Mikor két vérbeli motoros összefog, nincs akadály, ami útjukba állhatna. Így volt ez most is, hiszen Berczelly Attila, a Tatai Városkapu Közhasznú Zrt. igazgatóját és Kiss László motorkerékpár-gyűjtőt semmi nem állíthatta meg, együttműködésüknek köszönhetően egy teljesen új kiállítás tárul a motorozás szerelmesei elé. Az ünnepélyes megnyitóra múlt hét szombaton került sor, s természetesen mi is ott voltunk.

pannitol-a-goldwingig-veteranmotor-kiallitas-2015-7194
Sok-sok év munkája fekszik a kiállított motorokban. Aki vonzódik a kétkerekűekhez, feltétlenül látogasson el Tatára

Az eseményen olyan illusztris vendégek vettek részt, mint Michl József, Tata város polgármestere, Bencsik János parlamenti képviselő, valamint Komárom képviseletében Turi Bálint alpolgármester. Nem feltétlenül azért jelentek meg, mert ők is a kétkerekűek megszállottai, hanem mert a kiállítás a két város, Tata és Komárom összefogásának az eredményeképpen jöhetett létre. A tárlat Tata szívében, az Ady Endre út 12-14. szám alatt található, az egykori HM Helyőrségi Klub épületében. Kitűnő példa arra, miként tud két város az értékeikből összeadva valamit összehozni, és külön öröm számunkra, hogy ezúttal veterán motorkerékpárok vannak a középpontban.

pannitol-a-goldwingig-veteranmotor-kiallitas-2015-7208
Az első restaurált példányok, melyek már generációk óta a család tulajdonában vannak, az 1955-ben gyártott Dongó és az 1948-as Csepel 100

A régió legnagyobb kiállítása

Mint a nyitóbeszédben is elhangzott, ezek a motorok a hosszú idő elteltével műalkotássá nemesedtek. A kiállítás egy szenzációs időutazás, egy olyan lehetőség, melynek segítségével a mai kor embere visszatekinthet a múltba, és megcsodálhatja azokat a gépeket, melyekkel apáink és nagyapáink rótták az utakat. Ehhez a helyszín is hozzájárul, ugyanis a retró tiszti klub eredeti állapotának köszönhetően tényleg a rendszerváltás előtti érába repíti vissza a látogatókat.

pannitol-a-goldwingig-veteranmotor-kiallitas-2015-7197
László versenyparipája, egy Honda CB 125 TT 1978-ból, ami a 14 lóerős erőforrásával könnyedén elérte a 150 km/órás sebességet

A gyűjtemény tulajdonosa Kiss László, a komáromi Honda Komfront kereskedés alapítója, aki 26 évvel ezelőtt hozta létre családjával a határmenti vállalkozást, és kötődése motorkerékpárokhoz mai napig rendkívül szoros. László elmesélte, hogy gyermekkora óta rajong a motorokért, hiszen öt évesen már édesapja komáromi motorszerelő műhelyében barátkozott a kétkerekű masinákkal, hét esztendősen pedig első motoroskalandját is a háta mögött tudhatta édesapja Csepeljének köszönhetően. Ezzel egy életre szóló szerelem vette kezdetét.

pannitol-a-goldwingig-veteranmotor-kiallitas-2015-7200
Nem csoda, hogy László anno nem tudott ellenállni a tűzpiros masina csábításának. Az 1949-ben készült Csepel 125 a maga 4,5 lóerejével és 70 km/órás végsebességével elképesztően vonzó volt

„Amivel jártunk és amire vágytunk"

Aki egyszer már rászánta magát arra, hogy egy régebbi kétkerekűbe újra életet leheljen, az tisztában van vele, hogy milyen nehéz megválni egy ilyen vastól. Ezek után már nem meglepő, hogy mikor a hetvenes években megtalálta nagyapja padláson porosodó Dongóját, és felújította a matuzsálemet, ezzel gyűjteménye első példányára is szert tett. A következő szerencsés darab az édesapa visszavásárolt Csepel 100-a lett, s innentől kezdve már nem volt megállás. László elmesélte nekünk, hogy miként társult a motorok iránti rajongás mellé a gyűjtőszenvedély, hiszen sok kiállított gép már másodjára van a tulajdonában.

pannitol-a-goldwingig-veteranmotor-kiallitas-2015-7195
A látvány magáért beszél - a Honda CL 350 K1 egy igazi Scrambler a hatvanas évek végéről

Mint a legtöbb motorosnál, neki is a régi motor ára fedezte a következőjét, ezért az előző vas mindig eladásra került. Egy emberöltőnyi idő áldozatos munkája kellett ahhoz, hogy apránként visszaszerezze a megszeretett gépeket, és mellettük még más, különleges példányokkal egészítse ki a gyűjteményt, de így már mindenki számára érthető a kiállítás mottója: „Amivel jártunk és amire vágytunk."

pannitol-a-goldwingig-veteranmotor-kiallitas-2015-7205
Ceska Zbrojovka, az 1938-ban gyártott, 175 köbcentis motornak 90 a „vége”

A seregszemle nem csak álomszép magyar és szocialista műremeket sorakoztat fel, hanem számos Hondát is. A legtöbb motor eredeti, megőrzött állapotában tekinthető meg, némelyik restaurálva lett, és láthatunk konzervált állapotú „rozsdás vasakat" is a kiállított darabok között. Bár már volt olyan alkalom, amikor László veteránkiállításokon mutatta meg a nagyközönségnek a gyűjtemény néhány darabját, most először fordul elő, hogy a sok-sok szívvel lélekkel rendbe hozott, illetve megóvott motorkerékpár egy helyen várja az érdeklődőket. Saját bevallása szerint még neki is megdöbbentően hatott a látvány, amit az egy teremben összegyűjtött gépek nyújtanak, hiszen a motorok mennyisége miatt eddig csak több helyszínen sikerült megoldani a tárolásukat.

pannitol-a-goldwingig-veteranmotor-kiallitas-2015-7207
Balra Reisz János, a Honda Central Europe egyik vezetője, egykori legendás motorversenyző, jobbra pedig a gyűjtő, Kiss László

Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen ez a tél tényleg bővelkedik olyan programokban, melyekkel könnyebben átvészelhetjük a hideg, motorozásmentes évszakot. Az már csak hab a tortán, hogy a rendezvényt előreláthatóan a következő év végéig látogathatjuk, így ha nem Tata közelében lakunk, a következő szezonban bármikor beiktathatjuk egy látványos programként, ha szeretnénk megpihenni kanyarvadászat közben. A rendezvény keddtől péntekig, 14 és 18 óra között, hétvégén 10-től 18 óráig várja az érdeklődőket.