A szegedi csapat már tavaly is megmutatta hogyan lehet igazán „testközelivé” varázsolni a supermotot – be a városba egy házkerülgető pályával. Idén azonban arra fektették a hangsúlyt, hogy hogyan lehet még jobban kihozni a szakágra jellemző szélsőségeket. Az expo-épület melletti gyors aszfaltos részek „egyhangúságát” kb. 500 méter off-roaddal törték meg, amiből a cifrázás kedvéért még két merész asztal- és egy ék-ugrató is kinőtt. A quadosok kérésére nekik külön asztal-kerülő nyomvonalat tűztek ki, ami sajnos a déli masszív egyórás eső után a kétkerekűekre nézve is kötelező lett, mivel slick-kel képtelenség lett volna megmászni a szappan minőségű dombokat. Sebaj, az ugratós edzésekkel legalább a bátrabbak szerezték meg maguknak a jobb rajthelyeket.
Az összevont utánpótlás osztály mért edzése alapján a rajtrács első sorát szép sormintában kicsi-nagy-kicsi-nagy KTM foglalhatta el a 125cc-s Kovács Zsolt és Holdonner Norbert, valamint a nyílt kategóriájú Varga Oszkár és Bohács Róbert személyében. Azaz foglalhatta volna, ha a rajtelőkészítőből való elkésésükért nem zárják ki az első futamból Varga Oszkárt, Kakuszi Róbertet és Rúzsa Zsoltot, és az egyébként pontosan érkező Holdonner Norbert nem kényszerül kimaradni egy későn – rajt előtt pár perccel – észrevett defekt miatt. A rajt után a sár és a vizes aszfalt gyorsan szűrte a mezőnyt. A sorozatos bukásokból Ónódi Benjáminnak és Bohács Robinak sikerült megszökni, és ami ezután következett kettejük között, azt betűkkel képtelenség visszaadni, mert a „Dávid és Góliát harca az első helyért” leírás meg sem közelíti a történteket. A 13 éves Beni a végletekig hajszolta 85 cc-s Yamaháját, hogy megfossza az abszolút elsőségtől a 450-es KTM-mel nyakában dübörgő Bohácsot. A kicsi kék motor minden ívet ügyesen zárt az aszfalton, ha meg a célegyenest követő off-roadra fordítóban a böhöm narancssárga nagy lendülettel mégis kilökte volna, akkor a terep második-harmadik sáros kanyarjában bújt el Beni ellenfele hóna alatt és kezdődhetett a hajsza elölről. A második futamban Bohács Robi hatalmas bukása miatt nem ismétlődhetett meg ugyanez a viadal és Beni a már maga mögött tudott extra KTM Junior futammal „csak” az abszolút ötödiknek futott be, átadva ezzel az élen haladás lehetőségét a visszatérő Holdonnernek és a szlovák vendégszereplő Tibor Kovacnak (Honda). A kategóriánkénti külön összetett értékelésben az UP85-ben Ónódi Beni ettől még toronymagasan nyert 50 ponttal, mögötte viszont a maradék négy 85-ös a két futam alatt úgy összekavarta magát, hogy a mindegyikük 38 pontjából csak a holtverseny esetén alkalmazandó írott szabály hozta ki másodiknak Bencsik Dánielt (Yamaha), harmadiknak Ónódi Viktort (Honda). Az UP125 összesen három indulójának végső sorrendje Kovács Zsolt (KTM), Kotsis Pál (Yamaha), és Holdonner Norbert lett, míg UP Openben Tibor Kovac, Bohács Róbert és Völcsey Zoltán (KTM) állhatott fel a dobogóra.
A versenyzői létszám miatt együtt indított Open és Prestige osztályok eredményei alapján nem vonható egyértelmű határ a két csoport között. A supermoto EB-ben résztvevő Kökényesi György (Yamaha) és Gagyi Péter (RO, Honda) első két rajthelye mögött kategória megkötés nélkül, egyenletesen keveredett a két mezőny. A rajtrács első sorának fennmaradó két kockáját a két legeredményesebb „openes”, a csapat EB magyar triójának másik tagja, Lánczi Sándor (Yamaha) és a bajnokságot vezető Sinka Tibor (KTM) foglalhatta el. A „válogatott keret” harmadikja, Tóth Ádám (Suzuki) egy szerencsétlen térdkicsavargatós bukás után ugyan csak a negyedik sorból rajtolhatott, ez nem igazán zavarta abban, hogy a kezdeti hátrányát hamar leküzdve a mindkét futamban élen haladó Kiskökény és Gagyi nyomába eredjen. A versenyzők a lucskos pályán inkább a túlélésre hajtottak, élesebb támadásokat csak a szárazabb második futamban kockáztattak meg, és ott is különösen a két fiatal KTM-es, Necsász Márk és Domokos Gábor kakaskodása dőlt el nehezen. A hirtelen nedvesre változott körülményekkel a rendezői gárda oszlopos tagja, a fő-helyi induló Papp József (KTM) is nehezen birkózott meg: egy egész jó mért edzés után mindkét futamban a sor végére szorult, de figyelme nagy részét most a versenyzés helyett a rendezvényre kellett fordítania. A végelszámolásnál az Open osztályban Sinka Tibor léphetett a pódium legmagasabb fokára, Lánczi Sándor egy kevésbé jól sikerült első futam után a másodikban behozott legjobbként állhatott mellé, Kóródi Imre (Husaberg) pedig harmadik lett. A Prestige kategória versenyét óriási fölénnyel Kökényesi György nyerte Gagyi Péter és Tóth Ádám előtt, harmadik legeredményesebb magyarként Necsász Márk szerepelt. Az Alpok-Adria értékelés ugyanez volt.
