Igazad van LX LX!! A merevség egy rossz szóhasználat volt!!! Akkor inkább legyen szilárdság vagy nemtom. Az energiaelnyelés valóban ugyanannyira fontos szempont, mint az, hogy úgy nyelje el, hogy az anyagkötések ne szakadjanak. Igen, akkor a szilárdság a jó szó, hiszen ez azt jelenti. Moderátorok, az előző hozzászólásaimban tessék javítani a "merev" szavaimat "szilárd"ra
Egyébként vhol régen hallottam olyat, hogy az alapvetően 3féle héjszerkezet-anyag között alapvető különbség, hogy a műanyag alapúak az idővel lágyulnak (nekem azt mondták, hogy a hő hatására ami éri, hát legyen), míg az üvegszál és a karbon épp az ellenkezője, mert azok merevebbek lesznek, tehát veszítenek az erőelnyelő tulajdonságaikból. Úgy tudom, hogy többek közt ezért illik 3-5 évente cserélni bukót.
Azért még gyorsan hozzátenném, hogy búkósisak esetében nem feltétlenül azért kerül többe egy-egy példány, mert ebből meg abból készült. Egy meghatározott minimum ütésbiztosságot mindegyiknek produkálnia kell, és ez a határ szándékosan elég magasra van téve, de igaz, hogy a legfelsőbb kategóriába tartozó egyedek nem csak úgy épphogy, hanem elég lazán verik a lécet. A sisakoknak ezer más (főleg gyártástechológiai) jellemzőjük/tulajdonságuk van, amikre inkább odakéne figyelni. Szóval lényeg a lényeg minimum üvegszál, de ha biztos akar lenni az ember, akkor áldozzon rá még egy 10-est és vegyen karbon-t
Én egyszer 50Km/h-s sebességgel fejeltem be egy Clio hátsó ajtaját! Egy GREX sisakban! És nem repedt szét nem lett semmi baja! És az csak műanyag sisiak még nem is üvegszál! Csak a motorom egy kicsit megsínylette a mókát!
szilárdság? Merevség? Ha merev a sisak, akkor abba bele is halsz, hiszen nem nyeli el a becsapódás energiáját. Anno F1-ben kísérleteztek merev karosszériával. Ütközés után az autó szinte sértetlen volt, a pilóta viszont meghalt... miért? Mert nem nyelte le semmi az energiát, és az továbbítódott a pilótára... Abban igazad van hogy könnyebb, és talán szilárdabb is, de tuti hogy nem merevebb. Viszont talán jobban bírja az idő vasfogát is... DE! Mindegyik sisaknak meg kell felelnie egy bizonyos előírásnak, legyen az akármilyen anyagból! És azt se felejtsük el hogy - ha jól emléxem - 25KM/H-s becspódást kell kibírniuk a teszt szerint. (Superbike-ban volt egy cikk anno, az nagyon jól leírja...) Nincs az a sisak ami ha autónak mész, vagy 2kilóval beleállsz a betonba, akkor az ellen megvédjen....
Nem vizsgáztam anyagtudományból!!!
Egy kicsit elnagyolt példa volt, hiszen szilárdságban ekkora különbség azért nincs üvegszálas erősítésű anyag és karbon között, de súlybeli különbség már igen is van! Ez azt jelenti, hogy a ma a búkósisak-gyártók által becélzott köbö 1200-1500g-os tömeghatárokon belül, a héjszerkezet esetlegesen vastagabb tud lenni, mint üvegszál esetén, úgy hogy nincs tömegnövekedés, sőt! Ez nem tűnhet túl nagy különbségnek, de azért mégis.. Hozzátartozik azért, hogy az üvegszálas kompozit bukókat is közel 200km-h-ás sebességekre tervezték, szóval az utca emberének elég, de versenycélokra (vagy eszetlen autópályázáshoz) mindenképp karbon-kevlár kell, ami még nagyobb becsapódást is képes kibírni. Ez kísérleti tény. És az is, hogy olyan sebességeknél már nem a bukósisakon múlik :)
De az biztos, hogy ma jelenleg a karbon-kevlár az az ultrakönnyű anyag, ami a legnagyobb szilárdságot képes biztosítani. Ha vmilyen anyag könyebb nála, akkor az nem olyan szilárd, ha pedig szilárdabb, akkor nem olyan könnyű.
