Szakértői becslések alapján több mint 50 ezer saját tulajdonú elektromos roller van Magyarországon. Ez nagyjából negyedannyi, mint a nagymotorok száma, vagyis nem kis mennyiség, főként, hogy az apróságok csak pár éve kezdtek elterjedni. Mivel a KRESZ-ben nem nevesítik az e-rollert, a tulajdonosok gyakran a világhálón olvasott féligazságokból próbálnak tájékozódni. Ez már csak azért is veszélyes, mert több helyen elhangzik, hogy a roller nem jármű, tehát nem kell jogsi hozzá, sőt bátran fogyaszthatsz alkoholt is rollerezés előtt stb.
Persze ez komoly tévedés, hiszen ha nincs a KRESZ-ben, az nem azt jelenti, hogy semmilyen szabály nem vonatkozik rá, hanem azt, hogy – önálló kategóriába sorolva – nem is közlekedhet közúton.
Jármű a roller vagy sem?
Egyetlen támpont Pintér Sándor korábbi nyilatkozata – amit a Parlament honlapján érhettek el –, miszerint a rendőrök kötelesek segédmotorként kezelni az e-rollereket, tehát vezetői engedélyt és E-jeles bukósisakot is számon kérhetnek a vezetőktől. Hogy segítsenek tisztázni ezt a kusza helyzetet, az Ügyészség szakértői részletesen elmagyarázzák, milyen szabályok is vonatkoznak Magyarországon a rollerekre.
– Nem szívesen lennék jogalkotó, aki még alig gyürkőzött neki az elektromos roller szabályozásának, máris itt van az önvezető jármű, meg az összes találmány, amit agyament sci-fi-szerzők találnak ki, mérnökök meg megvalósítanak, hogy Elon Musk csípné meg őket! Így nem csoda, hogy szegény jogalkotó egyik szabályozással sem jut előrébb – írja az Ügyészség a szokatlanul könnyed hangvételű elemzésben. Mire végiggondolja, hogy a járdán vagy az úttesten hajthasson-e az elektromos roller, már itt is az etilalkohollal hajtott elektromos roller kérdése.
Mármint a vezetőt hajtja etilalkohol, a vezető meg az elektromos rollert, és ezen alternatív meghajtások addig cikáznak a közúton, míg nem csap le rájuk a rendőr, hogy föltegye a kérdést: ez most járművezetés ittas állapotban vétségének minősül-e vagy sem?
Mi történt ezután? – Az ügyészség a vádlottat megvádolta, a járásbíróság felmentette, a másodfokú ügyészség a fellebbezést fenntartotta, a törvényszék meg az elsőfokú ítélet felmentő rendelkezését tartotta fenn. A járásbíróság ugyanis az elektromos roller, mint járműkategória fogalmát, besorolhatóságát az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 1. számú függelék II. fejezete, a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet, továbbá a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, valamint a két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló az Európai Parlament és a Tanács 2013. január 15-i 168/2013/EU rendelet alapján vizsgálta. Azonban az elektromos roller tekintetében ezen utóbbi jogszabály alkalmazása nem merül fel, mert a rendelet hatálya nem terjed ki a rollerre és az elektromos rollerre sem. A KRESZ alapján az elektromos roller egyik járműkategóriába sem sorolható be, a KöHÉM rendeletek alapján pedig az elektromos rollerrel kizárólag járdán lehetne közlekedni a kimondottan furcsa megnevezésű, „Elektromos gyalogos” elnevezés mellett – írja az Ügyészség.
Ilyenkor szokott a vádlott szerényen mosolyogni, és arra gondolni, micsoda ösztönös zseni is ő, hogy amíg a rollere be volt dugva a konnektorba, addig ő rácsatlakozott a töltőre a bárpultnál… kompatibilisen KöHÉM és Európai Parlament és Tanács rendelettel. De ekkor jött az ünneprontó ügyészség, és kijátszotta a felülvizsgálati kártyát.
Ennek kapcsán pedig a Kúria pedig kimondta, hogy KöHÉM ide vagy oda,
az elektromos roller is csak olyan, mint a villamos: ha nem is gépjármű, de gépi meghajtású jármű, amelynek közúton szeszes italtól befolyásolt állapotban történő vezetése megalapozhatja a járművezetés ittas állapotban bűncselekmény megállapítását.
Röviden: ahogy villamost sem vezethetsz spiccesen, úgy rollert sem, pedig egyik sem gépjármű.
Az tehát nem kérdés, hogy a roller jármű, de valóban érthető a törvényhozók tétovázása, hiszen aligha tud lépést tartani a rendeletek sokasága a hónapról hónapra megjelenő újdonságokkal. Mert ha be is kerül a roller a KRESZ-be, ott van még az elektromos egykerekű, nem beszélve például a Moonwalkerről, ami egy motoros cipő és 11 km/órás végsebességre képes. Akkor az is jármű? Vagy csak motorizált ruhadarab? Akárhogy is, ideje felpörgetni a KRESZ és a KöHÉM átdolgozását, mert a technika rohamléptekben fejlődik, és a szabályozásnak muszáj lépést tartania vele.