Vészhelyzetben nagyon sok múlik azon, miként is reagálsz a felbukkanó akadályra. Ilyen esetben a féktávolság hosszát a jól begyakorolt, tudatos lassítás befolyásolja igazán, vagyis a rúgásszerűen megindított hátsó fék és mellette a folyamatosan növelt erejű első fék használata. Előbbi a súlypont hatékonyabb eloszlása, utóbbi az abroncs tapadása miatt különösen fontos. Ha ezt begyakoroltad, már a technika „kezében vagy”, vagyis a motor műszaki állapota, fékrendszerének működése fogja megszabni, hol áll meg a vas. Az idősebb kétkerekűek kopott vagy gyárilag sem huszáros alkotóelemei bizony súlyos méterekkel hosszabbíthatják meg ezt a szakaszt, de szerencsére több megoldás is van, hogy felfrissítsd a fékrendszert.
Olajozottan halad
A köznyelvben csak „fékolajként” emlegetett fékfolyadék igen agresszív anyag. A szokványos, glikoléter bázisú termékek képesek megkötni a levegő páratartalmából származó nedvességet, ezáltal forráspontjuk csökken, és erős terheléskor bizony ez a fékhatás teljes megszűnéséhez vezethet. Ezért fontos, hogy a műanyag flakonban tárolt termékeket két év után már ne használd fel, és a motorban is legalább ugyanilyen időközönként cserélj fékfolyadékot. Általában feltüntetik, hogy milyen minőséget (például DOT 3, 4 vagy 5.1) ír elő a gyártó, s ettől, csakúgy, mint a kenőanyagoknál, kizárólag felfelé térhetsz el.
Ha minden második szezonban átvizsgál(tat)od a fékrendszert, és kicseréled a fékfolyadékot, már sokat tettél azért, hogy a legmeredekebb hágókon se érhessen meglepetés. Ezzel azonban legfeljebb gyári állapotúra javíthatod a hatásfokot, ami bizony sok kilencvenes években gyártott gépen igencsak harmatos. Lássuk hát, hogyan csiszolhatsz az alulméretezett technikán?
Nagyobb horgony, nagyobb fékhatás
Az első és legegyszerűbb módja a „tuningolásnak”, ha egy jobb minőségű, határozottabb fékhatású betétet választasz. A kínálat szinte végtelen, és a jó minőségű utángyártott termékek tárcsánként általában nyolc-tízezer forintba kerülnek, s utcai, illetve túracélú felhasználás mellett akár tizenöt-húszezer kilométert is kibír egy szett, vagyis kilométerenként még egy forintba sem kerül a beruházás.
Ha már a betéteknél matatsz, vess egy pillantást a tárcsákra is. Nem lehet „vállas”, kopott, hiszen ez rontja a hatásfokát. Egy oldalütés-mérővel megvizsgálhatod, hogy mennyire deformálódott a tárcsa az évek alatt. A felszabályozás sajnos itt kevésbé működik, mint az autók vaskos, nem hűtött féktárcsái esetében, mivel a motorok diszkjei általában egy-másfél millimétert kophatnak csak, vagyis oldalanként fél-fél milliméter leszedésével könnyen a minimum érték alá csúszhatsz.
Tegyük fel, hogy a betét és a tárcsa rendben van, mégsem érted el a kívánt eredményt. Ilyenkor következő lépésként a „fémfékcsőként” aposztrofált, valójában belső teflon csőből, és rétegelt acélsodrony erősítésből álló készlet beszerzése jöhet szóba. Ez kiküszöbölheti a hagyományos fékcsöveknél tapasztalható „elpuhulást” és a pépes nyomáspontot, s beszerzése sem ró túl nagy terhet a családi kasszára – darabonként már nyolcezer forinttól elérhető. Talán mondani sem kell, de beépítésekor kötelező a fékfolyadék cseréje és a rendszer gondos légtelenítése, hiszen csak így érhetsz el tökéletes eredményt.
Alakulhat úgy, hogy mindezek ellenére sem leszel elégedett a fékhatással. Ne add fel, mert innen ugyan meredekebb költségek és bonyolultabb munkafolyamatok várnak, de még mindig van esély a fejlődésre. Először is érdemes megnézni, milyen állapotban van a felső főfékhenger és a féknyereg. Ha szivárgást, tömítetlenséget tapasztalsz, javítókészletek beszerzésével segíthetsz a problémán, de ha már megbontod, egy huszárvágással akár le is dobhatod a koros alkatrészt. Főként akkor lehet ez jó döntés, ha hagyományos felső főfékhengerrel felszerelt a géped. A modern kétkerekűek jórészt radiális egységekkel készülnek, s az átjárhatóság igencsak jó azonos gyártók modelljei között, vagyis van esélyed, hogy így frissítsd fel a fékedet. A hibátlan cserealkatrész jellemzően húsz-harmincezer forintba kerül, amibe – ha szerencséd van – beszámíttathatod a feleslegessé vált gyári darabot, így csökkentve a költségeket. Azt azonban tudnod kell, hogy az átalakítások mindegyike - elvileg - engedélyköteles.
Utolsó lépésként körülnézhetsz a fórumokon, hogy létezik-e másik, közúti használatra is engedélyezett féknyereg a motorodhoz. Ez különösen az idősebb típusokra jellemző, és nem mindegyik modellhez található ilyen készlet, de azért nem reménytelen a dolog, érdemes hát rászánni az időt, hogy utánajárj a lehetőségeknek.
Talán hosszúnak tűnik a felsorolás, de hidd el, egy-egy necces helyzet sokszor nem is métereken, hanem centiken múlik, és a fékrendszer alkatrészeinek felfrissítése bizony pont ezeket a centiket spórolja meg neked, hogy időben megállhass a váratlanul felbukkanó akadály előtt.