Kicsit eltúlozva az a különbség mint a közönséges dió és a kókuszdió héja között :)) Egyiket se tudod feltörni egy kisebb kővel, még talán egy szerényebb kalapáccsal sem, viszont rossz belegondolni a sima dióval mit művelne egy 10kg-os kalapács. Utcai, normál, szabályos, nem gyorshajtó motorozás és az abból születő (elvileg nem őrült nagy sebességű) balesetek a dió és a kis kalapács találkozására hasonlít. Egészen addig, amíg egy 180-zal robogó sportkocsi sodor el minket ugyanis az már inkább a nagy kalapács. És erre, vagy hasonlóra még a legszabályosabb közlekedőnek is számítania kell.
Szóval csupán annyi, hogy sokkal keményebb/merevebb szerkezetet ad a karbon-kevlár, mint egy üvegszálas kevert anyag, bár az utca emberének -mint mondtam- az esetek talán többségében azért általában teljesen elég az utóbbi is (gyorsabb sebességeknél, így versenyzésnél már nem... vagy ha elragad a hév és húzzuk neki, akkor sem biztos), de mivel keményebb, masszívabb, ezért esetlegesen ha szükség van rá, akkor nagyobb védelmet is tud nyújtani annak, ami benne van. Meg talán még nagyobb vastagságban is könyebb tud lenniaz anyaga, mint a kompozit, de ettől még nem könnyebbek (legalább is sokkal) az ilyen sisakok.
De ez az én verzióm, lehet vki jön és azt mondja, hogy "ugyammá semmi különbség, bőven elég a kompozit is, csak drágább a karbonos". Én azt mondom, ha van vmi amivel az embernek 1-2 százalékkal nagyobb esélye van a túlélésre, akkor használja azt ki. Ettől függetlenül még mindig a pénz az úr... ezért hiányos egyelőre nekem is felszerelésem :(
Azért a 77, és 63 között van egy kis különbség:) Meg kecskemét messze van így első körben. Amúgy barátomnak is spec1r-je van, és neki is bejött. Mi a lényegi különbség a karbon-kevlár, és az üvegszál között?
Ha 70e forintot szánnátok arra az AGV-re, akkor már megfontolandó, hogy +7ezerért nem-e érné meg jobban az ami nekem van. A Suomy Spec 1-R -ről van szó (parillában kerül 77be ha jól tudom a replikás!! biaggi, bayliss, xaus és még nagyon sok de nem sorolom). Amivel többet tud: nem üvegszál hanem karbon-kevlár és dupla D-gyűrűs zár van rajta (a Stealth-en nem) és emellett még nem egyszínű, hanem motogp-s versenyzők design-jában kapod. Persze minden mást is tud talán még magasabb szinten mint az AGV (szellőzés, páramentesség, karcmentesség, mosható bélés, stb.). Úgymond tesztelve is van ugyanis egy japán motogp-s (nem jut eszembe a neve) 300-szal esett benne célegyenesben és semmi baja nem lett a sisaknak. Szóval versenyzők is használják/használták. Még a nyár elején 120ezerbe került, aztán nem nagyon vitték mert drága volt gondolom, vagy vmi más ok miatt, de én már 80-ért vettem nyár közepén, most meg láttam hogy már 77. Szerintem megéri
AGV Stealth mat black-ről van valakinek valami véleménye, negatív tapasztalata? Mennyire jó bukó? Üvegszál kevert kompozit Kétféle héjméret Páramentes plexi Extra szellőzés UV védelem Ergonómiás komfort Párnázás higiéniailag kezelt Kivehető, mosható bélés Karcmentes fényezés. Ő lenne az:
Egyébként vhol régen hallottam olyat, hogy az alapvetően 3féle héjszerkezet-anyag között alapvető különbség, hogy a műanyag alapúak az idővel lágyulnak (nekem azt mondták, hogy a hő hatására ami éri, hát legyen), míg az üvegszál és a karbon épp az ellenkezője, mert azok merevebbek lesznek, tehát veszítenek az erőelnyelő tulajdonságaikból. Úgy tudom, hogy többek közt ezért illik 3-5 évente cserélni bukót.