Az első üzembe helyezés óta eltelt több mint hat év alatt megszoktuk az utak felett átívelő konzolokon elhelyezett, vagy az út mentén álló rendőrautókból, illetve azok mellől figyelő szemeket, olyannyira, hogy a többség automatikusan jófiú-jókislány lesz már száz méterekkel azelőtt, hogy áthaladna alattuk vagy elsuhanna mellettük. Egyébként ez túlzott óvatosság, mivel a VÉDA – a rendőrség elmondása szerint – legfeljebb 100-150 méterről készít fotót a gyorshajtókról. Ha tehát az előrejelző tábla vonalában besatuzol, azzal csak a mögötted jövőt veszélyezteted – kár kapkodni, hiszen ott még garantáltan nem készül fénykép.

veda-rendszer-traffipax
A műszaki értelemben abszolút világszínvonalú VÉDA rendszer a magyar Budapest Mikroelektronika Zrt. fejlesztése. A beépített ARH kamerák úgyszintén magyar mérnökök alkotásai

A sasszemű, lézeres és egyéb érzékelőkkel teletömött rendszer azonban sokkal többet tud a puszta sebességmérésnél, hiszen kiszúrja egyebek mellett a piroson áthajtást, a záróvonalátlépést, a behajtási tilalom megszegését, a rossz haladási irányt, valamint a busz- és leállósáv jogosulatlan használatát is. A csúcstechnológiás, 30-szoros nagyításra képes kamerarendszer mindemellett a telefonálást és a biztonsági öv használatának mellőzését is észleli. De ezzel még nincs vége: a szisztéma a rendszám alapján ellenőrzi, hogy a kamerák hatósugarába került járműnek érvényes-e a forgalmija, be van-e fizetve a kötelezője. A VÉDA a forgalomszervezésből is komoly mértékben kiveszi a részét azzal, hogy forgalomszámlálási feladatokat lát el, illetve, hogy külön odafigyel a veszélyes árukat szállító járművekre.

Hol találhatóak a fix, telepített kamerák?

Egy rendkívül fejlett, teljes mértékig hálózatba kapcsolt szisztémáról van tehát szó, amely nem sok kiskaput hagy. Jelenleg 160 működik belőle országszerte, ám ez a szám tovább emelkedik majd. Jellemzően problémás, korábban a gyorshajtás és egyéb szabálytalanságok által erősen sújtott helyekre telepítik az eszközt, amely a jövőben minden bizonnyal további funkciókkal bővül. Noha vasúti átjárókban eddig nemigen találkozhattunk vele, az idei év tragikus eseményeiből könnyen levonhatják az egyértelmű tanulságot az illetékesek.

veda-rendszer-traffipax
A rendőrség oldalán megtalálható, hogy pontosan hol vannak Magyarországon telepített kamerák

Amióta csak létezik a VÉDA, terjed a szóbeszéd, hogy egyik-másik közülük igazából nem is mér. Még akkor is, ha feltételezzük, hogy van valami a városi legendában, jó tudni, hogy az inaktív vagy részben aktív VÉDA bármikor aktívvá tehető – és mérget vehetünk rá, hogy a rendőrség nem kürtöli majd világgá a hírt. Akkor pedig könyörtelenül jön postás a szombathelyi vagy a vásárosnaményi rendőrkapitányság levelével.