Kanyarban lehet hátsó féket használni?

Pár nappal ezelőtt egy kanyarban használtam a hátsó féket. Nem vészfékeznem kellett, de elnéztem az ívet ezért egy kicsit intenzívebben léptem a pedálra. Ekkor olyan szinten betáncolt a motor hátulja, hogy alig sikerült megállnom. Eddig nem figyeltem rá, de máskor is használtam már a hátsó féket kanyarban és nem volt vele probléma. Azonban a jelenség az eset óta fennáll. A guminyomás gyári értéken, a futóművel sem lehet gond mert fél éves motorról van szó kb. 7000 km-el és az út minősége sem rossz.
Van valami ötlet, hogy miért csinálja ezt a motor? Köszönöm előre is aválaszokat.
sook 2023. július 31.
Kanyarban.....
Ez bővebben fejtsd ki.
A kanyarban, de a motor egyenesen.... a kanyarban, motor ledöntve...mennyire ledöntve, milyen tempó.....és nyilván mekkora fékezés.
A fékezés önmagában nem táncoltatja "be" a motor hátulját.
Én ha gyorsnak találom a kanyarba beérkező sebességem, néha egy pici első fékkel is bekísérem a kanyarba a motort, hátsó féket gyakorlatilag nem használok. A típuson amúgy sem az erősség, meg ott van a nagy adag motorfékem.

A hátsó fék és szitálás, jellemzően lengéscsillapító és/vagy gumi- guminyomás probléma lehet. Persze azért sok körülmény is befolyásol, ami te csinálsz.
Várjunk még véleményeket, hozzászólásokat, tapasztalatokat. Aztán csak kimazsolázod, hogy nálad mi lehet a gond.
Ha ez az NC-vel volt, akkor ne csodálkozz... nem egy éles kés az a motor, ráadásul ha éppen váltogat kanyarban, akkor jócskán bezavar úgy mindenbe.
Lehet, néha kell is.... stabilizálja a motort, szűkiti az ivet, alapjábanvéve ha nem ordenáré módon taposol bele inkább előnye van mint hátránya. Automatánál ha belevált tud meglepetést okozni. Ha esetleg utegyenetlenség van és elpattog vagy könnyül a hátulja az is tud ilyet. A tipust nem ismerem, de ilyen fiatal motornál hacsak nem valami lazulás vagy hiba okozza nem gondolnám hogy a futómű elment volna. Ha megijedtél, akkor az utólag nehezen felidézhető pillanatnyi technikai kivitelezésed is állhat mögötte. Szerintem próbáld ki ismét hasomló tempónál de kontrolláltabban a fékezést, akár intenzivebben is de ne beleugorva a fékbe - az ABS is bele tud vinni némi meglepetést. Ha fennáll indokolatlanul a jelenség akkor szerviz, ugyis garis.
Nekem ez kicsit furcsa és értelmezhetetlen , ha kanyarban vagyok egy bedöntött motornál hogy tud táncolni ? vagy nem igazán volt bedöntve a motor mert a kanyar csak enyhe görbület volt a kerék meg elpattogott a fékezéstől ? Első kerékkel kell fékezni érzéssel akár a kanyar teljes ívjén , hátsót csak rásegítésre vagy ha valami szirszar van az úton a hátsó csúszása nem annyira necces
Első kerékkel fékezés hasznos de annak felállitó hajlama van, tehát ha ivet akarsz tartani rá kell tolni kicsit jobban a kormányra. Ráadásul én mondjuk inkább már csak ott motorozok ahol kanyar van, de ott meg hegy is akad, ott mondjuk az elsőféktől össze ül lejtmenetben a teló, azzal is számolni kell. A hátsótól meg szépen beül az ivre. Alapjában véve a gázt se muszáj elvenni ha nem indokolt nagy lassulás. Kigyorsításkor meg ahogy elengeded a féket látványosan gyorsulsz.
az én tempómnál nem észrevehető a felállító hajlam esetleg ha egy jó csaj dörgölőzik közben 😂 , a hátsó fék meg meg-meg nyomogatom de azzal nem lehet észrevehetően lassulni pedig a bandit nem sportmotor, én is hegyek közti kanyargászást szeretem mondjuk sík úton ritkán vannak szerpentinek 😄
Köszi a válaszokat. Szervíz lesz csak sokára kaptam időponrot. Addig próbálom kitalálni, hogy "pancsrság" áll e a háttérben, vagy tényleg valami nem ok. Kb. 7000 km-t tettem eddig ebbe a mociba. Főleg hűvösebb időben januártól júniusig. Júliusban volt ez a nagy meleg. Előtte soha nem volt ilyen észrevételem, de mostanában produkalja ezt a jelenséget. Esetleh a hőmérséklettel is lehet valami összefüggés. Et nem tudom.
Hátsó fékkel csak nagyon enyhén szabad fékezni kanyarban. Ahogy előttem írták azzal lehet korrigálni az ívet, bár én személy szerint ellenkormányzással jobb szeretem, mert a fékezési erő, az oldalirányú tapadási határt csökkenti.
Normál esetben egy kanyart úgy veszek be, hogy kanyar bejárata felé közeledve első hátsó fékkel beállítom a kanyar sebességet, amit alacsonyabbra választok mint amit elsőre gondol az ember. Miközben teszem a kanyarra a motort már csak az első fékkel fékezek és ahogy döntöm úgy engedem fel az első féket, és ezzel szabályozom is a motor dőlését. Nehezebb, stabilabb geometriájú motoroknál ellenkormányzással is rásegítek, sportmotorok enélkül is szépen beesnek a kanyarba csak fékkel szabályozva. Ha gyakorlatlan az ember, akkor viszont a döntés megkezdése előtt kell lelassítani, és felengedni a fékeket.
Na de ha már döntve van a motor, akkor enyhe sebesség tartó gázzal esetleg nagyon enyhén gyorsítva lehet menni a kanyarba és a kijárata előtt ahogy egyenesíted a gázadással lehet felvenni egyenesbe. Ha bele kell nyúlni, korrigálni, akkor hátsó fékkel de a sebesség tartó gázzal, hogy a lánc feszes maradjon, lehet finoman korrigálni.

