Két éve olvashattatok már a különleges műhelyről és az ott készülő dízelhajtású kétkerekűekről, ám most újra visszatérünk az ötletekkel és energiával teli alkotóhoz, ugyanis garázsában ismét egy rendhagyó gép látott napvilágot, méltó taggal gazdagítva a korábbi flottát. Mielőtt megcsodálhattam volna a különleges masinát, előbb a legendás DaiRalt, azaz Daihatsu erőforrással hajtott, Ural alkatrészekkel megtűzdelt choppert vittem el egy tesztkörre.

Meglepő, de működik

Az igazán különleges épített motorokat gyakran éri az a vád, hogy tulajdonképpen csak mérnöki szempontból érdekesek, mindennapi közlekedésre még kompromisszumokkal sem alkalmasak. Látva, hogy a korábban bemutatott dízelmotoros DaiRal tulajdonképpen műszakilag és formailag is egy úttörő vállalkozás, nem reménykedtem benne, hogy a nyergébe pattanva bármilyen tekintetben is hasonlít majd egy hagyományos motorkerékpárhoz.

pal-zoltan-dizel-motorkerekpar-5665
Elképesztő tengelytáv és tömeg, de elindulás után már nem olyan vészes az összkép. Aki ment már igazán nagytestű chopperrel, ezzel is jól boldogul.

Annál nagyobb volt a meglepetés, mikor a férfikezet kívánó kuplungkart kidobva meglódult a masina, hiszen a vázzal párhuzamosan futó főtengely elképesztő erejű terhelésváltási reakcióján kívül tulajdonképpen semmi különös nem történik. A DaiRal úgy gyorsul, mint egy klasszikus kétkerekű, mindig rendelkezésre áll annyi nyomaték, hogy az előzés ne okozzon gondot, de ijesztő gyorsulástól nem kell félni. A fékek is hasonlóképpen, vagyis az első és a hátsó - némi motorfékkel megtámogatva - érezhető lassulást idéz elő, ám túlzás lenne a blokkolásgátlót hiányolni a gépről.

pal-zoltan-dizel-motorkerekpar-5672
Nyomatékos, de nem erős: a Daihatsu háromhengerese igazi örökéletű igásló, csekély fogyasztással és visszafogott teljesítménnyel

Amilyen komótos jószág a DaiRal, olyan meglepő az ösztönös irányíthatóság, ami miatt oly` sokan szeretik a széles kormányú, hosszú tengelytávú cirkálókat. Mintha csak fotelben ülne az ember, úgy terpeszkedik a nyeregben, s kicsit tényleg terpeszben van, mert a méretes blokk egy-két alkatrésze kikandikál a szögletes üzemanyagtartály alól. Ennek ellenére kényelmesen elférek, és a kanyarok is csak az ismerkedés első perceiben okoznak fejtörést. Ahogy kialakul a bizalom, előbb-utóbb a lábtartók végeit kell félteni, nehogy minduntalan karistoljanak, ráadásul ez nem csak a nyújtott kanyarokban fenyeget. A 180 (!) centis tengelytáv ellenére sem nagy művészet a megfordulás, elég csak koppanásig fordítani a kormányt, és ügyelni, hogy ne veszítsek lendületet - a többi már megy magától.

pal-zoltan-dizel-motorkerekpar-5671
Kíváncsiságból megmértem, és alig hét méterre van szükség a megforduláshoz. A csaknem két és fél méteres hossz mellett ez egészen kiváló érték.

A legnagyobb előny mégsem a kezesség, hanem a hihetetlen mókafaktor, mert az öreg furgonokat idéző hang - meg füst -, a páratlan hangulat és a gázadásra folyton megbillenő vas olyan élménnyé varázsolja a motorozást, hogy tényleg csak fülig érő mosollyal lehet leszállni róla. Egyszerre praktikus és formabontó, ráadásul három liter gázolajjal beéri száz kilométerenként - nem kérdés, hogy Pál Zoltán minden részletre kiterjedő, igazán alapos munkát végzett a DaiRal tervezése és elkészítése közben.

