A mezőnyben lappangó türelmetlen várakozást bizonyította, hogy már szombat este tömve volt az egyébként egyáltalán nem pici nyirádi depó. A pályán a változtatásokat a pár hét múlva megrendezésre kerülő rallycross Európa-bajnokság jegyében valósították meg: új kiszolgálóépületek a depóban, új torony az értékelésnek és híd a célvonalnál, belső információs hálózat az eredmények gyors továbbításához, kiszélesített pályaszakaszok. Ám ami a supermotosoknak a legnagyobb örömet okozta: egy teljesen új aszfaltos szakasz a célegyenes előtt. A supermoto bajnokságban történt nagyobb újítások pedig a két kategóriára (Superquad és Prestige) kiterjedő transzponderes időmérés, valamint a 450cc (SQ2) és 1000cc (SQ1) szerinti nemzetközi quad-osztály szétbontás.
A depóban népes svájci és osztrák csapatok vertek tábort, köztük olyan nevekkel, mint Dani Müller (CH, Yamaha), Jarno Möri (CH, Yamaha), Michael Aggeler (CH, Yamaha), a tavalyi 450-es EB második Johann Schruf (AT, Yamaha), és Heinz Hochreiter (AT, KTM). De feltűntek a tavalyi EB sorozatból megismert román versenyzők is, mint a 250-es EB második Fazekas Zoltán (RO, Yamaha) és Gagyi Péter (RO, Honda), meg egy kisebb szlovák delegáció. A magyar mezőny régi-új arcai a motocrossos Tóth Ádám (Suzuki) és Hényel Ágoston (Yamaha), mellettük pedig a gyorsaságiból átkiránduló Magda Attila (Husqvarna) voltak.
Annak érdekében, hogy napnyugta, de legalább sötétedés előtt befejeződjön a verseny ebédszünet nélküli, rendkívül szoros időtervet írt ki a vezetőség. A 20 perces szabadedzések simán lezajlottak, már a rajtfelállást kiadó mért edzések másodikjánál járt a program, amikor a quadosok edzését hirtelen piros zászlóval meg kellett szakítani. A depó alatti egyenest megtörő sikánnál Bedő Tamás (Honda) még úgy gondolta befér Nagy Gergő (Honda) elé-mellé a lassító előtt.. Bedő háturól belerohant az előtte haladóba, az ütközés következtében mindkét quad rémesen összetört, elferdült, Tomiénak még a kereke is kitört. Ekkor hívták a mentőt is, mert Tomi fekve maradt, de mire odaértek, már semmi baja nem volt, csak szitkozódott. Kiderült, hogy épp ezzel a quaddal bukott a télen olyat, hogy utána hetekig volt kórházban. Azóta először ült rá, nem is edzett. Átok lenne a gépen?
Az eső menetrendszerűen eláztatta a pályát
Hiába készültek el viszont a rajtbesorolások a kellemes száraz edzések után, később erősen felborította az erőviszonyokat a supermoto sajátossága. Az utolsó edzésről még jöttek le a pályáról a Prestige osztály versenyzői és már gurult a gödör alján lévő rajthely felé az UP (utánpótlás) mezőny, amikor elkezdett esni az eső. Abba se hagyta az első futamok végéig, ragacsos-nyúlós vörös masszává keverve ezzel az off-roadot, amit aztán fokozatosan hordtak fel a versenyzők az aszfaltra ki két- ki négy kerékkel. A tavalyi sorozatos elázás után most meg kéne ezen lepődni? Furcsamód szinte mindenkinél volt esőruha.