Ha netán nagyon elbasztad, akkor elsősorban az elsővel intenzíven fékezni, és hagyni hogy felegyenesedjen. A trükk az, hogy ne a szalagkorláton vagy a murvás padkán essél pofára, hogy mielőtt ez bekövetkezne minden ösztön ellenére el kell engedni a féket, és ledönteni a motort amíg van erre hely. Amikor felengeded a féket, akkor a vártnál szűkebb ívre tudod tenni a motort és el tudod kerülni a bajt. De ez tényleg a tipikus vészhelyzetre való amikor már úgy is minden mindegy, de még megpróbálsz gépészkedni.

Másik tanács, hogy alapvetően végigfuttatod a szemed a kanyaron mielőtt bemennél, felméred merre van az ideális ív, amibe az is beletartozik, hogy a kátyúkat, sóderfoltokat, olajfoltokat, szembe jövő autókat is elkerüld. Ha ez megvan akkor pedig a kanyar eltűnési pontját nézed, azaz lehető legmesszebb magad elé. Sokkal stabilabb a kanyarkezelés egy távoli viszonyítási ponttal, mintha a kerék elé néznél, illetve mindig oda nézz ahova menni akarsz.
Kanyarba pedig lassabban menj bele mint gondolnád hogy jó lesz. Ha lassan mész be azt könnyebb korrigálni és jó köridőt kihozni mintha túl gyorsan mennél be amivel csak bénázás lesz. Tehát az optimális sebességet inkább alulról próbáld megközelíteni, mert az minden szempontból biztonságosabb és gyorsabb motorozást tesz lehetővé, és inkább a kigyorsítással igyekezz kemény lenni. (azaz ahogy a régi bölcsesség tartja, kanyarba lassan be, gyorsan ki)

Aztán persze vannak a finomságok hogy úgy kezeld a motort hogy a terhelés váltásnál a gázt finoman kezelve ne rántson a lánc. Tanulj meg intenzíven vészfékezni úgy hogy nem csúszik meg a kerék (nem kerreg be az ABS) tanulj meg rendesen súlypontot a kanyar irányába eltolni (kihajolni, amennyire lehet, de a kiülés felesleges utcán túra motorral) , ellenkormányzás, kanyar ívének megbecslése első pillanatra az eltűnési pont helyzetéből.

Ettől függetlenül a hátsó kerék elpattogása lehet abból hogy túl keményre van állítva a hátsó rugó, rossz a csillapítás, nem jó a keréknyomás, a szokottnál jobban tapad a gumi, bekopott a fék és jobban harap, ezért túlfékezed. A motor ilyen irányú viselkedését egyenesen a vészfékezés gyakorlása közben puhatold ki, ne kanyarban, akkor kevésbé ér meglepetés.

De én csak a saját tapasztalataimat írtam le, más felfogással is találkoztam már, azok sem rosszabbak, csak a megközelítés más.

Itt találtam neked egy jó leírást, ami lehet korrektebb is mint amit én fecsegek: https://www.powerbike.hu/hirek...
Köszi szépen. Nagyon jól összefoglaltad.