Az új KRESZ-t és a rollerek hivatalos besorolását megelőzve a rendőrség idén már pontosan definiálja az elektromos roller fogalmát, és a biztosítókkal ellentétben nem tervezési sebesség, hanem csúcsteljesítmény alapján azonosít kis és nagy teljesítményű típusokat. Erre azért van szükség, hogy a baleseti statisztikában megjelenjen a roller mint jármű, és ne mossák össze a mikromobilitási eszközöket a segédmotorokkal.

Sok roller, sok rolleres baleset

Hazánkban 50 és 100 ezer darab közé becsülik a rendszeresen használt elektromos rollerek számát, és ehhez mérten meglepően sok, télen és kora tavasszal átlagosan havi 25-30 olyan baleset történik, melyben rolleres sérül meg.

roller-balesetek-statisztika-magyarorszag
A hivatalos rendőrségi megfogalmazás szerint ez az e-roller meghatározása: legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt kizárólag állva szállításra tervezett, motoros meghajtású jármű, amelynek sebessége gázkarral vagy egyéb vezérlő eszközzel szabályozható

Ennél is meglepőbb, hogy minden más közlekedőnél magasabb az önhibás esések és ütközések száma:

a rollerezés szempontjából holtszezonnak számító, január-áprilisi időszakban összesen 117-szer adtak munkát a helyszínelőknek, amiből 97-szer a roller vezetője okozta a balesetet – derült ki a Kreszvaltozas.hu összefoglalójából.

Azt is kiemelték a rendőrök, hogy hiába látták-hallották számtalan helyen, hogy az itt nyaraló, bulizó külföldiek okozzák a balesetek többségét, ez valójában nem így van, hiszen az arány 96/21 a hazai vezetők „javára.”

roller-balesetek-statisztika-magyarorszag
Azért hangsúlyozták, hogy tilos spiccesen rollerezni, mert feltűnően sok az ittasan okozott rollerbaleset. 97-ből 22-szer jelzett az alkoholszonda, azaz nagyjából minden negyedik esésnél közrejátszott az ittasság

Végül eloszlattak néhány városi legendát, élen azzal, hogy rollerezés előtt, közben lehet szeszes italt fogyasztani. Az ügyészség állásfoglalása szerint – az alkoholfogyasztás szempontjából – ugyanolyan szabályok vonatkoznak rá, mint bármilyen motoros kétkerekűre, azaz a zéró tolerancia elvét követik a rendőrök.

roller-balesetek-statisztika-magyarorszag
Beszédes számok: az év első négy hónapjában általában 70-80 közúti balesetet okoznak a motorosok – beleértve az egyszerű elcsúszásokat is –, szemben a rolleresek 97 esetével, holott legalább kétszer-háromszor több motorkerékpár van hazánkban, mint e-roller

Leszögezték az egyenruhások, hogy tilos az utasszállítás a rolleren, illetve a törvényalkotóknak is üzentek. Azt szeretnék elérni, hogy kötelező legyen valamilyen becsatolt fejvédőt viselni rollerezés közben, mivel magas a fejsérülések aránya, és a bukósisakkal megelőzhetőek lennének a súlyos, néha tragikus kimenetelű sérülések.