A többször kipróbált nyíregyházi repülőtér helyett ezúttal néhány kilométerrel arrébb, a máriapócsi RabócsiRingen adtak találkozót egymásnak a supermotosok és superquadosok. Az április eleji OB-khoz képest sajnos jócskán megcsappant a résztvevők száma – talán a nyugati szomszédainknak félreeső helyszín, talán az ugyanekkor zajló osztrák bajnokság miatt, nem tudni – mindennek ellenére viszont váratlan fordulatokban bővelkedő, a legelejétől a legvégéig látványos, feszültséget nyújtó versenynek lehettünk tanúi.
A hely szelleme nyilván pártfogásába vette a supermotot, mert míg egész szombat éjszaka, sőt vasárnap a környéken szinte mindenhol ömlött az eső, a pálya (jól meglocsolt) kis napos szigetként biztosította a versenyzéshez ideális körülményeket. A változatos nyomvonalon mindenki megtalálhatta a számára szimpatikus pár métert az aszfaltos vagy betonos szakaszok, a salakos vagy homokos-kisugratós off-road részek, a szűk visszafordítók vagy a nagy ívű kanyarok között.
Az összevont Prestige és Open géposztályok mért edzése alapján talán sosem látott arcot öltött a rajtrács első sora: Kökényesi Györgynél (Aprilia, Vega MSC) előrébb is szerepelt magyar versenyző, mégpedig Tóth Ádám (KTM, Gold Supermoto SE). Ehhez egyrészt az kellett, hogy Kiskökény a mért edzésen egy azonnali pihenésre ítélőt bukjon az off-roadon, illetve, hogy Ádám fusson egy kiemelkedően jó kört. A mellettük lévő rajtkockákat az ígéretes ifi Horváth László (Sherco, Blue Scorpions MC), és Lánczi Sándor (Husaberg, Promoto) foglalhatta el. A rajt pillanata ékes illusztrációként szolgált arra, hogy miért kell eltolt rendszerű rajtrácsot festeni. Kiskökény már a felvezető körben gyengélkedő motorja a hirtelen nagy gázadásra leállt, az ott ragadt váratlan akadályt a háta mögül indulók éppen, hogy ki tudták kerülni. Azt ki-ki döntse el magában, hogyan jobb utolsónak lenni, szabályok szerint értékelhetően egy kiállás miatt, vagy egy félig üzemképes géppel végigharcolva a távot. Mindenesetre az újraindítás után a kéthengeres VDB replika Apriliából egyhengeres lett, de Kökényesi állhatatosan rótta vele a köröket, míg aztán pár perccel az első futam vége előtt valahogy a motor visszanyerte teljes erejét, így legalább a futam-legjobb-köre címet bezsebelhették. Mindeközben Tóth Ádám a könnyen jött elsőség örömében fürödve jelentős előnnyel nyert. A második hely odaítélése ellenben parázs vitát váltott ki a Lánczi Sándor, Horváth Lacika és Gagyi Péter (Suzuki, RO) alkotta trióban. Gagyi sokáig nézte ahogy Lánczi és Lacika osztozkodik előtte, majd Lánczi a kis csoport élére állt, de egy kevésbé sikeresen bevett kanyar alkalmával a másik kettő otthagyta, és Lacikának már sikerült a leintésig megvédeni pozícióját.
Az idegtépő első összecsapás után már senki nem érezte elnyújtottnak a programot: időigényes munka ennyi új élményt feldolgozni. A második Prestige-Open futamra lelazult a mezőny, Kiskökény csapata kigyógyította technikai problémáiból az Apriliát, majd toronymagasan elsőként futottak be. Ezúttal Gagyi Péter Suzukija nem volt igazán együttműködő, és mivel neki nincs „tartalék” hengere, a felvezető kör után fel is adták a versenyt. A korábbi játszótárs hiányában Horváth Lacika és Lánczi kiegyeztek a békés harmadik és negyedik hely mellett, a második befutót pedig átengedték a visszaszorult Tóth Ádámnak.
A Prestige közé alaposan bekeveredett Open versenyzők közül Hényel Ágoston szerepelt mindkét futamban a legjobban, őt Holdonner Norbert (KTM, Motomax MSC) és Vermes Sándor (KTM, Speed-Tech SE) követte az összetett értékelésben.
