Két éve, 2017-ben írták át alaposan „Budapest Főváros szmogriadótervét”. Akkor az volt a Karácsony Gergely és a Levegő Munkacsoport által benyújtott módosítás lényege, hogy kitiltották az utakról a 2005 előtt gyártott (azaz Euro 3-as) dízelautókat. Nem mellesleg bezárták azt a kiskaput is, mely szerint a rendszám nélküli vagy az előírásnak egyébként megfelelő, Euro 4-es, rendszámos motorok közlekedhessenek ilyenkor. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy két-háromezer köbcentis, tízéves, benzines autó „környezetbarátnak” számított a rendelet szerint, de egy vadonatúj, Euro 4-es vagy 5-ös robogó nem.

szigorodott-a-budapesti-szmogrendelet-23858
Magyarországon körülbelül 14 év az autók átlagéletkora, ezért is nagy érvágás, hogy az idén októberi szigorítás után csak a tíz évnél fiatalabb négykerekűek használhatók, a motorok, robogók pedig egyáltalán nem - akkor sem, ha egyébként megfelelnek az előírásnak...

Az idén októberi szigorítás után még tovább csökken a szmogriadó alatt használható járművek száma. A motorok, robogók továbbra is parkolópályán vannak, miként a tízévesnél idősebb dízelautók is. Nem indíthatják be a tulajdonosok az Euro 4-es benzines kocsikat sem, tehát a 2010 előtt gyártott, Otto-motoros kocsik sem közlekedhetnek ilyenkor.

szigorodott-a-budapesti-szmogrendelet-23857
A városvezetés hosszú távú tervei közé kerülhet a rakpartok részleges, majd teljes lezárása a járművek elől

Ez azonban csak az első lépés, ugyanis éppen a napokban állt elő a Levegő Munkacsoport az újabb drasztikus javaslattal, mely szerint előbb néhány napra, majd véglegesen kitiltaná a belső égésű motorral felszerelt járműveket a rakpartokról, hogy ezzel csökkentse a környező, belvárosi utcák légszennyezését.