Európa több országában szabályozzák a rollerek közlekedését, ezzel szemben itthon teljes anarchia uralkodik az utakon, hiszen valódi korlátozások híján néha világítás, sőt valódi, mindkét kerékre ható fékrendszer nélküli gépek suhannak a városokban.
Ezen változtatna az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC), mely egységes szabályokat javasol az elektromos rollerekre, egyebek között gyárilag beépített, 20 kilométer/órás sebességkorlátozást és nagyobb, legalább 30,5 centiméteres átmerőjű kerekeket, a rollerek használóinak pedig bukósisak kötelező viselését írná elő.
A rollerek vezetését 14, 16 vagy 18 éves kortól engedélyeznék, attól függően, hogy az adott tagországban milyen idősen lehet megszerezni a segédmotoros jogosítványt. Nálunk ez jelenleg 14, az uniós ajánlás pedig 16 év.
Sokan sérülnek meg rollerezés közben
A szigorítás oka, hogy a felmérések szerint aránytalanul sok a rolleren megsérültek száma a többi közlekedővel összevetve, ráadásul évről évre masszívan nő. Csak Németországban 2100 sérültet jegyeztek fel 2020-ban, 2021-ben már 5500-at, tavaly pedig 7600-at.
Azért is ilyen magas ez a szám, mert ott 14 éves kortól, gyakorlatilag mindenféle képzés vagy KRESZ-vizsga nélkül vezethetőek az e-rollerek, és a motoroktól eltérően kötelező védőfelszereléseket sem írnak elő.
Az elektromos rollerek ma már mindennaposak az európai városokban, de ezzel együtt nő a rollerbaleset miatt kórházba kerültek száma is, ezért mielőbb ésszerű, egységesített intézkedéseket kell bevezetni
– indokolta a döntést Antonio Avenoso, az ETSC elnöke.
Itthon a joghézag folytán csak néhány kikötés ismert, ami a rollerezéshez szükséges. Pintér Sándor nyilatkozata alapján a KRESZ-módosításig segédmotorként használhatóak az apró járgányok, azaz sisakban, biztosítással és AM vagy B jogsival. Persze ez csak elmélet, és pont a szabályozatlanság miatt olyan tévinfók is terjednek, hogy spiccesen, ittasan is lehet rollerezni – akárcsak kerékpározni –, ám a rendőrség és az ügyészség nem győzi cáfolni ezeket az alaptalan és kimondottan veszélyes pletykákat.
Hazánkban tehát egyelőre megtűrt a rollerezés, holott ideje lenne már a pontos szabályozásnak, ugyanis korábbi felmérések szerint már 50 ezer ilyen gép fut útjainkon – nem számolva a bérrollereket –, azaz mennyiségük máris elérte a nagymotorok negyedét.