A hosszú várakozás után viszont stílusosan április 1-én kezdetét vette Nyirádon a magyarországi supermoto szezon. A rallyecross pályát gyakran illető kritika ellenére – miszerint a csapágygolyó-szerű murvás terep rögtön az első versenyen összeveri a szép új motort – hat nemzet 73 supermoto-bolondja állt rajthoz az Alpok-Adria és magyar nemzetközi bajnokság első fordulóján. És ezt korántsem szánták áprilisi tréfának…
A versenyt megelőző héten Dani Müller vezetésével hazánkban edzőtáborozó nagy svájci csapat tagjaiból mindegyik géposztályba jutott induló, de hiába nekik a vakáció, meg a hosszú felkészülés, erősen meggyűlt a bajuk a házigazdákkal.
![](/img_news/2007/0405sm1.jpg)
Az Utánpótlás kategóriának már a mért edzésén megmutatta magát 125cc-s KTM-jével Kecskeméti Márk (Motomax MSC), majd jelentős fölénnyel nyerte az első futamot a svájci Lukas Fischer (Yamaha) és a román Fazakas Zoltán (Yamaha) előtt. A második futamra összeszedték magukat a külföldiek, és Kecskeméti a negyedik helyre szorult vissza Fischer, Fazakas, és Erich Felder (Yamaha, CH) mögött. Ónódi Benjámin (Motomax MSC) tavalyi jó szokásához híven erősen szégyenben hagyta az UP mezőny nagy részét, mivel a 85cc-s kis KTM-et mindkét futamban az abszolút ötödik helyre hozta be. Az összevont UP osztályt egyébként egyértelműen a 125cc-s motorok uralták. A legeredményesebb 450cc-s „amatőr” Kovács Zsolt (KTM, Vega MSC) lett, utána Happ Olivér (KTM, Motomax MSC), és az Open osztályban is résztvevő Németh József (Suzuki, Blue Scorpions MC).
![](/img_news/2007/0405sm2.jpg)
Az Open kategória mért edzése nagy reményeket keltett a magyar győzelmek iránt. A Pole Pozíciót épphogy fél másodperccel szerezte meg Cyrill Scheiwiller (Yamaha, CH), de ennek ellenére a rajtrácson Vermes Sándor (KTM, Speed Tech SE), Varga Oszkár (KTM, Gold SM SC), és Hényel Ágoston (Yamaha, Yamaha Fehér2000) gyűrűjében kellett szorongania. Voszi aztán sajnos először vezetéstechnikai hiba – azaz cifra bukás – miatt, majd műszaki okokból feladni kényszerült a versenyt, de Scheiwiller az edzéseken mutatottnál bőven jobban teljesített a futamokon, és óriási előnnyel nyert mindkétszer. A magyarok becsületét Vermes és Hényel védte meg, akik az első futamban a második és harmadik, a másodikban az ötödik és második helyen futottak be.
A versenyek kedves, mosolygós színfoltja Angela Haag (Yamaha, CH) volt, aki a 23 fős Open mezőny minden büszke férfijának – meg az összes többinek is – az orra alá dörgölte hogyan kell az első tízben végezni, még ha történetesen lány is az illető.
![](/img_news/2007/0405sm3.jpg)
Míg az UP és Open géposztályokban az osztrákok labdába se rúghattak, annál több fejtörést okozott az az egy Heinz Hochreiter (Suzuki) az Alpok-Adriával kombinált Prestige kategóriában. A profik eseményei több tekintetben gerjesztettek izgalommal vegyes kíváncsi várakozást a résztvevőkben. Az előzetes információkkal kezdve: a 27 versenyző között olyan külföldiek sorakoztak, mint a többszörös svájci és Európa-bajnok Dani Müller (Yamaha), és még két svájci élversenyző, Jarno Möri (Yamaha) és Michael Aggeler (Yamaha); a már említett, kompromisszummentes vezetési stílusáról hírhedt Hochreiter; a nemzetközi motocross versenyekről ismert cseh Jiri Bocek (Honda); valamint a tavalyi supermoto EB-n, Alpok-Adria és magyar bajnokságban kiemelkedő eredményekkel szereplő román bajnok Gagyi Péter (Suzuki). Ám nem kevésbé díszes társaságot vonultatott fel a magyar csapat sem, akik közül többen a márkaváltás utáni első verseny terhét is viselték. A kétszeres Európa-bajnok Kökényesi György (Vega MSC) hatévnyi kék-korszaka után most Apriliára váltott és Zóka Attila mellett munkálkodik az oroszlános off-road team sikereiért. A 2006-os csapat-EB válogatott tagjai közül Tóth Ádám (Gold SM SC) pedig KTM-mel, Lánczi Sándor (Blue Scorpions MC) Husaberggel vágott neki a küzdelmeknek, de Benner Zsolt (KTM, Blue Scorpions MC) és a tavalyi év ígéretes ifja, Horváth László (Sherco, Blue Scorpions MC) is a mi sorainkat erősítette.
