Európa több országában szabályozzák a rollerek közlekedését, ezzel szemben itthon teljes anarchia uralkodik az utakon, hiszen valódi korlátozások híján néha világítás, sőt valódi, mindkét kerékre ható fékrendszer nélküli gépek suhannak a városokban.

roller-szabalyozas-europa-tanacs
Sok szempontból engedékenyebb a kinti szabályozás, mint a hazai, hiszen az szerepel benne, hogy a jövőben valamilyen módon szankcionálnák, ha valaki ittasan rollerezik. Ez hazánkban már évek óta tiltott és büntetett, hiszen az elektromos és benzines rollerekre ilyen szempontból ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint a motorkerékpárokra

Ezen változtatna az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC), mely egységes szabályokat javasol az elektromos rollerekre, egyebek között gyárilag beépített, 20 kilométer/órás sebességkorlátozást és nagyobb, legalább 30,5 centiméteres átmerőjű kerekeket, a rollerek használóinak pedig bukósisak kötelező viselését írná elő.

roller-szabalyozas-europa-tanacs
A 30,5 centis kerékátmérő és a 20 km/órás végsebesség miatt napjaink középkategóriás rollerei gyakorlatilag használhatatlanok lennének, hiszen nagyjából egyik sem felel meg az új előírásoknak. Ez itt egy felső kategóriás, nagy teljesítményű (5,6 kW) roller felfüggesztése és első kereke – már ránézésre is látszik, hogy nem szabályos a 30,5 centis határ miatt

A rollerek vezetését 14, 16 vagy 18 éves kortól engedélyeznék, attól függően, hogy az adott tagországban milyen idősen lehet megszerezni a segédmotoros jogosítványt. Nálunk ez jelenleg 14, az uniós ajánlás pedig 16 év.

Sokan sérülnek meg rollerezés közben

A szigorítás oka, hogy a felmérések szerint aránytalanul sok a rolleren megsérültek száma a többi közlekedővel összevetve, ráadásul évről évre masszívan nő. Csak Németországban 2100 sérültet jegyeztek fel 2020-ban, 2021-ben már 5500-at, tavaly pedig 7600-at. 

roller-szabalyozas-europa-tanacs
A bukósisak viselése nem a bírság, hanem a sérülésveszély miatt fontos a rollereken

Azért is ilyen magas ez a szám, mert ott 14 éves kortól, gyakorlatilag mindenféle képzés vagy KRESZ-vizsga nélkül vezethetőek az e-rollerek, és a motoroktól eltérően kötelező védőfelszereléseket sem írnak elő.

Az elektromos rollerek ma már mindennaposak az európai városokban, de ezzel együtt nő a rollerbaleset miatt kórházba kerültek száma is, ezért mielőbb ésszerű, egységesített intézkedéseket kell bevezetni

– indokolta a döntést Antonio Avenoso, az ETSC elnöke.

roller-szabalyozas-europa-tanacs
Az ETSC beadványa egyelőre csak javaslat, így még jó ideig nincsenek veszélyben a kiskerekű, 20-nál nagyobb végsebességű rollerek

Itthon a joghézag folytán csak néhány kikötés ismert, ami a rollerezéshez szükséges. Pintér Sándor nyilatkozata alapján a KRESZ-módosításig segédmotorként használhatóak az apró járgányok, azaz sisakban, biztosítással és AM vagy B jogsival. Persze ez csak elmélet, és pont a szabályozatlanság miatt olyan tévinfók is terjednek, hogy spiccesen, ittasan is lehet rollerezni – akárcsak kerékpározni –, ám a rendőrség és az ügyészség nem győzi cáfolni ezeket az alaptalan és kimondottan veszélyes pletykákat.

Hazánkban tehát egyelőre megtűrt a rollerezés, holott ideje lenne már a pontos szabályozásnak, ugyanis korábbi felmérések szerint már 50 ezer ilyen gép fut útjainkon – nem számolva a bérrollereket –, azaz mennyiségük máris elérte a nagymotorok negyedét.