Royal Enfield Bullet 500 4,2 / 10
Royal Enfield /
Royal Enfield Bullet 500
gyártási év: 2007
lökettérfogat: 500 köbcenti
ekkor vette: 2008
eddig használta: 2011
km óra állása az elején: 0
vezetett km: 13000
fogyasztás: 4 liter / 100 km
teljesítmény: 3/10
megbízhatóság: 1/10
szervízháttér, alkatrészellátás: 6/10
kényelem: 7/10
összességében erre értékete: 4/10
megérte-e a vételt: nem
Sokadik hibátlanul működő Japán és Olasz motor után, úgy döntöttem, hogy nekem egy veterán motor kell. Ami igényli a törődést és amit ha nem is naponta, de rendszeresen szerettem volna használni. Itt jött a képbe az RE Bullet. A motor gyakorlatilag egy dinoszaurusz ami túlélte a fajtája kihalását. Több mint 50 évvel ezelőtt fejlesztették ki Angliában és 2007-ig gyártották egyhuzamban, minimális módosításokkal. Vagyis azaz anakronisztikus helyzet állt elő, hogy lehetett venni egy vadonatúj veterán motort. Ezzel úgy tűnt, számomra teljesíti a "veterán" és a valódi közlekedésre szánt jármű kritériumát is. Én az 500-as Standard változatot választottam, 5 fokozatú váltóval (van zsírzott, 4 fokozatú, jobbváltós is:-) és elektronikus önindítóval.
A 22LE-s teljesítmény mai szemmel lesajnálandónak tűnik, de a hosszúlöketű, léghűtéses, egyhengeres motor valami egészen lenyűgözően volt képes szuszogni és kalapálni magát előre. Már alapjáratról gőzgép módjára húzott és gyakorlatilag elég volt egyszer felváltani 5-be, visszakapcsolni nem nagyon kellett sehol. 2 személlyel, csomagokkal is gond nélkül dohogott fel a meredek emelkedőkön is. Ráadásnak ott volt a kényelmes üléspozíció és a széles kormány is. Ezzel a motorral nem kellett és nem is lehetett kapkodni. Előbb utóbb rákap minden Bullet tulaj a relaxáló lüktetésre és a hullámozva tovakúszó tájra maga körül.
Extraként még ott volt a kőkorszaki technológia is, ami garantálta, hogy olcsón és akár házilag is javítani lehessen. Ez nem egy régieskedő HD, hanem valódi múltidéző. :-)
Végül sajnos ez utóbbi, a javítási igénye vitte kenyértörése nálam a dolgot. Ha egy új motornak akkora a szervizigénye, mint egy évtizedek óta nyuvasztott veterán gépnek, akkor ott valami nagyon nincs rendjén. Sajnos hiába nyújtotta az RE a legkellemesebb utazómotor érzetét amikor éppen működött, ha közben elrettentő mennyiségű hibát is produkált. Szinte mindig bemondta rajta valami az unalmast, 90%-ban a gyár szerelési hanyagságának "köszönhetően".
Hiába lehetett relatíve olcsón megvenni újonnan, ha utána rögtön súlyos százezreket kellett volna költeni arra, hogy csavarjai szedje egy hozzáértő ember a motort és újra összerakja.
A tervezhető javításokkal nem is lett volna problémám, de a legkülönbözőbb véletlenszerű meghibásodások alkalmatlanná tették a mezei közlekedési eszköz címre.
Aki képes úgy tekinteni egy ilyen alig pár éves motorra, mintha az valódi veterán gép lenne és van megfelelő műhelye a teljes felújításhoz, azt talán nem fogják bosszantani ezek a dolgok és örömét leli a folyamatos mókolásban a motor körül. Amikor pedig éppen összeáll a vas, akkor mai gépek számára utánozhatatlan érzés vele motorozni!
Lehet idővel én is visszatérek majd a márkához, de az már igazi veterán lesz, ebben biztos vagyok.
Erre használtaIde-oda pöfögtem vele.
JavítanivalókKuplung, hengerfej, karburátor, önindító, oldaltámasz, elektronika...
Itt szervizelteOffroad Motor's, Dorog
Az alkatrész más nagymotorokhoz képest nagyon olcsó.
A beküldő 26 éve motorozott, amikor kritikáját írta.
Beküldte:
surakiBeküldve: 2011. június 2.