Rendhagyó módszert vetett be a BMW Motorrad Superbike-csapata: a versenyhétvége alatt, 3D-nyomtatóval készítette el Tom Sykes motorjának új összetevőit, hogy ezzel is felgyorsítsa a fejlesztéseket, és mielőbb élesben tesztelhesse az így született alkatrészeket.
Persze korábban is láthattunk ilyen eljárással készült tartozékokat, de azok jórészt a gyárak K+F osztályainak steril laborjaiban láttak napvilágot, így nem volt lehetősége a mérnököknek nyomban tesztelni is őket.
3D-nyomatott elemek gyorsíthatják fel a motorok fejlesztését
Gyakorlatilag azzal ért el áttörést a BMW, hogy a fejlesztőrészleget nemes egyszerűséggel kiköltöztette a boxba, így gyorsan és rugalmasan reagálhattak a szakemberek a pilóták kéréseire. Jóllehet, ezek nem mindig olyan tulajdonságú elemek, mint a „hagyományos” úton, azaz számítógépes szimulációkon tesztelt, majd fémből vagy szénszálas kompozitanyagból készült változatok, de kétségtelen, hogy töredékére csökkentik a tervezéshez és a gyártáshoz szükséges időt.
Legutóbb éppen Jerezben vették hasznát az újításnak, ahol pilóták elégedetlenek volt a hátsó felfüggesztés működésével, ezért versenymérnökeik és szerelőik új bekötési pontot alakítottak ki a központi rugóstagnak, ami segített alkalmazkodni a pálya vonalvezetéséhez. A 3D-nyomtatóval pillanatok alatt elkészült alkatrészt – alapos tesztelés után – kiszerelték, majd az összes adattal együtt eljuttatták a beszállítónak, aki a csapat tapasztalatai alapján elkészítette a végleges darabot. Néhány nappal később, a következő, portimaói versenyhétvégén már ott voltak az új alkatrészek, melyeket már élesben is használhattak a futamokon.
Noha nem derül ki a BMW közleményéből, hogy mennyivel gyorsult Sykes a fejlesztés révén, az mindenesetre beszédes, hogy csak a két méregerős Kawasaki és Razgatlioglu tudta megelőzni a portimaói időmérőn, mi több, jócskán maga mögé utasította Bautistát és a MotoGP-ből érkező Reddinget is.