Magyar kutató nyerte a legrangosabb, csaknem 90 millió forintos díjjal járó brit közgazdasági elismerést annak modellezéséért, hogy miként lehetne hatékonyabb díjfizetési rendszerrel javítani az országban a közlekedési infrastruktúra állapotát. A Wolfson Economics díjat - amelynél magasabb összeget gazdasági kutatásért csak a közgazdasági Nobel-díj kitüntetettjei vehetnek fel - Lord Simon Wolfson konzervatív párti brit főrend, a Next divatáruház-hálózat vezérigazgatója alapította. A pályázatra hét országból 120 dolgozat érkezett; a zsűri végül a Policy Exchange bejelentése szerint Raccuja Gergely munkáját hirdette ki győztesnek - áll az MTI összefoglalójában.

raccuja-gergely-dijat-nyert-14552
Végre egy átfogó rendszer, mely a valóban környezettudatos döntéseket jutalmazza. Megszűnne az üzemanyag jövedéki adója, s komoly összegeket spórolhatna, aki nem ragaszkodik a másfél tonnás terepjáróhoz, és beéri egy könnyű kisautóval vagy motorkerékpárral

Gergely ötlete alapjaiban forgatja fel a jelenlegi rendszert, ugyanis állítása szerint meg kellene szüntetni az üzemanyag jövedéki adóját, valamint - az Egyesült Királyságban jelenlegi formájában 1920 óta létező - járműadót, amelyet a közúti közlekedésben résztvevő csaknem minden gépjármű után évente fizetniük kell az üzemeltetőknek, sokkal hatékonyabb lenne a megtett távolsággal arányos, környezetvédelmi hatásokat is figyelembe vevő útdíjrendszert meghonosítani. Kiemelték: a könnyebb és tisztább üzemű gépjárművek évente kiszámított távolságarányos útdíja kevesebb lenne. Ezt az összeget a biztosítótársaságok szednék be, vagyis az üzemeltető az éves kötelező biztosítással együtt fizetné az úthasználati díjat, csökkentve az adminisztratív költségeket - áll a Policy Exchange ismertetésében. Az így befolyt összeg helyben hasznosítható lenne, s ezáltal - Raccuja Gergely dolgozata szerint - öt éven belül gyakorlatilag kátyúmentes úthálózat lenne az országban.