Egyszerűen csodaszép. A dombtetőről az egész pálya belátható, így aztán a versenyek minden pillanatát végigizgulhatjuk
Új pályákat kipróbálni mindig gyönyörűség, ezért aztán nagyon megörültünk, mikor Hoffmann Balázs, a nemrégiben elkészült Dirtpark tulajdonosa megkeresett bennünket. Gyertek le, nem fogtok csalódni – ígérte, nekünk pedig nem kellett kétszer mondani, hiszen már sokaktól hallottuk, hogy valami egészen különös vár ránk „odalent”. A telefonbeszélgetést követően három nappal már stílszerűen a 66-os úton vonszoltuk a futókat, mögöttünk Déczi Balázzsal, az MX2-es bajnokság jelenlegi éllovasával.
Versenyző szemmel
Az SX részleg világszínvonalú, észnél kell lenni, hogy az ember végig mehessen rajta. Átgondolt tervezésének hála jó ritmusban követik egymást az ugratók és a kanyarok, s mivel van belőlük bőven, nem nehéz elfáradni. Különösen tetszettek az eldobók, az ilyen helyeken lehet igazán megtanulni az ugratást.”
Aki már járt a Mecsekben, pontosan tudja, milyen érzés megérkezni a szebbnél-szebb dombok közé. Mint az anyaméh, úgy ölel körbe a természet, pulzusunk felére esik, és persze ismét megfogalmazódik bennünk a gondolat: ki kéne már költözni a városból. Most is így történt, de volt némi vihar előtti csend hangulata a dolognak, mintha csak a levegőben lett volna, hogy az elkövetkező két nap nem lesz átlagos.
Pályabemutató és interjú a Dirtpark tulajdonosával, Hoffmann Balázzsal
Ahogy közeledünk a célponthoz, úgy válik egyre kanyargósabbá az út, eltévedni azonban nem lehet. A kereszteződésekbe kirakott tucatnyi Dirtpark táblát látva EU polgár szeme nem maradhat szárazon. Le a kalappal.
Az 54 ugrató közül mindenki megtalálhatja saját kedvencét. Itt el lehet sajátítani az alapokat, de akár a külföldi versenyekre is fel lehet készülni
Végül egy ligetes völgyben találjuk magunkat, ide vezetett az útmutatás, de kicsit mindenki hitetlenkedik, mert inkább érinthetetlen természetvédelmi övezetnek, semmint krosszpályának látszik a terület. Egyedül a bejárat mellett álldogáló, szénné grafittizett kiszolgáló épület sejteti, hogy jó helyen járunk. Míg tanakodunk, befut egy biciklista. Mint kiderül, Blazsó Márton, olimpiai kerettag (mountain bike) áll velünk szemben, ő is itt edz. Épphogy szóba elegyedünk vele, máris befut Balázs, s rögtön záporoznak az infók. Ezen a hatalmas füves placcon korábban a tűzoltóság gyakorolt, most a versenyzők lakóbuszait valamint a rajongók sátrait helyezzük el itt, illetve adott esetben ide szállhat le a mentőhelikopter – mondja, majd körbevezet minket az öltözőként, toalettként, zuhanyzóként és irodaként funkcionáló épületben. Rend van és tisztaság, de a falfestmények egyértelműen mutatják, hogy nem a filharmonikusok szoktak itt összegyűlni.
Egy kör a Dirtpark motokrossz pályáján Déczi Balázzsal, egy 2009-es Honda CRF250R nyergében
A paradicsom számokban
Aki ellátogat ide, számoljon vele, hogy a napi díj 3600 Ft, s ez csak egy pályára vonatkozik, aki szeretné az MX és az SX részt is igénybe venni, annak a hatezer forintos összevont belépő nyújt megoldást. Elsőre talán sokhat tűnhet, de a szolgáltatás színvonalának tükrében már korántsem az, pláne, ha azt is figyelembe vesszük, hogy mekkora invesztíciót igényelt a park létrehozása. Ebben az árban benne van az öltöző, a víz- és a villanyhasználat, a kemping, sőt – ami talán a legfontosabb –, a balesetbiztosítás is.
Egy kör a Dirtpark szuperkrossz pályáján Déczi Balázzsal, egy 2009-es Honda CRF250R nyergében
Hétköznap egyelőre kevesen vannak, így senkit sem zavarunk, és senki nem zavar bennünket. Balázs felajánlja, hogy a domb oldalában kialakított teraszon, közvetlenül a krosszpálya mellett verjünk tábort, így nem kell annyit cipelni a fotós és videós felszerelést, s a panorámát is élvezhetjük. Ahogy távolodunk az úttól, úgy kerít bennünket hatalmába a flóra. Jól esik elterülni a pihe-puha pázsiton, az enciánkék égbolt bárányfelhői szinte giccsessé teszik a látványt. Míg a pilóták készülődnek, én Balázzsal beszélgetek. Megtudom, hogy öt éve, apránként kezdte el a terület felvásárlását, s, hogy jelenleg nyolcvan hektár áll a birtokában.
A különféle szekciók nyomvonalát egy kifejezetten versenypályák készítésére szakosodott, amerikai cég jelölte ki, sőt a cég szakemberei utaztak Magyarországra, és végezték el a kivitelezéshez szükséges földmunkákat is. Igazi profik – vallja a tulajdonos, s szemmel láthatóan igaza van, hiszen sokszínű, technikás kanyarokkal és trükkös ugratókkal teletűzdelt szakaszokat látni mindenütt. Ugyanakkor mi is megpróbáltuk a maximumot kihozni a létesítményből – fejti ki. - Amellett, hogy minden adott a kulturált tisztálkodáshoz, itt nincs szemét, nem kell a sárban evickélni a kocsikkal, és értékeink is biztonságban vannak. Hogy ne legyen kavarodás, vagy rosszabb esetben karambol, az összes kérdéses pontnál transzparenseket helyeztünk el, amelyek útba igazítják az eltévedt quadost, motorost, kerékpárost. Hozzáteszem a látogatóktól is megköveteljük a tisztességes magatartást. A járművek csak a saját területükön mozoghatnak, szigorúan a menetiránynak megfelelően, és a védőfelszerelés kötelező. Aki nem tartja be a házirendet, annak fel is út, le is út, de csak az átvitt értelemben! Szerencsére az a tapasztalatunk, hogy a rendezett környezet mindenkire jó hatással van, így valóban békés, balesetmentes napok váltják egymást Mecsekjánosiban.
Ilyen környezetben nem nehéz megtalálni a lelki békét. Ennél jobb adottságú pálya kevés van
Partraszállás
Szöveg és kép: Kovács Zsigmond, videó: Samu Tamás és Lövey Ádám
Kapcsolódó anyagok: