A versenyzők összesen tizenhárom futamon mérik össze erejüket, az évad idén február 22-től egészen október 18-ig tart. Eredetileg tizennégy hétvégét terveztek a szervezők, de a Phillip Island-i (ejtsd: filip ájlendi) forduló előtt tizenkét nappal bejelentették, hogy a július 5-én kezdődő moszkvai megmérettetést ismét eltörlik. Míg tavaly Andrea Antonelli halála okán, illetve az egyre rosszabb orosz-ukrán viszony miatt esett ki a Moscow Raceway a versenynaptárból, idén az volt a visszautasítás oka, hogy a pályát üzemeltető YMS Promotion nem tett eleget a Dorna és az FIM elvárásainak. Furcsa módon az illetékesek nem kerestek másik helyszínt, hogy pótolják a kieső fordulót, így 2015-ben eggyel kevesebb alkalmuk lesz a riválisoknak összemérni erejüket.
Superbike World Championship (WSBK) versenynaptár – 2015 1. Február 22-24. - Phillip Island Grand Prix Circuit, Ausztrália2. Március 22-24. - Chang International Circuit, Thaiföld3. Április 12-14. - Motorland Aragón, Spanyolország4. Április 19-21. - TT Circuit Assen, Hollandia5. Május 10-12. - Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Olaszország6. Május 24-26. - Donington Park, Egyesült Királyság7. Június 7-9. - Autódromo Internacional do Algarve, Portimão, Portugália8. Június 21-23. - Misano World Circuit Marco Simoncelli, Olaszország9. Július 19. - Mazda Raceway Laguna Seca, Amerikai Egyesült Államok10. Augusztus 2. - Sepang International Circuit, Malajzia11. Szeptember 20. - Circuito de Jerez, Spanyolország12. Október 4. - Circuit de Nevers Magny-Cours, Franciaország13. Október 18. - Losail International Circuit, Qatar
Ki, merre, meddig?
Aki figyelemmel kísérte a sorozat történéseit, talán emlékszik az elmúlt esztendő bajnokaira, azaz Sylvain Guintolira, Tom Sykes-ra és Jonathan Rea-re. Közülük egyedül Sykes maradt továbbra is hű csapatához, ő idén is a Kawasaki Racing Team tagjaként rója majd a köröket. Guintoli tavaly még az Aprilia Racing Teamnél motorozott, 2015-re azonban átigazolt a Pata Honda World Superbike alakulatához, ami újabb lökés lehet a karrierjén. Társként Miachel van der Markot, a 2014-es SuperSport Világbajnokság győztesét kapta, aki most először veszi ki részét az ENI FIM Superbike World Championship összecsapásaiból.
Ellenben Jonathan Rea távozik a Pata Hondától, és - Tom Sykes mellé szegődve - ő is a Kawasaki Racing Team alakulatánál áll szolgálatba. Ismerve a két srácot, illetve elképesztő tudásukat, valószínűleg minden idők legizgalmasabb klubon belüli küzdelmeit láthatjuk majd. Egyébként 26 fő és összesen nyolc gyártó között dől majd el, hogy ki a legérdemesebb a világbajnoki címre. Végigolvasva a pilóták nyilatkozatait, azt láthatjuk, hogy mindenki elégedett a tesztek során elért teljesítményével, és a lehető legnagyobb önbizalommal vág neki a versenysorozatnak. Szerintem ez egy elég jó ajánlólevél mindazoknak, akik hezitálnak, hogy kövessék-e az eseményeket…
Hajrá srácok!
Az élboly csatája nem az egyetlen érdekesség az ENI Superbike Világbajnokság háza táján, tudni illik a BMW Racing Team Tóth két magyar versenyzőt is indít 2015-ben, név szerint Tóth Imrét és Rizmayer Gábort. Iminek ez lesz a második idénye a vb-n, legutóbb a 28. helyen sikerült végeznie, míg Gábor eddig csak egy fél szezont ment a WSBK-n, ami a 25. helyre volt elegendő. Némiképp hátrányosabb helyzetből indulnak a srácok, mint a többiek, ugyanis a téli edzésekből nem tudták kivenni a részüket, viszont az első futamot megelőző ausztrál teszten már jelen voltak az ezres BMW-kel.
Rajtuk kívül még három hazai résztvevője volt a kupasorozatoknak. Az FIM Superstock 1000-ben induló Németh Balázs a 12. pozíciót szerezte meg, Bódis Richárd 14. lett az FIM Superstock 600 Európa-bajnokságon, Somosi Alexander pedig a European Junior Cup 33. posztján zárta az évet. Alexander, Balázs és Ricsi idén is ezeken a versenyeken képviselik hazánkat, annyi különbséggel, hogy Balázs és Ricsi immáron nem a Talmácsi Racing, hanem az R2 MotorSport Team színeiben versengenek majd. A jövőt illetően Talmával is felvettük a kapcsolatot, aki elmondta, hogy 2015-ben Alessandro Zaccone és Solymosi Alexander indul a csapat színeiben, illetve nyitott még egy hely, de egyelőre kérdéses, ki tölti majd be.
Egyenlőbb esélyek!?
Néhány év alatt annyit fejlődtek a WSBK-ban szereplő vasak, hogy teljesítmény terén szinte teljesen utolérték a MotoGP-ben használt kétkerekűeket (erről a témáról itt olvashattok bővebben). Többek között ez az ok is közrejátszott abban, hogy bevezették az EVO-szabályrendszert, de elsősorban az indulók költségeinek csökkentése, illetve az esélyek kiegyenlítése volt a fő indok. Tavalyhoz viszonyítva annyi lesz a változás, hogy a mezőny összes motorjára az EVO-elbírálás vonatkozik majd.
Meglepetés!
A verseny még el sem kezdődött, máris pattanásig feszültek az idegek, történt ugyanis, hogy Davide Giugliano a hétfői edzésen elesett és sérülései miatt nem vehetett részt a szezonnyitó futamon. Ennek következtében az Aruba.it Racing-Ducati Superbike Teamnek keresnie kellett valakit, aki beugrik Davide helyett. Eleinte úgy volt, hogy Chaz Davies csapattárs nélkül marad, aztán végül mégis megtalálták a tökéletes személyt a Panigale terelgetésére. Egészen pontosan Troy Bayliss-t, a háromszoros világbajnokot...
Néhány nappal a futam előtt Troy ködös nyilatkozatában arra engedett következtetni, hogy nem sétamotorozást tervez, és valóban hozta a formáját. Több versenyzőt is sikerült megizzasztania, közöttük a tavalyi bajnokot Sylvain Guintolit, a MotoGP-ből átigazolt Randy de Puniet-t és Tom Sykes-ot. Az első menet során a tizenharmadik lett, majd másodszor hetedik volt, mikor kiment a boxba, hogy kicseréljék az első gumiját. Miután visszatért már lecsúszott a tizennegyedik helyre, és végül összesítettben a tizenhetedikként fejezte be a mérkőzést.
Elképesztő szezonnyitó
Nem tudom, mennyien maradtatok ébren, hogy végigkövessétek élő adásban az eseményeket, de aki így tett, az biztos nem bánta meg. Mikor bekapcsoltam a TV-t, épp abban a pillanatban mutatták David Salom hatalmas esését, ami még az időmérőn történt. Szerencsére egy agyrázkódással és egy törött ujjal megúszta, így Thaiföldön már újra nyeregbe pattanhat. Számunkra rossz hír volt, hogy a két magyar közül csak Tóth Imi tudott elindulni, mivel Rizmayer Gábor a pénteki szabadedzés során elesett és eltörte a csuklóját. Imi először a huszadik, majd pedig a 17.-ként végzett.
A legádázabb küzdelmeket Jonathan Rea és Leon Haslam vívta, de akár úgy is mondhatjuk, hogy az Aprilia és a Kawasaki. Közben Tom Sykes-nak – aki tavaly a második lett – meggyűlt a baja az új fiúnak számító Michael van der Markkal, sőt az első etapban alul is maradt a Kawasaki a Hondával szemben. Sajnos a második versenyen Van der Mark elesett, így összesítettben „csak” tízedikként ért célba. Mindkét futamra igaz, hogy az utolsó kör volt sorsdöntő, ami azt jelenti, hogy Jonathan Rea és Leon Haslam szinte kanyaronként pozíciót cseréltek. Az első futamon Jonathan Rea-t intették le elsőként, míg a második csatát, Leon Haslam nyerte.