A hétvégén másodjára a közös Utánpótlás csapat lépett fel, a vegyes 85cc, 125-250cc, és nyílt géposztályos tagjaival. A 85-ösök egészen kiemelkedően teljesítettek. Ónódi Benjámin (KTM, Motomax MSC) a mért edzésen elért eredményével a nagymotorok között a második rajtkockáról indulhatott, de az első futam itt is izgalmasan kezdődött, amikor a rajtnál összegabalyodott a mellette álló Kovács Zsolttal (KTM, Vega MSC) és elesett. Beni 10 perc plussz két körig tartó utolérési rohama Varga Márk (KTM Motomax MSC) sarkában zárult, majd a második futamban a teljes mezőny megérdemelt negyedikjeként, a legjobb 85cc-sként végzett. Náluk Bencsik Dani (Yamaha, Motomax MSC) lett a harmadik. A legeredményesebb 125-250cc-s a Romániából vendégszereplő Fazakas Zoltán (Yamaha) volt, akit az egész mezőnyből csak az UP Open-es Happ Olivér (Suzuki, Motomax MSC) és Kovács Zsolt tudott lehagyni – de a második futamban már Zsoltnak sem sikerült – míg a 450-es Yamahát hajtó Bajnóczy Tamásnak (Yamaha Fehér 2000) leginkább a 85cc-sekkel gyűlt meg a baja.
A nézők Utánpótlás programok során részben kisimult idegrendszerét aztán a superquadok darálták újra hullámosra, mert ennyi bukás eddig egy egész szezonban összesen nem történt, mint most. Az SQ versenyeket kezdik már létszám szerint is dominálni a BM Racing-féle egyedi építésű superquadok. Máriapócson három ilyen gép is indult Bucsi Attilával (MQSZ), Somfai Mátyással (MQSZ) és Farkas Tamással (Demon Team) a nyeregben, amik közül az előbbi kettő 550cc-s Aprilia blokkal szerelt ikertestvérek, az utóbbi pedig egy KTM 630-as nagybácsi. Ezen a hétvégén külsősként egyedül Kovács Krisztián (Honda, MQSZ) bizonyult esélyesnek ellenük, de őt is elérte a Kiskökényen már tapasztalt, pirosokat sújtó balszerencse. A mért edzés szerinti papírforma már az első percekben felborult Kikivel együtt, aki a pálya egyetlen ugratójáról keresztben landolt, majd quad balra, ő jobbra repült tovább. Egy kört kapott mire lerázta magáról a port, de hátrányát csak az ötödik helyig tudta leszurkolni. A Pole Pozíciós Bucsi Attilát idővel megelőzte a klón-quaddal támadó Somfai, de a kiváló kondícióban lévő Fari fokozatosan mindkettőjüket legyűrte. A hármas befutó kialakulásában szinte egy az egyben ugyanez a koreográfia játszódott le a második futamban is, csak Kiki járt másképp – valószínűleg a tetőtől talpig piros szerelés halmozottan rossz hatása miatt. Előbb Bazsó Attilára (EATW, Real Motorcentrum) ragasztotta át a frászt a lekörözésnél. Bazsó hátranézett ki közeledik, és ugyanezzel a mozdulattal belekormányozta a gépet a gumifalba. A bebicsakló keréktől quadokhoz illő átfordulós-ráesős bukást mutatott be az off-roadon, de szerencsére csak a kulccsontja sérült. Eközben Kiki éppen Bedő Tamással (KTM, Real Motorcentrum) vonatozott a negyedik helyért, ám később őt is újra elérte a végzet. Pribula Adrián (GRT, Motomax MSC) volt a soros lekörözendő versenytárs, aki mellett Bedő Tomi még elfért, de Kiki és Pribula összeakasztották a (bajuszt) kerekeiket, kicsúsztak a pályáról, és ez számukra a verseny végét jelentette. Aztán hogy minden egészen látványosan alakuljon, pont abban a pillanatban kezdett rá az eső, amikor az utolsó serleget is átnyújtották a díjkiosztón.
A kalandos futamokért kiosztott bajnoki pontok okoztak némi kavarodást a bajnokság állásában. A legközelebbi SM OB egy nagyszabású nemzetközi esemény részeként kerül megrendezésre 2007. május 19-20-án Aradon, a gokart pályán. Az összetett rendezvény legfőbb versenye a Supermoto és Superquad Európa-kupa sorozat nyitó fordulója lesz, és emellé illesztették be a Supermoto Balkán-bajnokságot, Alpok-Adria bajnokságot, valamint a magyar országos-bajnokságot. A termékkapcsolás jegyében kiírt időtervnek köszönhetően a magyar versenyzők könnyedén indulhatnak az Európa-kupában is, hogy – nem kis eséllyel – megmérkőzzenek a külföldi élvonalbeli motorosokkal és quadosokkal. - Lukács Fanni
Kapcsolódó anyagok: