Hétágra süt a nap, délután már 8-10 fokot mutat a hőmérő – igazán csábító körülmények egy guruláshoz. Igen ám, de ez az időjárás rendkívül megtévesztő, és a tavasziasnak tűnő láttán hajlamosak vagyunk rossz döntést hozni az öltözködéssel kapcsolatban.

Tippek és trükkök: a téli motorozás

Ha nincs elég tapasztalatunk, könnyen lehet, hogy nem kellően meleg hacukát veszünk magunkra vagy éppen fordítva: izzadunk a rosszul szellőző rétegek alatt. A baj ezzel az, hogy – főként a szélvédelem nélküli motoroknál – néhány kilométer után elkezdünk vacogni, megizzadva pedig percek alatt össze lehet szedni egy jó kis megfázást.

tippek-es-trukkok-minuszok-idejere-28557
Az is meghűléssel járhat, ha „túlöltözzük” magunkat, és megizzadunk, egyszersmind a sok réteg miatt kényelmetlen ruha a járműkezelésben is akadályozhat. Márpedig vasmarokkal kell terelgetni a gépet, hiszen gyakorlatilag nincs valódi téligumi a nagymotorokra, ami megnehezíti a téli közlekedést

Öreg hiba, ha ilyenkor visszafordulás helyett továbbhajtunk, azzal a gondolattal a fejükben, hogy mindjárt felmelegszünk, nem lesz itt semmi baj. Csakhogy általában cseppet sem lesz jobb a helyzet, sőt jön a libabőr és a didergés, majd kihűlnek a végtagjaink, és egyre kellemetlenebbül érezzük magunkat.

Extrán melegítenekManapság egyre jobban terjednek az elektromos és veszteséghőt hasznosító ruházatok, melyek akár fagypont körüli hőmérsékletnél sem engedik kihűlni testünket. Sokan esküsznek a 12 voltos elektromos aljzatról működő mellényre, sőt ezt fűthető kesztyűvel is kiegészíthetjük – egy ilyen összeállítás nem is túl drága, 60-80 ezer forintba fáj. Kaphatóak szintén a jármű elektromos rendszerétől „táplált” nadrágok, ezek ára sem lépi át a 30-40 ezer forintot, azonkívül vehetünk fűthető vesevédőt is, ami – gyártmánytól függően – 15-30 ezer forintért a miénk lehet. Jó szolgálatot tehet a fűthető markolat vagy az univerzális ülésfűtés, egy ilyet – munkadíjjal együtt – 30-40 ezer forintért építenek be az üléspárnába.

Elkerülendő a rossz élményt, a protektoros télikabát és a bélelt nadrág alá vegyünk fel thermo aláöltözőt, mely a motorosruházat egyik legfontosabb eleme. Jó, ha tudjátok, hogy az aláöltözők nem csak télvíz idején hasznosak, ugyanis a vékonyabbakat bármikor és bármilyen aktív tevékenységhez érdemes felhúznunk. A kimondottan téli időjáráshoz a merinó gyapjúval szőtt változatokat ajánljuk, és azzal is jól járunk, ha emellé nyak- és mellkasvédőt is magunkra aggatunk, amik megakadályozzák, hogy az esetlegesen bejutó hideg továbbáramoljon a ruha alatt. Sokan abba sem gondolnak bele, hogy milyen káros a hideg az ízületeikre, s nem is óvják kellően az érzékeny testrészeket. Pedig akad színvonalas termék a piacon, mint például a B-Star – akár utcai nadrágra is pillanatok alatt felvehető – neoprén térdvédője, melyet kivehető Sas-Tec protektorral vérteznek fel, ebből kifolyólag a zimankó hatásaitól és az esések kellemetlen következményeitől is megvéd.

tippek-es-trukkok-minuszok-idejere-28558
Vannak már olyan kezeslábasok, amik az erőforrás által kibocsátott hőt hasznosítják. A folyadékáramlással működő szettek nagyban növelik a téli motorozás élvezeti értékét, igaz, nem olcsók, áruk akár a kétszázezret is meghaladhatja

Az is célravezető, ha leragasztjuk a sisak szellőzőit, és lehetőleg eleve zárt bukóval indulunk neki, hacsak nem szeretnénk arc- vagy homloküreg-gyulladást kapni. Ez a pár óvintézkedés elég lehet ahhoz, hogy a napsütötte hétvégéken kicsit enyhítsük a „vashiányt”, és csak a jó élmények maradjanak meg a téli motorozásból.