Budapest középpontjában, a Millenáris Sportpályán álmodta meg pár éve Noszvai úr a magyarok "Goodwood"-ját, aminek azóta már külföldön is híre ment, így nem meglepő, hogy sok nem magyar rendszámú járművet is köszönthettünk az idei Velodromon.

velodrom
Nem a méret a lényeg: kortól és hengerűrtartalomtól függetlenül száguldhattak a nevezők az oválpályán...

A 416 méter hosszú oválpályát ilyenkor bő fél napig ellepik a korhű ruhába öltözött sofőrök, illetve veterán járműveik, valamint a patinás masinák iránt érdeklődő látogatók. A legkisebbektől a legidősebbekig, aki csak teheti, felölti a sok évtizeddel előtti viseletet, így láthattunk szerelőruhásokat, hippiket, Flinstone jelmezt és persze régi motoros ruhában feszítő büszke versenyzőket is. A hangulatot tovább fokozza, hogy korhű zene - a rögtönzött orsós magnó gyűjteménynek köszönhetően - igazán autentikus készülékből szól...

csepel cyklomobil
Prototípus a javából. Csepel Cyklomobil 1952-ből - akkoriban igazán forradalmi elgondolásnak számított...

Nyitást követően a pálya közepén parkolhattak le a járművek, de mára annyira népszerű lett a rendezvény, ha így növekszik a közönség, lassan nem lesz elegendő a hely a százszámra érkező gépcsodáknak! A betonplaccon többet között meg lehetett megcsodálni Szabó II László motorjait, és a nagyszerű versenyzővel dedikáltatni lehetett Ocskay Zoltán, az első magyar GP győztes életét összefoglaló könyvet is. Óriási érdeklődés kísérte motorjai járatását, komoly tömeg tornyosult a sátor körül, hogy egy pillanatra láthassa az életre kelő gépet.

opel motorcycle
Egy kevéssé ismert gyártó, már ami a kétkerekűeket illeti. A két háború között készült ez a 496 köbcentiméteres Opel

Sárvári Zoltán elhozta az 1952-ben egyetlen példányban készült Csepel Cyklomobilt, ami egy Csepel 125/49-es alapjaira épült a robogógyártás hajnalán. Sorozatgyártásba sajnos nem került, pedig ki tudja, mi lehetett volna belőle...

ducati
Nincs ABS, sem kipörgésgátló. Nem is hiányzik...

Később az egyik legérdekesebb Pannónia, egy teljes menetfelszereléssel ellátott rendőrségi P21-es is körözött a betoncsíkon, ráadásul a nyeregben egy korhű rendőri felszerelésbe öltözött motoros ült! Meglepő sebességgel üldözte a többieket, a motor mozgásán jól látszott, tényleg a kor elfogójárművét csodálhatjuk éppen.

v2
Valószínűleg gond nélkül teljesítené bármelyik zajemissziós normát...

Rengeteg egyedi, különleges, meghökkentő építést is kihoztak az alkotók. Ezeket látván az ember először ledöbben a szokatlan megoldásokon, de azután rájön, hogy ez valami csodás! Pont egy ilyen vasra van szükség, hogy megidézzük a kor szellemét, és valóban átszellemülve körözzünk, megízlelve kicsit egy letűnt időszak élményeit...

v2
Nem csak a varrógépen. Ma már elvétve találni szíjhajtású gépeket, s azok is keresztben bordázott megoldással készülnek

Láthattuk az Opel egyetlen motorkerékpárját is, 496 köbcentis OHV motorral, 1928-ból, egy eszméletlen pici Benelli minimotort, szíjhajtásos kéthengeres versenygépet az 1900-as évek elejéről, robogósokat, kerékpárosokat, no meg itt volt a Riga Klub is, hiszen most ünnepelték fennállásuk tizedik évfordulóját, s felajánlásuknak köszönhetően a rendezvény végén tombolán lehetett megnyerni a kiállított csodaszép Riga 16-ot.

v2 indian
Nem csak versenymotorok voltak a Velodromon

Ismét nagy élmény volt a Velodrom, és a tömeget látva biztosra vehetjük, hogy még sokáig folytatódik ez a nagyszerű hagyomány, minden évben randevút szervezve a veterános közösségnek és a koros masinákért rajongó látogatóknak.