A Magyar Quadsport Szövetség által rendezett Short Track Quad Bajnokság – ahogy az elnevezéséből is kitűnik – csak quadoknak szól, lebonyolításában pedig a supermoto szabad szellemének is a legkülső határait feszegeti.
Kis történelemleckével kezdve: az talán köztudott, hogy a supermoto a motocross és a gyorsasági (terep és utcai) versenyzés keresztezéséből született mutáns, versenygépeiben, pályáiban, szabályrendszerében egyaránt, és hivatalosan szinte ez fogadta el először külön kategóriaként a négykerekű motorokat. A short track quad (röviden STQ) a mára önállóságig fejlődött magyar quadversenyzés legfrissebb génmanipulációja, az autocross-szal beoltott superquadok új generációja – ha már ezeknek is kivan a négy kereke… A koktél egészen egyszerű: végy egy quadot; ültesd le jobban mint a crosshoz, de kevésbé mint a supermotohoz; ereszd rá egy „puhatestűeknek” is biztonságos autocross pályára; és ha már elég sokan vannak, rendezz nekik versenyt autocross szabályok szerint, egy autocross bajnoksággal kombinált eseményként. Na, ez az autós-quados, pályaversenyzős legkisebb közös többszörös a supermoton kívül másba tényleg aligha férne be hivatalosan!
Április 28-án reggelre zsúfolásig telt a nyirádi rallycross pálya depója a halmozott rendezvény rengeteg résztvevőjével. A Mammut Autocross országos-bajnokságra, FIA Autocross Közép-Európai Zóna Trófeára, és STQ bajnokságra összesen közel 100 versenyző érkezett, ami délutánba nyúló gépátvételt és sötétedés miatt megszakított edzéseket eredményezett. Az autocrossos versenyigazgatóság külön hálás volt quadosaink együttműködéséért, hogy lemondtak a szombati második mért edzésükről – amire kb. este 9-kor került volna sor – és elfogadták az első mért edzés által adott rajtbesorolást a vasárnapi első előfutamra. Ez alapján az 1000cc-s géposztály „A” selejtezőjének első sorából három suzukis – Tóth Demeter, Kazár Miklós és Kunkli Tivadar –, míg a 440cc-seknél Kovács János (Yamaha), Tóth Attila (Suzuki), és Kósa Béla (Suzuki) rajtolhatott.
Annak ellenére, hogy egy négykörös előfutam rapid összecsapásokat ígér, mégis sikerült szétzilálni a mezőnyöket, így az se el nem vett, se hozzá nem tett a verseny izgalmához, hogy a három selejtezőben elért helyezésekért szerzett pontok, és nem az idő szerint alakul a döntőbe jutás. Az 1000cc-s géposztályban továbbra is a mért edzés leggyorsabbjai domináltak, és noha Tóth Deme többször megjegyezte, hogy a 12 méter széles pályán „elveszetten” bolyong jobbra-balra az ideális ívek után kutatva, mindhárom selejtezőben második lett. Kazár Miki az első két előfutamot nyerte, a harmadikat pedig kihagyta – mert csak az előfutamokban elért két legjobb pontszámot összesítik a döntőhöz –, ezzel átengedte az első helyet az addig harmadikként beérkező Kunkli Tivadarnak. Az nagykategória döntőjében aztán az első előfutamok eredménye ismétlődött meg a Kazár-Tóth-Kunkli befutóval, és inkább a maradék helyezések kiosztásánál került sor kisebb párharcokra.
A 440cc kategória futamai már cifrábbra sikerültek, mivel a nagyobb létszám miatt két csoportot kellett felállítani, de a csoportbeosztások selejtezőről selejtezőre változhattak az időeredmények nyomán (is), hogy mindenki a hozzá méltó ellenféllel mérhesse össze tudását. Ezek után a mért edzés előrejelzésétől kicsit eltérve Kovács János, Huba Dávid (Yamaha), Farkas János (Suzuki) és Kósa Béla jutottak tovább a legelőkelőbb pozíciókban a döntőbe, amiből végül Kovács, Tóth Attila, és Kósa került ki győztesen.
A következő fordulóra a csehországi Prerovban kerül sor 2007. május 5-6-án, szintén egy aktuális autocross versennyel közösen. Quadosaink körül akkor nem csak a levegő lesz „idegen”, de több külföldi versenyző is jelezte részvételi szándékát, hogy a magyarországi superquados-aszfaltos mérkőzések után most a murvás terepen is kiálljanak egymás ellen.
Szöveg: Lukácsy Fanni
Kapcsolódó anyagok: