Tegnap végre már nem csak a munkagépek, hanem a tesztmotorok hangja is felcsendült a nyugat-magyarországi pályán, igaz, nem pont olyan gépek jelentek meg, mint amilyenre a sajtó képviselői számítottak. Kifejezetten stílusosra sikerült az avató, ugyanis Vigh László országgyűlési képviselő, egyben a a zalaegerszegi ZalaZone Járműipari Tesztpálya miniszteri biztosa egy Csepellel tette meg az első köröket:

zalaegerszeg-teszt-palya-atadas-25529
Vigh László és 1954-es évjáratú, 125-ös Csepelje a ZalaZone pálya fékezősávján (Kép: MTI/Varga György)

A tegnap zajlott teszt helyszíne egy 750 méteres, sík, egyenes gyorsítószakaszból, majd nyolc, egyenként kétszáz méter hosszú fékezőzónából áll, amit minden irányban aszfaltozott bukótér vesz körül, hogy a kisodródó autók, motorok is irányíthatóak maradjanak. Ez a rész azt szolgálja, hogy gyors egymásutánban tesztelhessék az eltérő felületű aszfaltburkolatok tapadását, pontosabban az autók, motorok viselkedését a sima, érdes, valamint jeges körülményeket szimuláló, vízzel fellocsolt szakaszokon.

Milyen pálya épül Zalaegerszegen?

Negyvenmilliárd forintos beruházásból készül az egész Európában egyedülálló, hagyományos és önvezető járművek tesztelésére is alkalmas komplexum Zalában. Ehhez 250 hektáros területet építenek be, ahol 300 méteres átmérőjű körpálya is helyet kap a fenti, összetett fékezőzóna mellett. Nem mellesleg egy új közút, az R76 építése is ide kapcsolódik, mely a várost köti össze az M7-es autópályával, s különlegessége, hogy - kapcsolódva a létesítmény céljához - mérési és elemzési tesztfelületei is lesznek. Ennek gyakorlati előnye, hogy a pályáról kigördülő, teljesen önvezető járművek adatátvitelét közúton is tesztelhetik a sofőrök, még életszerűbb és hasznosabb információkat nyerve a járművekről.