ismert hidraulikus lengéscsillapítóval.
Például a BMW R 12 túramotor és az R 17 sportgép is megkapta az újítást, s ettől egy csapásra javult a kezelhetőség, különösen rossz minőségű úton kanyarodva volt érezhető az ugrásszerű a fejlődés. Hogy milyen nagy horderejű volt a rugóból és hidraulikus csillapítóegységből álló első felfüggesztés, azt remekül mutatja, hogy ma is ez az egyeduralkodó, és a terepmotorokban nemrég megjelent, rugó nélküli konstrukció sem tudta kiszorítani a piacról.
Az úttartás tehát rendben, lehet gyorsítani, de csak amíg le nem fúj a szél... Bizony, a hetvenes években egyre komolyabb fejtörést okozott a mérnököknek, hogy hiába mennek 200-zal az új vasak, ha a vezető csak Popey-alkarokkal tud megkapaszkodni rajta.
Ha azt kérdeznénk, melyik márka rukkolt elő elsőként sorozatgyártásban, több ezer darabos mennyiségben készülő, alapáron teljesidomos sportmotorral, a többség valószínűleg olasz vagy japán gyárakra tippelne. Márpedig ez is a bajorok leleményességét dicséri, ugyanis a szélcsatornás tesztek alapján tökéletesített, teljesidomos R 100 RS éppen 45 évvel ezelőtt, 1976-ban látott napvilágot.
Nyitott vagy zárt sisak, esetleg mindkettő?
Negyven évvel ezelőtt, 1981-ben dobták piacra a világ első, zárt és nyitott sisakként is hordható bukóját. Bármilyen hihetetlen, ez is a BMW-hez köthető, tudniillik mérnökeik felismerték, hogy egyre többen motoroznak – eltérő gépekkel – a hétköznapokon városban, valamint hétvégéken hosszabb távon, és ehhez bizony szívesen használnának különböző sisakot.
Így született meg a nyitott és zárt állapotban is hordható fejvédő, s ez egyaránt viselhető volt robogón, szemüveggel terepmotoron vagy zárt állapotban túra- vagy sportgépeken.
Noha sokan próbálták elérni – különböző technikákkal –, hogy vízállóvá tegyék a motoros ruhákat, ebben is a BMW, illetve beszállítói értek el igazán komoly áttörést. 35 évvel ezelőtt, 1986-ban mutatták be a világ első, Gore-Tex alapanyagú, vízálló motoros öltözékét.
Már az első négyes is igazán fontos mérföldkőnek számított, de kétségtelen, hogy az 1988-ban megjelent ABS, azaz blokkolásgátló volt a legnagyobb hatással a motorozásra a BMW fejlesztései közül.
Több tekintetben is élen jártak a biztonság terén, elvégre a BMW volt a világ első gyártója, mely ABS-szel szerelte fel motorkerékpárjait, illetve 2013-ban szintén a német gyár érte el, hogy minden egyes modelljén alapáras lett a blokkolásgátló. Ma már ez természetes, mondhatnánk, de gondoljunk csak bele: 2012-ben még a Hayabusához sem lehetett rendelni ABS-t, és más márkák is komoly lemaradásban voltak ilyen téren.
A bajor szakemberek napjainkban is élen járnak a fejlesztésekben, hiszen az általunk is tesztelt C evolution volt a világ első, tisztán elektromos maxirobogója, mi több, 2010-ben ők dobták piacra az első, kanyarkövető fényszóróval felszerelt kétkerekűt, a K 1600-at. Említhetnénk még az elektronikusan vezérelt felfüggesztést (ESA), mely oly népszerűvé tette a márka túragépeit vagy a teljes egészében szénszálas vázra és kerekekre épült HP4 RACE-t is, illetve a piacvezető GS-t sikeressé tevő Tele- és Paralever felfüggesztést. A fejlődés tehát nem állt le, sőt olyannyira nem, hogy tavaly elsők között dobtak piacra egyes szintű önvezetésre képes modellt, az R 1250 RT-t. Tehát a fejlődés üteme egyre gyorsul, s kíváncsian várjuk, hogy mit tartogat a következő száz év a BMW Motorrad történetében.