Sokszor hallom, hogy a fejvédő vásárlásakor erősen töpreng a motoros kolléga, vajon új illetve használt bukót vásároljon, esetleg a spórolás kedvéért beérje egy olcsóbb, egyszerűbb modellel? Jelen gazdasági helyzetben nem kell ecsetelnem, hogy egy átlagos jövedelmű motorosnak milyen nehéz fenntartani a gépet, és ezen felül még öltözékét, kiegészítőit is fejlesztenie, de egy dolgot ne felejtsünk el: biztonsági és kényelmi - vagyis élvezeti - szempontból sem elhanyagolható, hogy milyen bukó van rajtunk. Hiába a tökéletes motor, a legjobb gumik és a fantasztikus utak, ha útközben a zajtól vagy a huzattól nem tudunk az élményre koncentrálni - ilyenkor inkább nyűg, mintsem kikapcsolódás a motorozás. Továbbá a motor fenntartásához viszonyítva egy prémiumkategóriás sisak ötévenkénti vásárlása nem jelent túlzottan nagy összeget, érdemes tehát a lehető legjobbat választanunk.
A 2011-es szezon elején az Euromotornál volt kipróbálni a Schuberth újdonságait, és a németek legfrissebb fejlesztése, az SR1-es minden szempontból átgondoltabbnak és fejlettebbnek tűnt, mint az eddigi fejvédőim, így nem lehetett kérdéses, hogy ez utóbbit fogom viselni a következő 4-5 szezonban.
A sisak három különböző héjméretben készül, így az egyébként is pehelykönnyű Schuberth kisebb méretei egészen alacsony saját tömeggel terhelik a pilóta nyakizmait, az S-es darabok konkrétan 1280 grammot nyomnak. Az Anti-Roll-Off Systemnek (A.R.O.S.) köszönhetően balesetkor szinte lehetetlen, hogy leforduljon a sisak viselője fejéről, ugyanis az állszíj és a sisak hátulja közötti rejtett biztonsági pántok stabilan tartják a bukót extrém helyzetben is.
A szellőzők rendkívül hatékonyak, a három első, és két hátsó nyílás segítségével percenként akár tíz liter friss levegő áramlik a sisak belsejében (100 km/h-nál), ami jól jön a legnagyobb nyári melegben, mivel így zárt plexi mellett is biztosítani tudjuk a bukó szellőzését. A sisak hátulján található állítható légterelő sokat segít, ha nem a megszokott pozícióban ülünk a motoron: a légterelőt felhajtva egyenes derékkal, túrázás, kirándulás közben is ideális társ az SR1-es, míg versenytempóban haladva elég, ha visszazárjuk a műanyag idomot, így biztosítva a sisak minél kisebb légellenállását, és csökkentve a bukó mögött keletkező turbulenciát.
Könnyű felépítése ellenére az SR1 kimondottan csendes darab, százas tempónál mindössze 88 dB(A) zajszintet mértek a bukó belsejében, ráadásul ha a motor idoma nem kelt túlzott légörvényeket, akkor a menetszél nagyobb tempónál sem növeli jelentősen a zajt. Egyszerű és zseniális megoldás a kétoldalt található zajcsökkentő rendszer: pályázáshoz, vagy városi motorozáshoz egy mozdulattal kinyithatjuk ezeket a füleket, és ilyenkor a hátulról, illetve hátulról-oldalról érkező hanghatásokat nem tompítja a sisak zajcsillapítása, vagyis a hozzánk túlzottan közel merészkedő járműveket, hátulról gyorsan közeledő másik motort stb. hamarabb észleljük, mint egy hagyományos, zárt sisakban.
Az elsőre talán furának tűnő, fehér-fekete csíkos színválasztás sem véletlen, ugyanis a motoros öltözékkel (és a motorral) jól harmonizáló fekete illetve grafitszürke sisakok ugyan jól mutatnak a fényképeken, de a motoron - főként oldalról - szinte láthatatlanná teszik a vezetőt, ha esti szürkületben, félhomályban halad. A fehér-fekete kontraszt a legkisebb fényforrás hatására is jól látható, még ha nem is olyan kirívó összeállítás, mint a márka túrasisakjain megjelenő élénksárga fényezés.
A bukó típusának kiválasztása viszonylag gyorsan megtörtént, viszont a mérettel már akadtak gondok: az "M" jelzésű fejvédő elsőre kényelmetlenül szorosnak tűnt, komoly "hörcsögpofát" varázsolva a képemre, viszont az "L"-es szinte teljesen kényelmes volt, ami nem feltétlenül jó előjel. Mivel a használat első pár napjában sokat idomul - főleg a párnázott részeken - a bukó belső kialakítása, ezért hosszas próba után a kisebb, szorosabb változatot választottam, még ha ez azzal is járt, hogy az első néhány motorozás alkalmával óránként le kellett vennem a sisakot, hogy átmozgassam "satuba szorított" állkapcsomat. Kb. ezer kilométert tettem meg a bukóban, mire valóban komfortos lett, vagyis jó választás volt a kisebb méret, így nem áll fenn annak a veszélye, hogy 1-2 év alatt "lötyögősre" tágul a pillekönnyű fejvédő.
A dupla D-gyűrűs zár a hagyományos csatok után is gyorsan, könnyen megszokható, a párásodást gátló rendszer hatékony, és a hosszabb utakon sokat számít, hogy az eddigi fejvédőknél 20-40 dekával könnyebb az új Schuberth, hiszen nagy tempónál nem mindegy, hogy milyen tömeget kell tartania nyakizmainknak.
A Schuberth prémium sisakja jól vizsgázott az első próbákon, most a tartósságon a sor: az utcai- és versenycélokra kifejlesztett fejvédőnek bizonyítania kell a rövid, pár kilométeres sprinteken ugyanúgy, mint a kontinenst átszelő túrákon, ahol az is kiderül, hogy a napi ezer kilométeres etapokon mennyi előnyt jelent a csendes kialakítás és a pehelykönnyű önsúly. A sisak hazai forgalmazója az EuroMotor Kft., ahol kilenc különböző fényezés közül választhatunk az új SR1-esből.