Az összevont utánpótlás osztály, melyben 85-125-250 cc és nyílt kategória együtt ment legnagyobb tanulsága, hogy a nagymotorok közül alig néhányan jutottak az élmezőnybe, közülük is Bohács Róbert (KTM) volt a legeredményesebb - de legalább a svájci „amatőröket” is leelőzték. A második futamban még a 85cc-s Ónódi Benjámin is előtte futott be, aki az első futamban egy sikános félrefutásnál „felesett” a pálya szélén lévő magas padkára és ott ijesztően megpihent pár másodpercre. Érte még el sem indulhatott a mentő, amikor már visszaugrott motorjára és tekert tovább. Az utánpótlás futamokat a 125-ösök uralták, az abszolút első három helyet a svájci Scheiwiller Cyrill (Yamaha), Hényel Ágoston és a román Fazekas Zoltán osztotta ki egymás között. Meg kell említenünk Holdonner Norbert (KTM) nevét is, aki úgy lett negyedik, hogy közben a KTM Junior futamokon is indult. Mókás rajtlista állt össze a 85cc-ben, ahol a fél mezőny neve Ónódi volt, két külön családból. Az egyetlen 85cc-s svájci, Sandro Staub (Honda) végül csak nagy küzdelemben lett összetett első Ónódi Viktor (Honda) és Ónódi Beni előtt a 125-ösök és jóval nagyobbak között lavírozva. Magyar Amatőrjeinken (új nevükön UP Open) segíthetett, hogy később sorra feladták a külföldiek a meccset, ám lényeg az, hogy az első forduló három legjobb „amatőrje” Bohács Róbert, Kakauszi Róbert (Husaberg) és a térdsérüléséből felépült Fazekas Miklós (Yamaha) voltak.
Az Open osztály futamaiban -ki kell mondani- a svájci versenyzők fölényeskedtek. Nemzetközi értékelésben Sinka Tibor (KTM) legjobb magyarként a 4. helyet érte el. Különösen lelépte a mezőnyt Kevin Reinhard (CH, Honda), a nagyon ügyes „kislány” Angela Haag (Yamaha) csak a harmadik lett. Méltán lépett viszont föl Openbe a tavalyi Amatőrből Koczka Tamás (KTM), mert noha palóc barátját, Hugyecz Eleket otthon hagyta, egyedül is rögtön második lett a neki új, magyar Open közegben. A hazai dobogó harmadik fokára a hosszú kihagyás után visszatérő Dobos Róbert (KTM) léphetett fel.
Üde színfolt volt az esőben az újjáéledő KTM Junior Kupa csapata. A szépen kidekorált kamionban érkező 10 fős narancssárga-fekete KTM csordácskát Kuncz Richárd terelgette, aki különösen szívén viseli a supermoto utánpótlás nevelés kérdését. Sikeres működését mi sem bizonyíthatja jobban, mint a már említett Holdonner Norbert és Ónódi Beni egyidejű sikeres szereplése az UP osztályokban. A KTM Junior Kupa első versenyének végeredménye kizárólag pontozás alapján: Kovács Zsolt, Holdonner Norbert, Kecskeméti Márk.
Egyébként sem tündérmese egy superquad futam, az idei első összecsapás viszont bőven durvábban alakult a vártnál. Az edzéseken elkezdett törés-zúzást a futamokon is folytatták a quadosok. Gerencsér László (Yamaha) még az első futam elején otthagyta a kerekét a sikánban, s később nem volt ritka a test-test elleni akció sem mások részéről. A mezőny egyetlen svájci indulója, Hans-Jörg Traber (Yamaha-RST) meg is jegyezte, hogy a magyarok úgy mennek, mintha az életük múlna rajta. Ettől függetlenül a 2005-ös bajnok Farkas Tamással (Honda), majd Vekedel Gáborral (RST) párbajozva nyerte az SQ1 és az Alpok-Adria versenyt. A délelőtt még együtt edző SQ1-2 csapat külön versenyfutamban rajtolt, ennek következtében többen 4 futamot teljesítettek, mivel mindkét kategóriába neveztek, illetve a magyar SQ1 osztály minősül Alpok-Adria kategóriának.
