Motorral túrázni rendkívül élvezetes, de egyben bajos dolog, tele kompromisszumokkal. Az egész hétre elegendő ruházat és felszerelés egy törpeautó csomagterének töredékében kell hogy elférjen, miközben olyan holmikat is magunkkal cipelünk, melyek az autós utazáskor fel sem merülnek. Mégis, ha jól átgondoljuk, hogy mire van valóban szükségünk, és azt hogyan tudjuk a leghatékonyabban csomagolni, akkor a hét napra elegendő ruházat is kényelmesen el fog férni a motoron.
Lássuk hát, mit és mibe kell pakolnunk, hogy ne útközben érjen meglepetés!
Dobozok, táskák és egyéb praktikus kiegészítők
A túramotorok tulajdonosai itt előnyben vannak, hiszen a három darabos túradoboz szett, mely sokszor gyárilag része a motornak, bőven elegendő helyet kínál, feltéve, ha utasunk nem ragaszkodik olyan extrákhoz, mint kiskosztüm és a hozzá illő körömcipő. Nem vicc, volt már rá példa, hogy a meleg holmit és az esőruhát szorította ki az apró, rózsaszín ruhácska…A sport, túrasport motorok esetében már nehezebb ideális megoldást találni: előbbiekhez szövet táskák beszerzése ajánlott, míg utóbbiak részére a zárható túradobozok és konzoljaik jelenthetnek megoldást. A dobozokban nagyobb biztonságban van a holmink egy-egy esőben, vagy a motor véletlen eldőlésekor, de hasznos lehet a zárható koffer utazás közben is, amikor a végcélunk előtt kell magára hagynunk a motort.
A tanktáska mindhárom kategória számára remek kiegészítő, hiszen egy kisebb koffernyi holmit elnyel, és segítségével folyamatosan kéznél tarthatjuk azokat a tárgyainkat, melyekre megálláskor szükségünk lehet. Az tankra mágnessel rögzíthető táskák hátránya, hogy könnyen megkarcolhatják a motor fényezését, és csak azon a típusokon használhatók, melyeknek fémből készült az üzemanyagtartálya. Erre kínál megoldást a Bagster-szett, mely a tankhoz rögzített, méretpontos bőrborításból, és a hozzá kapcsolódó táskából áll. Újonnan nem olcsó mulatság egy ilyen készlet, de használtan már ötven euró körüli összegből kihozható, és ezt a rendszert a műanyag tankos gépeken is biztonsággal használhatjuk.
Csopperen/crusieren utazva nincs könnyű dolgunk, hiszen a dobozok és tanktáskák meglehetősen bután mutatnak a krómtól csillogó gépeken, így a – jellemzően bőrből készült – oldaltáskák azok, melyekre számíthatunk pakoláskor, igaz, ezek szűkös mérete behatárolja, hogy mennyi időre elegendő holmi lehet nálunk. Az ilyen problémákra nyújt megoldást a vízálló, méretre hajtogatható túrazsák, mely mindig az adott holmi külső méretét veszi fel, esőben is biztos védelmet nyújtva, és elegendő hozzá egy egyszerű csomagtartó, mely elbírja az 5-6 kilós terhet.
Mit vigyünk magunkkal?
Ami feltétlenül kéznél legyen, tehát a tankra kerüljön:- Térkép és egyéb, navigációt segítő eszközök
- biztosítási zöldkártya, baleseti bejelentő, utasbiztosítást igazoló kártya vagy szerződés
- fényvisszaverő mellény (ezt a motorról való leszállás ELŐTT kell felvennünk autópályán!)
- kevés készpénz, azonnali költségekre (pl. autópálya kapu)
- fél literes üdítő (ha nincs szem előtt, gyakran “elfelejtünk” inni, pedig nyári melegben, beöltözve, akár 4-5 liter folyadékot is vesztünk egy nap alatt)
- falat kaják. Pl. édes kekszek, szőlőcukor, bármi, ami sok kalória, de nem olvad meg a melegben
- ha a kabátunkban nem fér el, akkor természetesen a fizetőeszközök, egyéb (speciális) kártyák, telefon(ok) is itt, a tanktáskában kapnak helyet – ezek lehetőleg egy külön oldalzsebben legyenek. Ha több ország pénznemét tartjuk magunknál, azt fajtánként különböző tárcákban helyezzük el.
- napszemüveg, hagyományos szemüveg és az ezek tisztán tartására szolgáló eszközök
- fényképező, tartalék akksi, és kamera. Ha egy apró mini-kamerát beszerzünk, mely diktafonként is szolgál, az nagyon hasznos lehet a dokumentálásban
- amennyiben van kísérőautó, akkor vihetünk laptopot is (motoron ne, vagy csak hátizsákban, ahol csillapíthatjuk a rázkódást) ez esetben a kártyaolvasó is legyen nálunk, a képek, videók lementéséhez
A motor felszerelései
- elemlámpa, bicska/szike, gyorskötegelő, powertape, izzó- és biztosítékkészlet, elsősegély csomag, esetleg poroltó készülék
- defektspray, elakadásjelző
- Zárak, láncok, lakatok a motor védelmére
- gumipókok, gumiháló, ha valamit cipelnénk
- alapvető szerszámkészlet
- láncspray (éljen a kardános motor :)
- tartalék kulcs, riasztóhoz tartalék elem
Ruházat
- esőruha (kesztyű- és csizmavédő huzat is)
- meleg holmi tartalékba, mindkét személynek
- tartalék száraz, meleg kesztyű
- maszk, nyakvédő, vesevédő
- Zoknik: vékony, vastag vegyesen
- alsók
- a kötelező darabszámú pólókon felül egy-két ing, ha olyan program akadna
- fürdőruha, törölköző(k), papucs
- szemeteszsák
Tisztálkodás
- Fogkefe, fogkrém
- sampon, szappan
- borotva
- körömvágó
- zsebkendő és wc papír
- alapvető gyógyszerek, ill. speciális készítmények (pl. allergia ellen) és Betadine a fertőtlenítésre
- utazó hajszárító (jól jöhet a hideg szoba, vagy sátor bemelegítésére is!)
Ha a sátorozást választjuk, mint legegyszerűbb és legolcsóbb szálláslehetőséget, akkor a sátoron felül gondoskodnunk kell megfelelő (mínusz fokig védelmet nyújtó) hálózsákról, valamilyen szigetelőanyagról (pl. polifoam) és érdemes u.n.: festő-fóliát is csomagolni, mely kis helyen elfér, és jó szolgálatot tesz, ha ideiglenes lakhelyünk már nem tud ellenállni az esőnek.
Hosszabb utazás esetén fontos lehet, hogy okmányainkról másolatot készítsünk, és az eredetiektől eltérő helyre tegyük azokat: a forgalmi engedélyt, jogosítványt és az útlevelet külföldön nem helyettesítik a kópiák, de az elveszett papírjaink pótlása lényegesen egyszerűbb így, ha rendelkezünk róluk másolatokkal.