Először is tisztázzuk, hogy mi is az ATV, vagy ahogy hazánkban gyakran nevezik, a quad. A több nyomon futó terepmotorok előfutárai a Honda és a Suzuki gyáraiból kerültek ki, 1970-ben már a szárnyas márka logójával készültek a háromkerekű járgányok, majd bő egy évtizeddel később a Suzuki már elöl is dupla abronccsal és lengőkarokkal spécizte fel a gépet - ez volt az apró Quadrunner LT125. Több sem kellett a rivális gyártóknak, szépen lassan mindenki előrukkolt a maga ATV-jével (ATV, azaz minden terepre alkalmas jármű), és a kétezres évekre már a bőség zavarával küzdhetett, aki egy négykerekűt szeretett volna magának.
Hogy mégse keveredjenek bele a választékba, a tervezők egyre határozottabb vonallal választották el a sportcélú quadokat és a főként túrázásra, valamint munkavégzésre használható típusokat. Előbbiek jellemzője, hogy jórészt merev hátsó tengellyel készülnek, általában 250 és 700 köbcenti közötti blokkal, könnyű, filigrán felépítéssel. Nem úgy a túragépek, ezek rendszerint három-négy mázsa össztömegű szörnyek, s akár literes, V2-es erőforrást is rejthet bőséges idomzatuk, és a legtöbb esetben mind a négy kerekük hajtott, igaz a hajtásláncban jelentős eltérések láthatunk az egyes márkák között.
Itthon sokáig megtűrt szerepben tetszelegtek ezek a fura öszvérek, rendszámozásuk mindenféle kerülőúton (munkagép, lassú jármű, külföldi forgalmi, stb.) történt, mígnem az NKH-nál nagy levegőt vettek, és 2010-ben gatyába rázták a szabályozást, hogy Európa többi országához hasonlóan itthon is legálisan falhassák a kilométereket az arra alkalmas ATV-k. Összeállításunkban ezek közül szemezgettünk a legérdekesebb típusok bemutatásával.
Arctic Cat
Talán a legszínesebb palettával büszkélkedhet Magyarországon az észak-amerikai gyártó, árlistájukat böngészve tucatnyi rendszámozható típus csalogat, s legolcsóbb modelljeik egy nagyrobogó áráért kínálják a gondtalan terepezés élményét. Az egyszemélyes alapok általában XT, míg a páros használatra tervezett típusok TRV kóddal szerepelnek a felsorolásban, a belépőszintet 366 köbcenti és hátsókerék-hajtás jelenti 1 660 000 forintért, s további két kilót kell leszurkolni, hogy gázadásra az első kerekek is mozgásba lendüljenek.
Innen tovább lapozva a határ tényleg csak a csillagos ég, ugyanis benzines és gázolajjal működő (!) erőforrások is rendelkezésre állnak a középkategóriában míg eljutunk a 951 köbcentis, V2-es verzióig, mely többek között szervokormányt, elektronikus differenciálzárat és közel kilencvenlovas blokkot is felvonultat a személyautónyi vételárért cserében.
Can-Am
Ismeretlenül cseng a hetvenes években alapított kanadai cég neve? Nos, ez nem véletlen, korábban Bombardier néven szereztek maguknak rajongókat földön és vízen, de ma már Can-Amként folytatják a munkát, és forgalmival rendelkező modelljeik a kategória legnagyobb, legerősebb gépei közé tartoznak.
Az Outlander Max 800-as és ezres kivitelében egyaránt kéthengeres blokkok dolgoznak, nyolcszáz és 976 köbcentis hengerűrtartalommal és 72, illetve 85 lovas teljesítménnyel. Vásárlás előtt persze érdemes alaposan átnézni a műszaki adatokat, hiszen a kisebb, gyengébb verzió sok tekintetben többet nyújt, mint izmosabb rokona. Ilyen például a több mint harminc centis (!) szabad hasmagasság, s 87 centis ülésmagassága is szerényebb, mint a literes modellé.
Az ATV valódi értelme: egy tartalmas hétvége Erdélyben, négykeréken
Érdekes módon a páros túrákhoz is a "kisebb" vas az alkalmasabb, mivel a szerényebb típusjelzés ellenére fizikailag ez a nagyobb, másfélméteres tengelytávja jó húsz centivel múlja felül az ezres hasonló adatát. Közös tulajdonságuk, hogy mindkettő motorkerékpárként vizsgáztatható, így korlátozás nélkül használhatók műúton és a közútnak minősülő földutakon.
Honda
Minden felhajtás nélkül, egyszerű formákkal és rendhagyó műszaki tartalommal támad a Honda két ATV-je, a félliteres és a 680-as TRX. Főként az erőátvitelben láthatunk különös megoldásokat, mivel a japánok - a többi gyártóval ellentétben - nem CVT automatát építenek a négykerekűekbe, helyette három plusz egy és öt plusz egy fokozat áll az 500-as és 680-as tulajdonosok rendelkezésére.
A huszonöt és harminchárom lovas teljesítmény nem nevezhető kiemelkedőnek, ám ennél lényegesebb, hogy a nagyobbik modell egyhengerese kereken 50 Nm-es forgatónyomatékkel repíti a karcsú, 254 kilós gépet.