A nap hőse címet Papp Tamás (Suzuki) vihette haza, aki kiegyensúlyozott teljesítménnyel az SQ1 és SQ2 kollégái között is harmadik lett, míg az Alpok-Adria forduló második legjobbjaként szerepelt. Az Alpok-Adria harmadik helyezett Somfai Mátyás lett Bucsi Attila tavalyi saját építésű BM superquadjával – a „mester” egyébként egy Yamahával követte végig a pályán művét, hol előtte, hol utána, de ez a BM vezetőjén múlt. Vekedel Gábor jobb helyezést is elérhetett volna, ha az első futamban nem a pályát levágva igyekszik a korai rajt büntetéseként kijáró Stop&Go-t teljesíteni, amiért „inkább” kizárást kapott. SQ2-ben pontozással Csiki-Jakab Csaba (Yamaha) lett az első, Tóth Demeter (Suzuki) pedig a második. Ebben a futamban nagy kavarodást okozott Linninger Patrick (Polaris) és Kovács Krisztián (Honda) elég agresszív interakciója, amiben újrajátszották a délelőtti Bedő-Nagy jelenetet keréktöréses ájulás nélkül. Vagyis a 2005-ös OB második Kiki a sikánnál hátulról belerohant a tavalyi egész éves kihagyás után remek formában visszatérő Patrickba, lerombolva ezzel a Polaris hátsóját és Linninger terveit, hogy megelőzze Trabert. Az eset gyalog a depóban folytatódott, ahol más quadosok is felszólaltak, hogy Kiki nem véletlen lökdöste őket széjjel, ám végül szerencsére lenyugodtak a kedélyek.
A Prestige osztály szereplése igazi csemegének számított. A tavalyi EB sorozaton nem lehetett így együtt látni Európa supermotos élvonalát, maximum a csapat-bajnokságon. Az első futam vizes meglepetése után a porosra ráedzett Prestige mezőny úgy ment, mint amatőrök az esőben. Ennek ellenére Dani Müller mindkét futamban úgy motorozott stílusosan körbe a pályán, mintha se sár, se más motoros nem lett volna a környéken. Heinz Hochreiter a szokásos behúzott nyakú tartásában mindenkin átgázolva tört előre, bánatára Michael Aggeler és Kökényesi György (Yamaha) közeli társaságában. Johann Schruf is jó esélyekkel csatlakozott volna a játékhoz, ha nem sikerül neki előbb, vagy utóbb mindkét futamban olyat esnie, ami feladásra, vagy a mezőny végére kényszeríti. A trió végül a két futamban vegyesen, összetettben a következő sorrendben végzett: Hochreiter, Aggeler, Kökényesi. Ezzel a két svájci és az osztrák a Prestige és az Alpok-Adria dobogóját is elfoglalta.
A Prestige futamok meglepetései közé tartozott még az Alpok-Adria miatt duplázó 125cc-s Fazekas Zoltán és eredetileg Openes visszatérő Dobos Róbert, akik a kétszeres megterhelés mellett nyújtottak kitűnő eredményt. Kíváncsian vártuk Tóth Ádám és Magda Attila szereplését, minek eredményeként - valószínűleg az eső és a sár is közrejátszott ebben - a crossos előrébb, a gyorsaságis a középmezőnybe végzett. Prestige-ben debütálók voltak a 2005-ben még a KTM Junior Kupában versenyző Domokos Gábor (KTM) és Necsász Márk (KTM). Az erős nemzetközi mezőnyt tekintve elismerésre méltó helyezéseiket értek el.
A legjobb teljesítményt talán az Openből fellépő Németh Balázs (Suzuki) nyújtotta. Tavaly a KTM Junior Kupát otthagyva száguldott végig az Open sorozaton és épphogy lemaradt a bajnoki címről, most viszont úgy mozgott Prestige-társai között, mintha mindig is itt kellett volna indulnia. Második legjobb magyarként Kiskökény mögül rajtolhatott, és míg az első futam nem sikerült olyan jól neki, a másodikban az utolsó pár körig próbált lépést tartani Kiskökénnyel, és épp csak leszorult a magyarok pódiumáról. Tóth Ádám és Szilágyi Zoltán (Sherco) két értékelhető futama több pontot ért.
A rögtön kettős eseménnyel startoló supermoto szezon a következő hétvégén, április 23-án Kiskunlacházán a repülőtér betonján és felújított off-roadján dübörög tovább. A mezőny várhatóan hasonlóan színesen nemzetközi lesz, vagyis fokozottabb lelkesedéssel szurkolhatunk majd a hazaiak sikeréért.
Szöveg: Lukácsy Fanni
Fotó: Krajcsik István
Kapcsolódó anyagok: