Hazánk fiai jól szerepeltek a Görögországban rendezett Supermoto EB futamain.
A görög versenyzők tudását ismerve előre gondoltuk, hogy látványos és izgalmas versenyre számíthatunk, és hogy még a kísérők sem nyaralni utaztak el Kalamatába a magyar csapattal. Az Európa-bajnokság betétfutamaként megrendezett görög nemzeti bajnokság pénteki edzéseit elnézve egyre biztosabbak voltunk benne, hogy keményen meg kell dolgozni azelőtt, hogy a közvetlenül a tengerparton lévő gokartpálya depójából kisétálva a hullámokba vethessük magunkat az egész napos stressz és 33 °C után.
A görög mezőny azért is figyelemre méltó volt, mert a nemzeti bajnokságban indulók közül többen az EB-re is beneveztek – 10-en SM450, 7-en SM250 kategóriába –, így ők vasárnap szünet nélkül versenyeztek – hozzátenném, csöppet sem romló teljesítménnyel.
A 250-esek szombati edzésén Junior Chatzigeorgiou-t (GR, Yamaha) nem lehetett megszorítani, később a kvalifikáció, a vasárnapi rajtbesoroló edzés és a Super Pole is ezt igazolta. Mindig egy bő másodperccel a mezőny előtt járt. A második rajtkockáért Kökényesi György (Yamaha) a cseh Jan Vodochodsky-val (TM) küzdött, köztük alig volt végül egy századmásodperc. SM450-ben Ales Hlad (SLO, KTM) idei legjobb formáját mutatta, s noha az edzéseken Johann Schruf (AUT, Yamaha) rendre megjavította Hlad újabb és újabb körrekordjait, egy vasat nem tettünk volna a bajnokságot vezető osztrák vasárnapi győzelmére. Ez a tipp be is igazolódott a Super Pole-on, ahol Schrufnak csak a negyedik rajthely jutott, míg természetesen Hladé lett a pole pozíció. A 450-esek között induló Molnár Tamás (Honda) és Molnár Péter (Honda) végül a 18 fős mezőny közepéről rajtolhatott.
A 250-es osztály első rajtjánál nem voltunk boldogok Kiskökény harmadik rajthelyétől. Az elmúlt két EB fordulóról jól emlékeztünk rá, hogy a motorral együtt 40 kilós kis Vodochodsky sokméteres előnnyel szokott befordulni az első kanyarba és ez most sem volt másképp. Mögötte viszont pusztító pozícióharc kezdődött: Kiskökény a görög szendvicsben volt a parizer, az egyik előtte zárta a szöget, a másik hátulról lökdöste. A kevesebb mint egy perces pályán a 20 kör alatt ez a trió olyan versenyt produkált, amit a közönség végigőrjöngött – naná, a görögöknek szurkoltak. A hangulat akkor hágott a tetőfokára, amikor a 6-7. körben a messze az élen haladó Vodochodsky egy éles forduló előtt túlfékezéses elsőkerék-blokkolás után hasra esett, ezzel még nyitottabbá téve az üldözők lehetőségeit. Az edzések tapasztalatai alapján a pályát előzhetetlen egynyomosnak titulálta pár versenyző, egy óvatlan pillanatban mégis elhúzott Kiskökény mellett az egyébként erősen sántító Michalis Mavrakis (GR, Kawasaki), így a befutóra „a parizer kiesett a szendvicsből”, s Junior Chatzigeorgiou lett a győztes, bár az első három között alig volt pár centi a leintésnél.
Az SM450 első rajtjánál Hlad elment… többet utol se érte senki. Mögötte két görög és Schruf. Aztán az osztrák az off-road mandinerében szerény erőszakkal beesett az egyik görög ölébe, de az stabilabb volt nála, így Schruf előzés helyett ott maradt a porban fekve, hogy aztán még 15 percig harcoljon a 4. helyért. A viszonylag nyugodtnak mondható befutó: Ales Hlad, Spiros Kefallonitis (GR, Suzuki) és Fotis Tsalikis (GR, Honda). A két 450-es magyar harcos keményen megküzdött az eredményéért: Molnár Tamás össze-vissza kakaskodott bárkivel, akit beért, de egy off-roados esés után a 9., Molnár Péter a folyamatos lekörözések miatti félreállások ellenére a 12. lett. Ez figyelemreméltó produkció, ha azt nézzük, hogy az első négy helyezett között nem volt egy másodperc különbség, de több mint 2 másodperccel voltak gyorsabbak a többi versenyzőnél. Ráadásul a szombati edzésen Kismolnárnak beállt a motorja, az elszakadt vezérműlánc szépen rendet rakott a blokkban, ezért vasárnap a tartalék motorral állt rajthoz.
Az SM250 második rajtja a küzdősportok kategóriájába tartozott. A pole pozícióról induló Chatzigeorgiou villámgyorsan ráborított Vodochodsky-ra, ő meg tolta volna Kökényesit, ha a magyar ki nem használja a cseh pillanatnyi gázelvételét, miközben őt balról a Hondás Giorgos Pandis támadta. A dominó-elvű csetepatéból Chatzigeorgiou megszökött, Kiskökény másodikként fordult, utána Pandis, Vodochodsky valahol lemaradva. Ezek után az élen haladó három megállapodott egy bő 10 m-es egymás közti távolságban és így motorozták nyugodtan végig a 20 kört, bemutatva minden szépet, amit a supermotoban lehet. Az igazi produkció leintéskor következett: Kiskökény a supermoton kívül kaszkadőri tudásából is akart mutatni valamit, ezért leugrott hátra a motorjáról, hogy így vontatva haladjon át a célvonalon, de nem számolt a sunyi, csúszós, a gokartok után gumival, olajjal felkent aszfalttal, magára rántotta a motort, lágyékon kapva a pörgő hátsó kereket és ráégve a kipufogóra. A szabályokon csorba nem esett, mert versenyző és motorja egymással érintkezve haladtak el a kockás zászló előtt, az aszfalton fekve, összegabalyodva. Később a depóban készült a magyaros jegelt sült tök.
A 450-es kategória felrázta a nézőket a 250-esek altatásából. Az élen a sorrend ugyan nem változott, de ami a rajt és a cél közti 20 percben történt, az szó szerint a vérre menő harc. Kefallonitis mindenáron győzni akart, akár úgy is, hogy a terep szakaszon Hlad nyakába ugrik, vagy fellöki egy kanyarban, vagy bárhogy, ahogy éri. Mégsem sikerült neki. A harmadik helyért Schruf megint Tsalikis-szal küzdött, de nem bírtak az első kettő nyomában maradni. A középmezőnyt Molnár Tamás vezette, elégtételt vett mindazokon akik az első futamban bosszantották, és ötödikként fejezte be az amúgy is kemény versenyt, amit a lekörözések még jobban megkavartak újabb lehetőségeket adva az előzésre. Mondhatni brutális volt. Molnár Péter is javított, ő 10. lett.
A következő Európa-bajnoki forduló augusztus 14-én Bulgáriában, Plevenben kerül megrendezésre a Quad Európa-kupa következő fordulójával együtt. Népes magyar csapatnak szurkolhatunk ott is, és joggal bízhatunk a sikerben, hiszen quadosaink kiemelkedően szerepeltek az eddigi aradi és tököli versenyeken, Kökényesi György 26 pontos fölénnyel vezeti a SM250 ranglistáját, Molnár Tamás pedig SM450-ben a harmadik helyen áll összetettben.
Kapcsolódó anyagok: