Valósággal összenőttünk két- és négykerekű járgányainkkal, kár is lenne tagadni. Hogy mennyire fontos része életünknek a közlekedés, azt remekül példázza a hazai benzinkutak forgalma...

Évek óta nem fogyott ennyi üzemanyag Magyarországon

Furcsa módon működik mostanában a világ. Miközben – a körülmények ismeretében jogosan – a csapból is az energiatakarékosság témája folyik, aközben az utakon elképesztő a nyüzsgés.

Sokan csak akkor ébredtek tudatára annak, hogy mi zajlik üzemanyagfronton, amikor a MOL rekordszintű nyereségről számolt be. Pedig a számok már korábban is mutatták, hogy rendkívüli mértékben megugrott a hazai üzemanyagfogyasztás.

Az első félév mérlege: 28,7 százalékkal több motorbenzin és 35,1 százalékkal több gázolaj fogyott, mint az előző év hasonló időszakában. Mindez másként kifejezve 847 millió liter motorbenzint, illetve 1,5 milliárd liter gázolajat jelent. Hol van itt ellátási nehézség, válság?

uzemanyag-fogyasztas-magyarorszag-2022
Az ársapka sokaknak segített, hogy továbbra is autóval, motorral járhassanak, igaz, ez azzal járt, hogy néhány kúton nemes egyszerűséggel elfogyott az üzemanyag

Nos, az adatokba kicsit belemélyedve azért egyértelműen látszik, hogy valami gyökeresen megváltozott, hiszen a prémium minőségű benzinből 33,1 százalékkal kevesebbet tankoltunk, mint egy évvel korábban, ellenben a 95-ös oktánszámúból 46,7 százalékkal többet vettünk. Az ok teljesen nyilvánvaló: a prémium minőségű, 100-as oktánszámú benzinre eleve nem vonatkozott az ársapka, így annak az ára igen messze került a 480 forintos „mezei” benzinétől. A 95-ös prémium változatát egy darabig ugyancsak 480 forintért kínálták, ám mivel javarészt külföldről behozott termékről volt szó, egy idő után az érintett üzemanyag-forgalmazóknak nem fizetődött ki az export, így véget ért a jó világ. Sajnos a motorok számára is, hiszen tény, hogy sokan használnak a vasakba 100 oktános vagy más prémium üzemanyagot, bár az is igaz, hogy nem mindenki tudja: pontosan miért is jobb a verdának, ha 100-as benzinnel jár? Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a tankolásonként elköltött plusz ötezer forintból sok mindent vehetne a motorra, amivel többet tehetne a verda épségéért-szépségéért, mint a literenként 2-300 forinttal drágább, százas naftával.

uzemanyag-fogyasztas-magyarorszag-2022
Tisztán látszik, hogy a hatósági ár bevezetése után milyen drasztikusan nőtt az eladott üzemanyag mennyisége Magyarországon

Egyelőre nincsenek adatok arról, hogy milyen hatással volt, illetve van az üzemanyag-felhasználásra a céges autókra vonatkozó ársapka kivezetése. Az igazi választóvonalat a hatósági ár október 1-jei kivezetése jelenthetné, azonban még nem világos, hogy erre vajon sor kerül-e, hiszen a 480 Ft-os hatósági árat eredetileg már tavasszal kivezették volna, ám ezt végül idén őszre halasztották.