![](/img_news/2007/0405sm4.jpg)
A mért edzés csak tovább fokozta a feszültséget. Dani Müller 49,22 mp-es ezdésidejével bő két másodpercet vert a második Aggelerre, viszont utána 6-an következtek egy másodpercen belül, még 6-an két másodpercen belül, és még 9-en három másodpercen belül. Kiskökény a számára szokatlanul széles és nehezebb Apriliájával a negyedik pozícióra kvalifikálta magát, háta mögött Horváth Lacikával és Bennerrel a második sorban – mindhárman a +1 másodperces brigádból. Ez az eredmény több mint „szoros” versenyt ígért!
Dani Müller – kisebb meglepetésre – mégsem hozta annyira a rá jellemző „Bad Boy” stílust, hanem kiegyensúlyozottan, tempósan motorozta át a két futamot. Az elsőben nem harcolt a győzelemért, szinte hagyta (?) Hochreitert nyerni, a másodikban meg szépen kivárta a biztonságos élrejutási helyzeteket. Nem így Kökényesi György, aki élesben tesztelte és szokta az új piros-fekete olasz motor versenyképességeit. Az ismerkedés az első futamban a negyedik helyre volt elég, a cseh Boceket nem tudta behozni, de legalább Aggelernek sem hagyta, hogy utolérje őt. A második akcióra már kitapasztalta hogyan kell mindig életben tartani a kéthengerest a kanyarok utáni kigyorsításhoz, és közben nagyon ügyelni rá, nehogy ágaskodjon. Ezzel a taktikával Kiskökény majdhogynem lépést tudott tartani Dani Müllerrel, majd egy kis félúton bekövetkezett kavarodás után elhúztak ketten a többiektől. A kavarodást az a Jiri Bocek okozta, aki addig minden tudását latba vetve, teljesítményének legvégső határán védte a Müller-Kiskökény páros ellen a vezető helyét. Aztán kb. a táv felénél beütött az a bizonyos „csak egy apró hiba kell” szituáció: a leugró alján elbukott, a lejtőn nehéz is volt összeszedni a Hondát, úgyhogy ezzel a győzelem reménye neki elszállt, de az ezt követő eszeveszett rohanásának köszönhetően a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót – Möri befért harmadiknak. Hochreiter a bukás kapcsán alakított egy nem túl elegánsat, amikoris a gödörben vergődő Bocek miatt örülten lengetett sárga zászló hatálya alatt elugrott Aggeler füle mellett. Halmozott szabálytalanságáért a versenyvezetőség kizárással büntette. Összetettben a legeredményesebb magyarok Kökényesi után Benner Zsolt és bukása ellenére Tóth Ádám lettek.
2007. április 8-án a tököli repülőtér aszfaltján folytatódik a Supermoto OB, immáron a Superquadokkal is kiegészülve. Az egészen más jellegű pálya valószínűleg inkább a gyorsaságis beállítottságú versenyzőknek kedvez majd, úgyhogy az eredményt illetően bármi előfordulhat. A nemzetközi paletta pedig csöppet sem fog fakulni addig: a nyirádon fellépő osztrákok, svájciak, csehek, románok és szlovákok úgy ígérték, mind tartják a kihívást még egy körre.
Szöveg, fotó: Lukácsy Fanni
Kapcsolódó anyagok: