A 2009-es statisztikát böngészve egyik kedvenc viccem jutott eszembe: Apu, légy szíves magyarázd el a negatív számokat – kéri a rendőrt a fia. No, ide figyelj! Ha egy buszon négyen ülnek, és tízen leszállnak, akkor hat embernek kell felszállnia ahhoz, hogy senki ne üljön buszon. Jelenleg nagyjából így áll a hazai és persze a nemzetközi piac, s egyelőre nagyon úgy fest, hogy még a hiányzó hat utas sem merészkedik a kereskedések közelébe, nemhogy a többiek… Pedig az ember azt hinné, hogy a válság hatására a vásárlók túlnyomó többsége az autók felől a sokkal gazdaságosabb, praktikusabb és olcsóbb motorkerékpárok felé fordul. Nos, erről szó sincs, a kétkerekűek továbbra is luxustárgynak illetve másodlagos közlekedési eszköznek számítanak, így – ha lehet – rosszabb helyzetben vannak, mint négykerekű testvéreik. A válság valós oka továbbra is kérdéses, akárcsak az, hogy mikor lesz vége, de addig is szörnyülködhetünk a számokban, és kihasználhatjuk a tönk szélére jutott értékesítők jobbnál-jobb ajánlatait.

Minden kezdet nehéz

Statisztika

Táblázatunk 2009 első öt hónapjának adatait taglalja, méghozzá a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. Összességében elmondható, hogy mindenkire erősen rájár a rúd, de a verés mértéke márkánként eltérő, és vannak olyanok is, akik egyszerűen nem nyilatkoztak saját helyzetükről. Bárhogy is, a nyilvánosságra hozott számok szerint 50,8 százalékkal kevesebb motor gurult ki idén a szalonok kapuján, azaz 3957 helyett 1948 darab. A recesszió leginkább a Triumph vitorláját tépázta meg, nekik tavaly, az első hónapban 16 új motort sikerült eladniuk, most azonban csak mindössze négyet. Ez 75 százalékos visszaesést jelent, pedig a márka gépei egyáltalán nem a legrosszabbak a piacon, sőt! Bárhogy is, az angolokat a neon zöldek követik a feketelistán – a Kawasakisok hiába mutattak be jó pár ütős masinát, a 2008 első öt hónapjában regisztrált 290 vevő helyett 2009-ben csupán 87 (!) szédelgett be a bemutatótermekbe, ezzel kerek 70 százalékkal visszavetve a márka hazai eladásait. Rémálom – mondhatnánk, de akkor még nem esett szó az Aprilia -67,42 illetve a Keeway -65,57 százalékáról.

Honda CBF125M

Egyelőre a Honda CBF125M a legnépszerűbb kétkerekű itthon, eddig 87 darabot vittek el az idén. Kis fogyasztás, alacsony ár és megbízhatóság – válság idején ezek a legfontosabb érvek

Folytatva a nagyok vizsgálatát, itt van mindjárt a -61,48 százalékot elkönyvelő Yamaha. Csoda, hogy a szalonok tulajdonosai nem követtek el csoportos harakirit, mikor kiderült, hogy 623 helyett csupán 240 motort adtak el január óta, s piaci részesedésük is visszaesett, egészen pontosan 3,42 százalékkal. Talán a kárörvendés segített túlélni, hiszen fő riválisaik sincsenek sokkal jobb helyzetben. A Suzuki ugyan „csak” 56,21 százalékkal maradt el 2008-as eredményeitől, náluk azonban sokkal nagyobb darabszámról van szó – 1288 helyett mindössze 564 Suzu talált gazdára. Ezzel 3,6 százalékot buktak a közös tortából, aminek egy része vélhetően a Hondához került. Soichiro márkája ugyan 927 helyett csak 571 gépet adott el a Magyarországon (-38,4%), viszont 5,89 százalékkal nőtt a cég piaci részesedése. Sajnos a helyzet a „középosztály” szereplőinél sem igazán rózsás. A Ducati 50,56, a KTM 50,70, a Harley-Davidson 41,88, a Gilera 39,62, a BMW pedig 29,68 százalékkal van mínuszban, az öt cég összesen 260 kétkerekűt tudott elsózni, tavaly ez a szám 432 volt.

