Rendszeresen visszatérő kérdés a motoros fórumokon, hogy itthon és külföldön büntetnek-e az utólag felszerelt sportkipufogóért. Nos, maga a dob felszerelése alapvetően szabálytalan – leszámítva ha a motor gyári extrájaként elérhető, engedélyeztetett, típusspecifikus alkatrészről van szó –, hiszen pontosan ugyanaz a helyzet a kipufogóval, mint például az autók vonóhorgával.
téves a megközelítés, miszerint ha E-jeles, akkor minden további nélkül használható közúton. Elvégre ugyanúgy kötelező bejegyeztetni a forgalmi engedélybe a sportkipufogót is, hiszen megváltoztatja a jűrmű műszaki paramétereit, azaz átalakításnak számít.
Hogy segítsünk a sportkipufogóval kacérkodó motorosoknak, egy hazai motoros, Balázs és Yamahája példáján keresztül mutatjuk be, miként lesz teljesen szabályos a nyitott dob vagy rendszer.
Először is természetesen szükséged lesz magára a kipufogóra. Itt szabadon válogathatsz a különböző márkák, eltérő kialakítások között, csak az a lényeg, hogy a motorod típusának megfelelő alkatrész legyen. Ha szükséges kérj szakértőtől segítséget, hiszen így két legyet üthetsz egy csapásra: garantáltan passzol majd a motorodhoz és egy helyen megannyi gyártó többféle kipufogója közül választhatsz. Mi a MotorKipufogo.hu-t ajánljuk, ahol – többek között – megtalálod az Akrapovič, az Arrow, a LeoVince és a GPR legújabb termékeit, sőt a budapesti cég a MIVV, valamint a Remus közvetlen importőre is egyben.
A kiválasztást nagyban megkönnyíti, hogy motortípus alapján is kereshetsz az oldalon, így garantáltan azokat a kipufogórendszereket és spordobokat látod, melyek felszerelhetőek a Te gépedre. Mi több, a modellalapú gyűjtésben megtalálhatóak a rögzítőpántok, anyák, alátétek, összekötő csövek stb., azaz bármikor pótolhatod az elveszett vagy megsérült apróságokat.
Hogyan jegyeztesd be a sportkipufogót a forgalmiba?
Visszatérve az eredeti kérdésre, először tehát kiválasztod a neked tetsző dobot, majd jöhet az időpontkérés a hatóságoknál, hogy az átalakítási engedély birtokában elvidd egy műszaki vizsgára a motort.
Itt szükséged lesz minden olyan papírra, ami bizonyítja, hogy a kipufogó közúton használható (például műbizonylat vagy E-jeles gyártói igazolás), emellett a beszerelés és az alkatrész számlájára, hogy igazolható legyen az eredete és a szakszerű beépítése. Ezeket átadod a vizsgabiztosnak, aki – mint egy hagyományos műszakin – ellenőrzi a motort, valamint a módosításokat, és ha mindent rendben talál, kiad neked egy igazolást arról, hogy a géped továbbra is szabályosan használható közúton.
Az ott kapott papírral elballagsz a kormányablakba, és az igazolás alapján bejegyzik a sportkipufogót az új forgalmiba, amivel már bátran motorozhatsz itthon és külföldön is.
Rendben, a hazai gyakorlat azt mutatja, hogy általában a decibelértéket kérik számon a bajnai, mátrai ellenőrzéseken, és nem dobnak tömlöcbe, ha az egyébként dB-killeres, típusazonos sportkipufogó nincs bejegyezve a forgalmiba, de határainkon túl egészen más a helyzet.
Elég csak a legközelebbi szomszédba látogatni: Ausztriában nem meglepő a parkolókban zajló, rögtönzött műszaki vizsga, ahonnan gyakran nem is engedik tovább a motort, ha kirívó szabálytalanságot fedeznek fel rajta.
Röviden tehát nem igaz, hogy megbüntetnek az utólag vásárolt sportkipufogóért. Az viszont tény, hogy csak akkor lesz szabályos a nyitott dob, ha a megfelelő típust választasz és a felszerelését a forgalmi engedélybe is bejegyzik.