Strapabíró felépítésük nem a csak a hobbimotorosokat győzte meg, számos helyen használják kemény munkára is a TRX-eket, legközelebb éppen a Magas-Tátrában, ahol a TANAP munkatársait is gyakorta láthatjuk ilyen masinák nyergében.
Kawasaki
Az ATV-k között még éppen a közép- és nehézsúlyúak határán egyensúlyoz a Kawa két modellje, a 650-es és a 750-es KVF. A Brute Force típusnév igencsak beszédes, hiszen 47 és 50 lovas motorokról van szó, forgatónyomatékuk 52 és 59 newtonméter, s a kilencvenfokos hengerszögű, V2-es blokkoknak nagyjából hárommázsás tömeget - no meg a vezető súlyát - kell cipelni terepen.
Közel húsz liter benzin fér a Brute Force-ok méretes üzemanyagtartályába, amivel akár egész napos túrába is foghatunk, s ha valóban kemény terepre merészkednénk, érdemes a kisebb típusra voksolni, mivel rugóútja és szabad hasmagassága is meghaladja a 750-es hasonló adatait.
Kymco
A tajvaniak sok tartós, megbízható vasat adtak már a motorosoknak, gépeik nem kiemelkedő teljesítménnyel vagy extrém formatervvel hódítanak, ellenben szinte elnyűhetetlenek, s áruk sem túlzó. Egyik legígéretesebb típusuk a független hátsó kerékfelfüggesztéssel készülő, egy híján ötszáz köbcentis, huszonöt lovas MXU 500i IRS. Elektronikusan kapcsolható összkerékhajtással, minden kerekén tárcsafékkel és közel negyven newtonméteres forgatónyomatékkal a középutat képviseli a Kymco félliteres ATV-je, de a riválisokon felül egy erősebb, modernebb házon belüli kihívóval is meg kell küzdenie, név szerint az MXU 550i-vel.
A frissebb formatervű utód ütős vonalaival és szériában kínált elektromos csörlővel igyekszik megnyerni a terepezésre éhes vásárlókat, s ha valaki még többre vágyna, a típust megrendelheti 695 köbcentis, egyhengeres erőforrással is MXU700i néven.
Polaris
A több mint félszáz éves Polaris neve gyakorlatilag egybeforrt a quadozással, sport és túramodelljeik világszerte sikeresek, és itthon is jó pár vizsgáztatható kivitellel tudnak szolgálni a vásárlóknak. Nagyjából tízszázalékos eltérést láthatunk a kizárólag off-road használatra készülő, illetve az utcai modellek árai között, vagyis az olcsóbb típusok esetén két-háromszázezer forintot kell kicsengetni a kis zöld könyvecskéért, no meg a kiváltásához szükséges átalakításokért.
Szóló használatra a Forest, míg páros terepezésre a beszédes nevű Touring modellek az alkalmasabbak, előbbiek 2 299 000 Ft-tól indulnak, míg az utasszállítás "felára" nagyjából nyolcszázezer forint, kiviteltől függően. A teljesítmény 29-től egészen 77 lóerőig terjed, és készül kimondottan munkára kitalált verzió is, nagyméretű platóval és 6x6-os hajtással.
Suzuki
A sportos LTR-ek mellett a Suzukinál nagy népszerűségnek örvendenek a túraorientált LT-F, illetve LT-A széria tagjai is. A kényelemre hangolt csapat legkisebb tagja a csak 246 köbcentis és 17 lóerős gépecske, s a plafon a 750-es, ötvenlovas és közel három mázsa tömegű 750X, azaz a Kingquad. Már hat éve szerepel az árlistában a 750-es csúcsmodell, s nem is ezt fejlesztették tovább, inkább a középutat jelentő félliteresek között rukkoltak elő egy 39 lovas, Warn csörlővel is felszerelt géppel.
A 25 col átmérőjű gumikon futó, elektromos szervokormánnyal is felszerelt LT-A 500XP kétfokozatú, hátramenettel ellátott sebességváltóval és CVT automatával is rendelhető, csakúgy, mint az olcsóbb és könnyebb, 25 lovas, négyszázas kivitel.
Yamaha
Számos trophyn bizonyítottak már a Yamaha medvéi, a Grizzly sorozat tagjai remek terepképességükkel és megbízható, kiforrott technikájukkal is sok rajongót szereztek a márkának. A szerényebb pénztárcájúak már nettó egymillió alatt is beszerezhetnek egyet a Yamaha ATV sorozatából, azonban a négykerék-hajtású és a rendszámozható verziók már többet kóstálnak, viszont különlegesség, hogy a sportquadok között is tudnak ajánlani forgalmival rendelkező típusokat, mégpedig az YFM 250 és 350 R-t.
Ahogy a többi gyártónál, a Yamahánál is elérhető már a középméretű, 550-es ATV osztály, s nem meglepő módon ezen is megtalálható az elektromos szervokormány, hiszen a hangvillás márka 2007-ben az első között alkalmazott ilyet az akkor debütált 700-as Grizzlyn.