Honda CBF125M

Gazdaságos üzemeltethetőség, átlagon felüli kényelem és igencsak trendi formavilág jellemzi a legsikeresebb Suzukit. A Burgman 400-ból eddig 41 példányra tartott számot a hazai vásárlóközönség

Pozitív mérleget csupán hat vállalatnak sikerült összehoznia, náluk azonban olyan alacsony darabszámról van szó, hogy ez vajmi keveset számít a piac összevont adataiban. A nyertes az MV Agusta, aminek 400 százalékkal sikerült túlszárnyalnia magát. Elsőre jól hangozhat a kiemelkedő eredmény, de a gyakorlatban csak annyit tesz, hogy a tavalyi egy gép helyett idén ötöt vittek el. Mögöttük áll 100-100 százalékos előrelépéssel a Husqvarna és a Qjiang. Előbbi nyolc, utóbbi hat motort adott el 2009 januárja és májusa között. Rajtuk kívül a Hyosung, a Bombardier és a Malaguti tudott javítani. A három cég eddig 33 járművet adott el az idén… Bár a listán jó pár márka szerepel még, adatok híján nehéz ítéletet mondani felettük. Talán a Cagiva nyolc eladott motorja érdemel még említést, aki a többiekre kíváncsi, vegye elő a nagyítóját.

Daytona Triumph

Hiába az új Daytona, a Triumph 75 százalékkal adott el kevesebb motort, mint a tavalyi időszakban. Lesz még rosszabb?

Továbbra is a nagyok vezetnek

StatisztikaA gazdaságos és adrenalin hajhász gépek jól megférnek egymás mellett a típusonkénti lebontásban, ezzel rámutatva, hogy a vásárlók egy része az olcsó helyváltoztatási alternatívát keresi a motorokban, a többiek pedig inkább az élvezetet. Idén eddig a Honda új nyolcadliteres tekergőjéből, a CBF125M-ből sikerült a legtöbbet eladni, szám szerint nyolcvanhetet. Szép eredmény, semmi kétség, sőt mondhatni elvárható a jelen gazdasági helyzetben, de akkor mit keres a második sorban a CBF 1000? Persze, tudjuk, hogy remek gép, de nem igazán „válságmotor”… A harmadik pozícióban trónoló Suzuki AN 400 a CBF125-ön kívül az egyetlen hatszázasnál kisebb gép a húszas listán, belőle 41 példányt adtak el. Innen már egészen változatos a táblázat - öt meztelen gép, négy túraenduró, három-három szupersport illetve chopper, valamint két sporttúra motor büszkélkedhet a legjobb eladásokkal. Márkákra lebontva kilenc Suzukit, hét Hondát, három Yamahát és egy BMW-t találunk a húszas bojban, az első gép, ami nem ezen cégektől került ki, nem más, mint a Gilera Nexus, valahol a negyvenedik hely környékén (ha nem vesszük figyelembe a holtversenyeket), 13 darabos példányszámmal.

Van kiút?

Nemrégiben az egyik legnagyobb amerikai gazdasági szaklap összegyűjtötte az 50 leginkább elismert piaci elemző jóslatát, s ezek összegyúrásával 2009 augusztusát jelölték meg a válság végpontjaként. Hogy ez pontosan mit is jelent, kevesen tudják, vélhetően csak annyit, hogy a média ekkor fejezi majd be a jónép riogatását. Mindenesetre azt hiszem, sokan örülnének neki, ha véget érne a mélyrepülés, és újra lehetne tervezni, eladni, fejlődni, boldogulni. Mi, vásárlók éppúgy a 22-es csapdájában vagyunk, mint a gyártók. Ha veszünk valamit, oda a nehéz időkre kuporgatott pénzünk, ha nem, akkor bevétel híján oda a cég, aminek adtuk volna, tehát újabb munkahelyek szűnnek meg. Okosan kell lavírozni, de mint motorosok, ehhez már úgyis hozzászoktunk!

Kapcsolódó anyagok:

Több szemszögből önkritikusan