A köridőnél jobban semmi nem mutatja fejlettségi szintünket, kérdés azonban, hogy miként szerezhetjük meg az információt a pályanapok során. Az okostelefonra fejlesztett köridőmérő-alkalmazás kézen fekvő lenne, de több problémát is felvet. Egyrészt rossz időben nem elég pontos, másrészt – érhető okokból - kevesen szeretnék a méregdrága, csúcskategóriás mobilt a kormányra szerelni.

szayer-general-mechatronics-koridomero-2016-8356
Az egyszerű stílus nem változott, csak a grafikus kijelző árulkodik, hogy jóval komolyabb technikát rejt a szilikon védőtokkal ellátott dobozka

Ezt a problémát ismerték fel a General Mechatronics tapasztalt szakemberei, akik Smart-lap néven egyedülálló, Bluetooth-os köridőmérőt fejlesztettek ki, s dobtak piacra idén tavasszal. A kifejezetten motorsportokhoz szánt, ultramodern készülék nem más, mint egy kesztyűben is kezelhető, kétgombos, magyar menüs, vízálló műszer, amiről Bluetooth 4.0 kompatibilis, androidos okostelefonra vagy tabletre tölthetjük át az adatokat.

A számok bűvkörében

Az adatátvitel nemcsak az értékek elemzésére ad lehetőséget, hanem azok továbbküldésére és megosztására is. Mindezt az ingyenesen letölthető alkalmazás biztosítja, melynek segítségével dátum, időpont vagy helyszín szerint válogathatunk a letöltött köridők között. Ráadásként a készülék minden körben rögzíti a környezeti hőmérsékletet, így az időjárási körülmények figyelembevételével vizsgálhatók az eredmények. Az Android-alkalmazás segítségével a köridőmérő firmware is frissíthető, igény szerint akár más nyelvű menü is letölthető.

Kakucson forgatott, rövid bemutató. A szemfüles pályázóknak biztosan szemet szúr majd, hogy ki dönti koppanásig a Hondát…

A hazánkban Szayer-féle köridőmérőként is emlegetett Smart-lap további, igen jelentős képessége a gyorsulásmérés, ami szintén egyedülálló a motorkerékpáros időmérők esetében. A méréshez egy hattengelyes gyorsulásszenzor és giroszkóp szolgáltatja az adatokat, ezek alapján becsüli meg a jármű sebességét a - digitális jelfeldolgozást végző - szoftver. Ennél a mérésnél fontos, hogy a készüléket ne a kormányra helyezzük, hanem egy fixen rögzített alkatrészre (pl. az üzemanyagtartályra), mert a kormány elfordulása mérési hibát okozhat.

szayer-general-mechatronics-koridomero-2016-8305
A Szayer-féle köridőmérő és a kapcsolódó alkalmazás legfőbb erénye az egyszerű kezelhetőség. A gyorsulási és köridők könnyen áttekinthetők, illetve elemezhetők, és továbbküldésük is pofon egyszerű

A lehető legpontosabb elemzés érdekében gyorsulásmérésnél nemcsak az eltelt időt jeleníti meg a telefon, hanem a sebességváltozás - tetszőlegesen nagyítható - diagramját és a sebességváltások időtartamát is. Utóbbi különösképpen hasznos lehet a gyorsváltót használóknál, hiszen segítségével ellenőrizhetjük a kiegészítő működését.

Törésgarancia? Igen, méghozzá két évig!

A pályanapokon szinte mindennaposak az esések - a pályát felügyelő személyzet már felkészülten siet az oldalán fekvő motorért az erre felkészített motorszállító-utánfutóval. A bukások általában anyagi kárral is járnak, méghozzá nem is kevéssel, hiszen gyakran a fejidom és műszerfal is kárát látja az esésnek, pláne, ha high side-ról van szó vagy a gumifalnak csapódunk.

szayer-general-mechatronics-koridomero-2016-8303
Köridőmérő egy kigyulladt motorról: szerencsétlenül járt gazdája egy új köridőmérővel foghat neki az újrakezdésnek

Legyen bármekkora is az esés, ezentúl egy dologért biztosan nem kell aggódnunk: a köridőmérőért. Hála a General Mechatronics ügyfélbarát hozzáállásának, baleset esetén csak vissza kell juttatnunk a törött készüléket a céghez, ahol megjavítják vagy - totálkár esetén – díjmentesen - azonos típusú készülékre - cserélik a műszert. Miként Szayer Géza elmondta: „Az évek során több tucatnyi törött köridőmérőt gyűjtöttünk össze, némelyik még javítható volt, sajnos azonban sok teljesen kilapult, és bizony tűzkár is előfordult. Az ilyen szerencsétlen esetekben gyakran a motorokon keletkezett kár is százezrekben mérhető, nem csoda, hogy még az újbóli pályázást is meggondolják azok, akik ekkorát estek. Ezért aztán - az anyagi és pszichikai megterhelést mérséklendő - a hazai piacon egy köridőmérővel támogatjuk az újrakezdést.”

Bevezető árak április 20-ig

A megújult, mindazonáltal a régi jeladóval is kompatibilis készüléket két változatban kínálja a General Mechatronics. Az androidos Pro változattal tetszőleges mennyiségű „session”, valamint gyorsulási és köridő tölthető át a telefonra, tehát profi felhasználásra is tökéletesen alkalmas. Kiemelkedő tudása ellenére a Smart-lap Pro – az április 20-ig tartó akciós időszakban – mindössze bruttó 25 ezer forintért kerülhet a műszerfalunkra.

szayer-general-mechatronics-koridomero-2016-8357
A nyomtatott áramkör közepén van egy kis körbevágás, hogy a készülékházat érő mechanikai feszültségek ne legyenek hatással a MEMS gyorsulásszenzorra és giroszkópra

A valamicskével egyszerűbb, Smart-lap Standard néven ismert készülék azok számára készül, akiknek fontosak a pontosan mért idők, de az adatokat nem kívánják áttölteni vagy megosztani. Ez a verzió csak egy sessiont, illetve gyorsulást tárol el, telefonról pedig csak a beállítások érhetőek el, viszont – április 20-ig - kifejezetten kedvező áron, mindössze 19 ezer forintért hozzájuthatnak a vásárlók. Aki ezzel kezdene, s csak később váltana Próra, könnyedén megteheti – némi plusz pénzért kap egy kódot, melynek beírásával aktiválhatók a plusz funkciók.

szayer-general-mechatronics-koridomero-2016-8355
Jeladó a Kakucsringen. Ha van telepített készülék, nem kell magunkkal vinnünk saját jeladónkat

A pálya szélére szükséges jeladó szintén nem drága, csupán 8890 Ft, s csak akkor kell megvennünk, ha olyan pályán szeretnénk körözni, ahol nincs fixen telepített General Mechatronics jeladó vagy egyik sporttársunk sem vitt magával. Ha a jeladó telepítése már megtörtént, a köridőmérő - Scan üzemmódban - saját jeladó nélkül méri az időt, méghozzá a felvezetőkörben automatikusan betanult jel segítségével. Fixen telepített jeladó már évek óta üzemel az Euroringen és a Kakucsringen (mindkét menetirányban), tehát ezekre a pályákra elég csak Scan módban felhajtani.