A hólapát a sufni végébe, télikabátunk a szekrény legmélyére kerül, s örömmel szívjuk magunkba a tavasz friss illatát. Ugyanakkor persze izgatottan melegítjük motorunkat a ház előtt, mert végre a nappalok is hosszabbak és a napsugarak is gyorsabban felszárítják a harmatos aszfaltot. De pont ilyenkor, a hosszú téli szünet után kell különösen vigyáznunk! Újra meg kell szoknunk a motorozást, a forgalom többi tagjának pedig újra meg kell szoknia a motorosokat.
Bizony, a statisztikák azt mutatják, hogy a szezon elején többet hibázunk, és a közlekedés többi résztvevője is erősen elszokott attól, hogy a kétkerekű járművekre is figyelni kell. Ezért itt is a fokozatosság a kulcsszó! Adjunk időt magunknak, hogy újra berögzüljenek azok a mozdulatok, melyek az előző szezon végén már rutinosak voltak! Mindemellett tudatosítsuk magunkban, hogy a többi közlekedő helyett is nekünk kell vigyáznunk. Az útburkolat is tartogathat meglepetéseket - váratlan vízátfolyásokra és télen kialakult kátyúkra biztosan számíthatunk.Minden szezon - első motorozása - előtt ellenőrizzük motorkerékpárunkon a következőket:
Kezelőszervek: a karok, pedálok beállításai rendben vannak, kényelmesek; a kapcsolók működnek, nincsenek kilazulva; a kuplung- és gázkar elengedésekor könnyedén visszaállnak alapállapotba, holtjátékuk, ellenállásuk nem túl nagy.Gumik: a légnyomást mindenképpen állítsuk a gyári értékre! A téli pihenő alatt még a látszólag hibátlan gumiabroncs is veszíthet nyomásából. Ha motorunkat nehezebben tudjuk tolni a megszokottnál, vagy elindulás után nehézkesen fordul, szinte biztos, hogy a probléma oka a túl alacsony légnyomás.
Kerekek: vizsgáljuk át az öntött felniket sérülések után kutatva, a drótküllős kerekek esetében ellenőrizzük, hogy a küllők nincsenek-e kilazulva, eltörve.
Fékek: elindulás előtt győződjünk meg róla, hogy mind az első, mind a hátsó fék kifogástalanul működik! A fékfolyadékot kétévente, szakszervizben cseréltessük le!
Lánc: fújjuk be a láncot, majd többszöri átforgatás után ellenőrizzük a láncfeszességet! Érdemes a láncot elindulás előtt legalább 15 perccel befújni láncspray-vel, így nem veri le a kenőanyagot. Bordásszíj esetén sérülések, kardánhajtásnál olajfolyás nyomai után vizsgálódjunk!
Világítás: a motor beindítása után ellenőrizzük, hogy működik-e az első fényszóró, a hátsó világítás és az index!
Kürt: ez motoron különösen fontos, mert adott esetben életünket mentheti meg, ha jelezni tudunk egy figyelmetlen vezetőnek. Amennyiben rekedt hangon szól, vagy egyáltalán nem működik, feltétlenül javíttassuk meg!
Folyadékok: ellenőrizzük az olajszintet, vízhűtéses blokk esetén a hűtőfolyadékot és a hűtő csöveit, valamint azt, hogy a motorkerékpár alatt nincs-e gyanús folt, tócsa.
Teleszkópok, rugóstagok: keressünk árulkodó cseppeket a teleszkóp csúszószárán. Egy látszólag ártatlan teleszkópszivárgás is végzetes lehet, mert a féktárcsákra jutva drasztikusan ronthatja a fékhatást.
Ha a fenti felsorolásból bármelyik alkatrésszel kapcsolatban hibát, rendellenességet tapasztalunk, szakszerű javítás előtt inkább ne üljünk motorra!
Mire figyeljünk a szezon végeztével?
- Alapos takarítás nélkül ne tegyük el motorunkat téli pihenőre, mert a lerakódott szennyeződések maradandóan „berághatják” magukat az alkatrészekbe. A lánc ápolása kiemelten fontos!
- Ha nincs lehetőségünk a hideg évszakban is legalább havonta egyszer „megsétáltatni” motorkerékpárunkat, vegyük ki az akkumulátort és tároljuk szobahőmérsékleten. A hosszabb élettartam érdekében un. csepptöltőt is csatlakoztathatunk rá.
- Töltsük tele az üzemanyagtankot, így biztosan nem korrodálódik annak belső felülete.
- Lehetőleg állványon tároljuk a motorkerékpárt! Ha erre nincs mód, egy-két hetente toljuk arrébb kb. egy méterrel, hogy a gumik ne egy ponton kapják a terhelést.
- Legalább egy-két hetente mozgassuk meg a rugóstagokat! Üljünk rá motorunkra, nyomjuk le elejét és hátulját is, így nem száradnak ki a szimeringek, tehát megelőzzük a teleszkópolaj-szivárgást!
Kapcsolódó anyagok: