Anno aligha érezhette magát nyeregben Scott Russell, hiszen az évad első tizenhét futamából mindössze kettőt tudott behúzni, de egy erős év végi hajrával - no meg a doningtoni duplázással - végül magabiztos, közel harmincpontos előnnyel lett a sportág világbajnoka, megszerezve a hőn áhított címet a kobei brigádnak.
Tavaly sokáig úgy hittük, hogy Tom Sykes lesz az, aki megismétli a diadalt, ám végül fél ponttal alulmaradt a visszavonuló Max Biaggival szemben, teljesítménye azonban már mutatta, hogy a Kalóz nélküli mezőnyben jó eséllyel indul a dobog legfelső fokáért.
Hová tűnt az előny?
Sokan azt tippelték, hogy az érkező Panigale 2013-ban úgy veri el a mezőnyt, mint ahogy anno a bolognai elődök a riválisokat. A friss fejlesztés, a rengeteg versenytapasztalat és a köbcentielőny is mellettük szólt, ám az eredmények mégsem érkeztek... Akik attól féltek, hogy a Ducati egyeduralma miatt unalmas lesz a VB, hát nagyot tévedtek, a csetlő-botló brigád mindössze egyetlen elcsípett dobogóval vigasztalódhat, és gyakorlatilag utolsó a gyártók versenyében. Nem mintha hiányozna a V2-esek monopóliuma a futamokon, mindenesetre furcsa, hogy a GP után az igazi vadászterületükön, a Superbike-ban is zsákutcába futottak a fejlesztésekkel. Még csak a pilótákra sem igen foghatják a kudarcot, hiszen Badovini és az idén visszavonuló Checa is bajnoki címekkel bizonyította, hogy aligha illik rájuk a fakezű titulus, így most a mérnökök térfelén pattog a labda - a rajongók tőlük várják a kilábalást a mélyrepülésből... Persze akadtak kételyek is szép számmal, hiszen az elmúlt években csak Spies-nek sikerült megtörnie a V-blokkos talján szörnyek hegemóniáját, ezt leszámítva a Ducatik és az Apriliák uralták a bajnokságot. Még az idei szezon harmadánál sem volt valami fényes a bajnokesélyes brit versenyző helyzete, hiszen a noalei gyár és a BMW menői sorra happolták el a győzelmeket - nyolc forduló alatt mindössze egyszer szólt a himnusz Tom Sykes diadala előtt tisztelegve. Milyen szép fordulat, hogy csakúgy, mint Russell, végül Doningtonban tudott fordítani, megszerezte első kettős győzelmét az idényben, majd egy hónappal később, a villámgyors olasz pályán is duplázott. Eközben a vetélytársak egymás elől rabolták az értékes pontokat, Davies (BMW), csapattársa Melandri és az apriliás Laverty el-elcsíptek egy-egy jó helyet - ezzel is megosztva az üldözőtábort.Így érkeztek a Superbike VB utolsó állomására, Jerezbe, ahol Sykes - köszönhetően a Magny-Cours-ban is begyűjtött ötven egységnek - már 37 ponttal vezette a tabellát Laverty előtt, illetve 38-cal verte a mindössze egy győzelmet jegyző, de egyenletes teljesítményt nyújtó Guintolit. Nem volt hát más dolga az angolnak, mint összekaparni a minimális tizenhárom pontot a két futam alatt - egyetlen dobogóval már bebiztosíthatta volna elsőségét.
Nem gond, ha lemaradsz: a Superbike versenyeit utólag is megnézheted a videómegosztókon - nem rossz elfoglaltság az unalmas, és motorsportmentes téli estékre
A kawás versenyző azonban nem elégedett meg ennyivel, és ezt már az edzés, illetve a superpole alatt a többiek tudomására hozta, a spanyol pályán 1:40.668-at repesztve mindössze negyvennyolc ezreddel maradt le Laverty mögött.
Hazai vizeken
Talmácsi Gábor sérülése miatt nem tudott helytállni az idei VB-n, míg a Tóth csapatot többek között technikai problémák hátráltatták, így a Supersportban - melynek bajnoka Sam Lowes lett, Yamahával - sajnos nem jött össze az év elején még igencsak reálisnak tűnő magyar dobogó. Nem úgy az EJC-ben, ahol a CBR500R-ekkel vitézkedő fiatalok között Bódis Ricsi a tizenkettedik lett (42 pont), Sebestyén Peti pedig 67 ponttal a hatodik helyen zárt, s legjobb eredménye az októberi francia futamon elért második hely volt. Érdekesség, hogy a Pedercini fiókcsapat ZX-10-esét terelgető Aitchison is rendesen összekapta magát erre a hétvégére - sokáig Sykes idejét ostromolva haladt a kvalifikáció utolsó harmada felé, sőt, a Superpole 1-ben meg is előzte őt, és végül a kilencedik rajtkockát szerezte meg 1:42.500-zal. Az összeesküvés-elméletek gyártói máris dörzsölni kezdték a tenyerüket, azt szajkózva, hogy lám, a privát gép is meg tud táltosodni, ha a világbajnoki cím a tét. Az első futamon végül nagyon magabiztos motorozással be is húzta Sykes a harmadik helyet, örülhettek hát a boxban, hiszen ezzel világbajnok lett, de nem csak őt ünnepelték ma Jerezben...Elöl Laverty és Melandri egymást nyűtte a győzelemért, az utolsó előtti körben az olasz egy korántsem tiszta mozdulattal maga mögé is utasította apriliás riválisát, s ekkor úgy tűnt, ezzel ki is zökkentette őt, ahogy kivezette a pálya legkülső, poros részére. Laverty azonban - talán az évad előzését bemutatva - ledolgozta a célraráig a hátrányt, és a belső ívet görcsösen védő Melandrit megviccelve kívülről, gyönyörű mozdulattal motorozta körbe a BMW-st.
Erős, mozgalmas szezon volt, parázs csatákkal, ahol a BMW és a Kawasaki méltó ellenfélként törte meg az olasz gyártók korábbi egyeduralmát. Csak így tovább, hasonló hétvégékkel jövőre is kiegyeznénk, pláne, hogy 2015-ben már az olcsóbb, EVO kategória is "beköltözik" a mezőnybe, még tovább színesítve az így sem éppen unalmas rajtrácsot...