A KTM Junior kupából szép lassan szivárognak át a srácok saját gépekkel az utánpótlás bajnokságba. Ezúttal Holdonner Norbert és Ónódi Benjámin mellett már Kovács Zsolt is duplázott. A még száraz és ugratókkal tűzdelt mért edzés alapján Horváth László szerezte meg az első rajtkockából való indulás jogát, de nem lepődött meg az esős futamokon sem, mert míg az első futamban Holdonnert és Happ Olivért követve csak harmadikként futott be, a másodikban Kovács Zsoltot hajszállal maga mögé utasítva sikerült nyernie.
„A quad csak úgy látszik, mintha egy kis mérges kerti traktor lenne, de nem az!” Ezzel próbálták a superquad géposztály versenyzői finoman rávenni a versenyigazgatóságot, hogy ezúttal az időterv szerint ne nekik kelljen a déli locsolás, vagy égszakadás után boronálás céljából először a pályára lépniük megdolgozni a friss sarat, és arcukba gyűjteni a fölösleget. Nos, teljesen mégsem úszták meg, mert a kétkerekűek bőven hagytak szétcsapni való mocsarat az off-roadon, meg előzékenységből pár nagyobb pocsolyát az aszfalton zuhanyzás céljára. Az edzéseket nézve azonban a speaker helyzetleíró szókincse az „ennek elgurult a gyógyszere, vagy épp megtalálta” nyelvi fordulatra szűkült. Meg kell hagyni valóban izgalmas versenyt ígért, hogy a négy legjobb időt futó Kovács Krisztián (Honda), Linninger Patrick (Polaris), Farkas Tamás (RST) és Somfai Mátyás (BM) egy másodpercen belül követték egymást, másfél másodpercet verve a következő hármas szűk blokkra. Összességében pedig 20 másodperccel (!) mentek gyorsabb köridőket a supermoto Prestige-nél. Aztán az aljasan áztató eső kicsit betett, lassított egy 7-8 mp-et a mezőnyön, meg az első futam feléig kiállt a csapat fele, és az „életben maradtak” között is elmaradtak a csetepaték. Egyelőre. A rutinos sárdagasztók számára ugyanis a késő délutánra már csupán szottyos terep a földdel vastagon felkent első aszfaltos kanyarral – de máshol felszáradva – pont ideálissá vált. Szóval, míg az első futamban Linninger, Somfai és Kovács egymástól elmaradozva értek célba, s egyedül a negyedik helyért folyt némi versengés a hosszú kihagyás után visszatérő Bucsi Attila (Yamaha) és Bedő Tamás (Honda) között, addig Kiki másodjára jó rajtot vett, gondolván nem hagyja Linningert az élen duplázni, de ebbe Pacinak is volt némi beleszólása. A futamidő 15 perc plussz két körében ők ketten szabályosan az őrületbe kergették egymást, nem kis látványosságot nyújtva ezzel a pálya szélén állóknak. Végül nehezen bár, több oda-vissza játék után Kiki lassan megtelepedett kis előnnyel az első helyen, Paci orra előtt, de addig mindenki azt leste körmét rágva, hogy melyik kanyarban fogja kicsoda fellökni a másikat, vagy rákenni a kerítésre, vagy bezavarni a bálák közé. A „nevető harmadik” Farkas Tomi volt, aki tisztes távolból szemlélte az előtte zajló párharcot, de legalább nem fenyegette közben őt hátulról a negyedik Kunkli Tivadar (Yamaha). Az SQ1 és SQ2 kategóriák elkülönített, összetett ponteredményei alapján a fordulót SQ1-ben Somfai Matyi nyerte, második Kunkli Tivadar, harmadik Bedő Tomi. SQ2-ben a győztes – az értékelési szabályok szerint a holtverseny feloldásával, mivel másodjára nyert ő– Kovács Krisztián, második Linninger Patrick, harmadik Farkas Tomi. Az Alpok-Adria értékelésben, ahol nincs köbcenti-korlátozás, a forduló legjobbja Linninger Paci, utána Kiki és Somfai Matyi.
A következő, várhatóan nem kevésbé izgalmas, de remélhetőleg szárazabb supermoto országos-bajnoki futam szeptember 17-én lesz Kecskeméten, a gokart pályán. Az azt megelőző hétvégén a németországi Sankt Wendelben mérik össze erejüket a legjobbak egy összevont világ- és Európa-bajnokság keretein belül, mely ez esetben a KTM Red Bull Junior Európa-kupa aktuális versenyével is egybefonódik. Kecskemét után viszont nem kevésbé rangos esemény kerül Magyarországon megrendezésre, mint a supermoto és superquad EB soron következő fordulója, egy meghívásos supermoto versennyel kiegészítve. A helyszín a nyirádi rallycross pálya, a pontos dátum pedig szeptember 23-24!
Szöveg és fotó: Lukácsy Fanni
Kapcsolódó anyagok: