Varga Gergőt a hétvégi versenyen hiába kerestük a SuperSportban, nem láthattuk 45-ös R6-ján, feltűnt viszont a Stockban egy frankó R1 nyergében.
Nemrég értünk el arra a szintre a 600-al, hogy komolyabb motortuningba kellene belefolyni a jó eredmények elérése érdekében. Sokat gondolkodtunk, mi lenne a legjobb lépés és végül arra a következtetésre jutottunk, átülök egy ezres stock gépre.
A 600-as megfelelő szintre hozása és azon a szinten tartása nem kis költség és �energia�, amiből sajnos a sponzorok híján nem sok van. Kellet volna egy vezérmű tengely, elektronika � stb, mert ezekből nekem a gyári volt, és ez kb. 1millió Ft, amit egy másfél éves motorra kellett volna rákölteni � hát �. inkább nem. Fájó szívvel, de megváltam az R6-tól.
A Yamaha segítségével lehetőséget kaptam, hogy átüljek egy új R1-re, ami már az első alkalommal nagyon megfogott, mikor kipróbálhattam a Pannoniaringen. Kicsit tartottam az ezresektől a súlyúk és brutál erejük miatt, de nagyon kezesnek és barátságosnak éreztem az első próbán. Szinte barátságosabb, mint az R6. Szóval meglett a gép. Az első kilométereket (mert szerintem ez nagyon is fontos) az utcán, �bárány� módjára tettem bele. Az első pályateszt és verseny a Pannoniaringen volt az osztrák Champion-Racing rendezésében. Itt egy nemzetközi, pénzdíjas kategóriában vettem részt. A motoron hatalmas tuningot hajtottunk végre, egy olajcsere és egy Aprokavics kipufogó rendszer.
Az első nap szakadt az eső. A legmegfelelőbb pillanat az ezres gép �kipróbálásához�. Indítottam is pályacsúcs közeli 2:45-ös köridőkkel :). Beneveztem még aznap egy 2,5 órás hosszú távú versenyre, és elindult a Varga/Gergely páros. Én voltam az egyetlen idióta aki elindul rajta egyedül. De mindegy. Az esőben sikerült lemennem 2:28-30-ra, aztán kiálltam 15 percre pihenni, sikerült a pihenővel feltörnöm az utolsó helyre. Visszaálltam, mentem egy jó fél órát, majd kiálltam, mert már majdnem fölszáradt a pálya. Gumicsere és egy gyors kajálás, mindez negyven perc alatt, de ennek ellenére sikerült az utolsó helyett megtartanom. Nem tudom hogyan, de a végére följöttem az utolsó előtti helyre, az 1órás �pihenőmmel�. Ez kicsit vicces volt, de legalább mentem kicsit esőben is. Következő napon volt az igazi verseny. A 10. helyről rajtoltam, elég jól sikerült a rajt. Végig az ötödik-hatodik helyen motoroztam egy négyes bolyban, de a vége felé kicsit elfáradtam a �szokatlan� motor miatt és még a gumik kopását sem éreztem annyira. Gondoltam nem kéne ketté törni az első napon a motort és a boly végére kerültem,. Saját magam lepődtem meg a legjobban milyen jól megy az R1, szokatlan módon végre tudtam előzni egyenesekben is, ráadásul ezreseket!! Végül 9. lettem és még én is kaptam 10.000ft-nak megfelelő pénzdíjat. Sajnáltam, hogy a 600ban nem tudtam részt venni, mert valószínű ott tudtam volna nyerni. Elsőre nem is rossz, elégedetten mentünk haza.
Aztán következett az igazi megmérettetés az Alpok-Adria, ami egyben a Magyar Bajnokság futama is. Kicsit izgultam a verseny előtt, hogy fogok majd helyt állni. Az Alpok-Adria előtt volt egy német nyílt nap, aminek a végén volt egy verseny, ahol a második lettem. Az első időmérőn elég jó időt sikerült elérni, de ezen még sokat akartam javítani. Kezdtek előjönni a gyári futómű gyengéi, és van még 10 kiló plusz súlyunk is. A második időmérőre változtattunk a gép geometriáján, mert nem éreztem elég agresszívnak a befelé kormányzást és az áttevés is kicsit nehézkes volt. A változtatás jó is lett a második időmérőre. Sajnos a köridőmérő órám megtréfált, kevesebbet mutatott a valóságnál. Ráadásul a Smrz helyére került versenyzővel meccseltem az időmérőn, gondoltam, ha nála gyorsabb tudok lenni jó a köridő. Az idővel elégedett voltam és már csak �gurulgattam� az edzésen. Aztán az időmérő papíron kiderült a valóság (2:04,7) és a 20. helyről rajtoltam. Az bosszantott, hogy tudtam volna gyorsabbat menni az időmérőn, de hát a technika megviccelt.
No problem, majd jót rajtolok. Ez sikerült is, kb két sort lerajtoltam. A 12 hely körül mentem végig egy négyes-ötös boly elején. A verseny jó hosszú, 16 kőrös volt. Tudtam, hogy a Lénárt Peti mögöttem van. Számítottam is rá, hogy meg fog előzni, mivel a warm-upon nagyon jő időt ment. De nem előzött meg. Egész verseny alatt mögöttem �sündörgött� és kifigyelt. Nézegettem hátra és nagyon rajtam volt. Az egyik ember elesett a bolyból a másik lemaradt, így hárman mentünk egy kupacban végig.
Az utolsó körben hátranéztem, de még mindig nagyon közel volt. Mindenhol próbáltam zárni az íveket, de van két hely ahol, kívül is és belül is jól lehet előzni. Az egyik ilyen helyen megelőzött, majdnem sikerült visszaelőznöm, de a rutin mellette szólt.
Így 8 helyet előrejőve a 12. lettem, vagyis lehet, hogy 11., mert megint óvás volt. Magyar óvott magyarokat. Az egyik óvás nem állta meg a helyét, a másik fellebbezés miatt még folyamatban van. Örülök, hogy már az első stock versenyen sikerült pontokat gyűjtenem. Remélem az elkövetkező versenyeken is sikerül hasonló eredményeket elérnem.
Az óvásról csak annyit, a stocksportba széria blokknak kellene lenni, ami ennek nem felel meg azt ki kell zárni. Persze a szabályok súrolásával és a paragrafusok �kiforgatásával� és egy kis ügyességgel lehet némi lóerőt összekovácsolni. A másik oldalon meg szerintem nem avval kéne foglalkozni, hogy papíron melyik a leggyorsabb motor, amit nem lehet megelőzni, hanem avval is, hogy a másik miért is tudott megelőzni. Én is mentem az Apriliás Pelizzon után és az én R1-emnél is gyorsabb volt a motorja. Papír szerint az enyém 40 lóerővel több. Mégsem evvel foglalkoztam az edzés után, hanem azzal, hogy a kanyarokban milyen szépen és gyorsan fordul és miért is tud rövidebbet fékezni a gyorsabb motorral. A mostani ezresek széria állapotban 170-180 lóerősek. Erre még rájön egy kipufogó rendszer és a power-commander. Kell ennél több??
Ja, én részt veszek (most már) a stocksport magyar bajnokságban, év elején a licencem kiváltásánál 120e Ft.-ot fizettem (mert büntetést is kaptam, túl későn való kiváltás miatt) viszont konkrét és korrekt magyar szabályzatot még nem találtam, pedig rajta vagyok az ügyön. Bocsánat, de nem tudok anyanyelvi szinten angolul, hogy kiforgassam az UEM szabályzatot.
A szabályok betartása és betartatása hol is kezdődik???
Üdv
Varga Gergő