Az új KRESZ-t és a rollerek hivatalos besorolását megelőzve a rendőrség idén már pontosan definiálja az elektromos roller fogalmát, és a biztosítókkal ellentétben nem tervezési sebesség, hanem csúcsteljesítmény alapján azonosít kis és nagy teljesítményű típusokat. Erre azért van szükség, hogy a baleseti statisztikában megjelenjen a roller mint jármű, és ne mossák össze a mikromobilitási eszközöket a segédmotorokkal.
Sok roller, sok rolleres baleset
Hazánkban 50 és 100 ezer darab közé becsülik a rendszeresen használt elektromos rollerek számát, és ehhez mérten meglepően sok, télen és kora tavasszal átlagosan havi 25-30 olyan baleset történik, melyben rolleres sérül meg.
Ennél is meglepőbb, hogy minden más közlekedőnél magasabb az önhibás esések és ütközések száma:
a rollerezés szempontjából holtszezonnak számító, január-áprilisi időszakban összesen 117-szer adtak munkát a helyszínelőknek, amiből 97-szer a roller vezetője okozta a balesetet – derült ki a Kreszvaltozas.hu összefoglalójából.
Azt is kiemelték a rendőrök, hogy hiába látták-hallották számtalan helyen, hogy az itt nyaraló, bulizó külföldiek okozzák a balesetek többségét, ez valójában nem így van, hiszen az arány 96/21 a hazai vezetők „javára.”
Végül eloszlattak néhány városi legendát, élen azzal, hogy rollerezés előtt, közben lehet szeszes italt fogyasztani. Az ügyészség állásfoglalása szerint – az alkoholfogyasztás szempontjából – ugyanolyan szabályok vonatkoznak rá, mint bármilyen motoros kétkerekűre, azaz a zéró tolerancia elvét követik a rendőrök.
Leszögezték az egyenruhások, hogy tilos az utasszállítás a rolleren, illetve a törvényalkotóknak is üzentek. Azt szeretnék elérni, hogy kötelező legyen valamilyen becsatolt fejvédőt viselni rollerezés közben, mivel magas a fejsérülések aránya, és a bukósisakkal megelőzhetőek lennének a súlyos, néha tragikus kimenetelű sérülések.