Érdekes tesztet hajtottak végre az osztrák motorosok a „Bikers Voice – Soundcheck" nevű akcióban. Röviden arra keresték a választ, hogy valóban zavarja-e a városlakókat az utcákon 50-60-nal elhaladó motor zaja, vagy a gépek névleges zajszintje köszönőviszonyban sincs azzal, amit a valóságban mérhetünk.

Sokkal halkabbak voltak a motorok a gyakorlatban

Azért készítették a tesztet, mert Tirolban több látványútról kitiltották a 95 dB-nél nagyobb névleges zajszintű motorokat, arra hivatkozva, hogy túl hangosak. Ráadásul kicsit sem szemellenzősek a tesztet végző motorosok, hiszen pont azt emelték ki:

a 95 dB-es szabály nem könnyíti meg a helyiek életét, hiszen ha valaki egyesben gyorsítva, 95 dB-lel hasít az ablakok alatt, akkor hiába szabályos, attól még kimondottan zavarja a lakókat.

A Red Bull Ringen zajlott próbán ott voltak a sajtó képviselői, valamint politikusok is, és szériaállapotú, de többnyire 95 dB-nél zajosabb motorokat vizsgáltak hagyományos, közeltéri méréssel, álló helyzetben, valamint a mikrofon mellett elhaladva.

zajszintmeres-tirolban-95db
A közeltéri mérés egységes, szabványosított, de nem túl életszerű – derült ki a teszten

– Az eredmények önmagukért beszélnek – emelte ki a szervezettől nyilatkozó Regina Stiller –, például a gigászi Triumph Rocket adattáblájáról 99 dB-t olvastak le, de menet közben egyszer sem mértek 93,5 dB-nél többet, sőt 50-ről 100-ra gyorsítva, teljes gázon (!) is 87 dB-nél állt meg a mutató. Hasonlóan járt az utakról szintén kitiltott Ducati Multistrada V4 S is, mely szintén teligázon produkált 83,4-et, míg az új Hayabusa 86,7 dB-es értékkel vizsgázott gyorsítás közben.

zajszintmeres-tirolban-95db
Csalóka számok: sokan csak legyintenek, ha a motorjuk 5-6 decibellel hangosabb a gyári értéknél, nem tudva, hogy hallásra éppen kétszer hangosabb lesz így... A decibelmérés sajátos szabályai miatt egy 94 dB-es kipufogó éppen fele olyan halknak tűnik, mint a szabálytalan, 100 dB-es

Az akcióval arra szerették volna felhívni a figyelmet, hogy aligha lehet megállapítani egy motor valódi zajterhelését a gyári dB-érték alapján, hiszen a gyakorlatban, főként lakott területen ennél sokkal halkabbak a gépek. Persze fordítva is igaz: az egyébként teljesen szabályos vasak is kiboríthatják a csendre és pihenésre vágyókat, ha valaki direkt egyesben, nagy gázon „parádézik” a hőázak között... A teszt tanulsága hát, hogy a puszta műszaki adatoknál sokkal fontosabb, hogy a motorosok kis gázon, alacsony fordulaton haladjanak lakott területen, és akkor eleve nem kerül sor ilyen drasztikus intézkedésekre, mint a Tirol útjairól kitiltott, egyébként teljesen gyári motorok esete.