Az Autósélet-blog szerkesztői bukkantak a hírre, miszerint január 11-én új adatmegosztási jogszabály lépett életbe az Unióban. Ez elsőre talán nem tűnik nagy horderejű változásnak, holott komoly hatással lehet az autó- és motortulajdonosok életére, illetve megkönnyítheti a hozzáférést a használt verdák legfontosabb adataihoz.
Ki és hogyan kérdezheti le a használt motorok adatait?
A módosítás lényege, hogy ezentúl ne csak a márkaszervizek, műszaki vizsgáztatók stb. férjenek hozzá a digitális rendszerekkel felszerelt autókban, motorokban rögzített adatokhoz. Ennek előnye, hogy a forgalmazó helyett maga a tulajdonos döntheti el, milyen adatokat nyer ki a járműből és kivel osztja meg ezeket.
Ráadásul ez nem csak a járművekre vonatkozik – emelték ki az adattörvény elemzésében –, tehát minden olyan háztartási gépre is kötelező lesz alkalmazni, ami valamilyen módon adatot gyűjt használat közben. Hogy hétköznapi eszközökkel szemléltessék, ide sorolták például a tulajdonos szokásait nyomon követő kávéfőzőt és az áramot termelő szélturbinákat, napelemeket, hogy csak néhány példát említsünk.
Külön részben foglalkoznak azzal, hogy az információszabadság ne jelentsen egyet a korlátlan hozzáféréssel állami szervezetek számára. Ezért szabályozzák, hogy kormányzat milyen módon és esetekben férhet hozzá a vállalkozások adataihoz, kiemelve a személyes adatokat – ezeket csak különleges esetekben, például terrortámadás vagy természeti katasztrófa esetén adhatják ki automatikusan.
Hogy a Magyar Autóklub milyen módon járult hozzá a rendelet megszavazásához, és hogy mit jelent ez a változás a gyakorlatban, arról az Autósélet-blogban olvashattok részeteket.