Felfigyeltek a magyar szakemberreEgy német motorrajongó, Rafael Häusler eltökélte, hogy összegyűjti a világ legérdekesebb, gázolajjal pöfékelő motorjait. Kutatása aközben sok-sok érdekes szerkezettel találkozott, azonban szinte mindegyik hibrid megoldás volt, azaz egy gyári motorvázba építették be a rendelkezésre álló helyre éppen bepasszírozható dízel erőforrást.

pal-zoltan-dizel-motorkerekpar-5768
Ezért is kapott kiemelt helyet a kiadványban Pál Zoltán gépe, hiszen a magyar szakember nem ijedt meg a kihívástól, és a vázat is maga készítette el, hogy az minél tökéletesebben illeszkedjen a kiszemelt hajtóműhöz. Aki szívesen elmerengene a különleges járgányokon, itt tudja tudja megrendelni az alig húsz euróba kerülő, Dieselmotorräder című könyvet.

Jó emberek, ha találkoznak

Ilyen előzmények után nem is csoda, hogy Zolit egy másik, nagy tervekről álmodozó emberrel hozta össze a sors. Egy motoros fórumon tűnt fel Gyarmati Miklós, aki egy - elsőre - elég furcsa ötletről faggatta a bájkereket. Szeretett volna egy kimondottan erős motorkerékpár erőforrást vásárolni, hogy azt karcsú, három keréken futó vázhoz és siklóernyőjéhez erősítve készíthessen egy kétszemélyes, repülő szerkezetet. A hozzászólások többsége finoman fogalmazva sem volt biztató, sem baráti hangvételű, leszámítva Zolit, aki alaposabban átgondolta, milyen gondolatok is állhatnak a képernyőre vetett sorok mögött. Szó szót követett, s a párbeszédből végül közös munka kerekedett, hogy egy kimondottan dinamikus gépet hozzanak össze a tervek alapján. Zoli jól ismeri a motorkerékpár erőforrásokat, voltak elképzelései a rögzítés és a hajtáslánc terén is, míg Miklós a „karosszéria" tekintetében segítette ötleteivel és tapasztalataival a projektet.

pal-zoltan-dizel-motorkerekpar-5663
Az ernyő 6-8 G erőhatásra tervezett, vagyis a váznak is ezt kell kibírnia. Varratmentes, minősített vascsőre hárul a feladat, hogy egy merülő spirálban vagy vészhelyzetben közben az eredeti súly 6-8-szorosát is elviselje.

Aki egy kicsit is jó volt fizikából, az valószínűleg ráncolja a homlokát, hogy miért is jó a már bevált, könnyű Rotax helyett egy bonyolult, folyadékhűtéses négyhengerest ráerőltetni a pillekönnyű vázra? Nos, csakúgy, mint a motoroknál, itt is sok hátránnyal jár a többletsúly, viszont a Rotax fogaskerekes áttétele helyett alkalmazott láncos erőátvitellel alacsonyabbra kerülhet a súlypont. Ezzel pedig az ernyőhöz rögzített, ingaként viselkedő tömeg kiegyensúlyozottabbá teszi a repülést, főként a legveszélyesebb részét, a fel-leszállást. A rendelkezésre álló plusz teljesítmény pedig soha nem hátrány, miközben a fogyasztás 20-30%-a is megspórolható a modernebb technikával.

pal-zoltan-dizel-motorkerekpar-5674
Leszálláskor hátsó kerékre ereszkedik a trike, tehát azon kell lenni a súlynak is, ez kiemelt szerepet kap tervezéskor. Az ernyő bekötési pontja változtatható, hogy a különböző súlyú utasokkal egyaránt vízszintben maradhasson a trike

Mivel Zoli jobbára a földön jár a gépeivel, most egészen új szemszögből kellett vizsgálnia a napról napra készülő trike-ot. Súlypont, biztonság, irányíthatóság - ezek a fogalmak hirtelen új értelmet nyertek a munka során. A pillekönnyű, gyári trike-ok csak 100-130 kilósak, ettől sokkal nem is térhetett el, főként, hogy a hatszázas sornégyes már önmagában is jelentős szeletet „rabol" a rendelkezésre álló tömegkeretből. Így sok olyan tétel akadt, melyet elkészítettek, majd a súlycsökkentés miatt száműztek, és a pontos mását könnyebb - s egyben drágább - alapanyagból készítették el. Maga a járgány könnyedén két részre szerelhető, vagyis a keretváz és a motor-légcsavar egység két csavarral bontható, ezáltal később másik erőforrás is szabadon helyet kaphat a repülőn.

pal-zoltan-dizel-motorkerekpar-5675
Futómű nincs, helyette ballonos, puha abroncsok segítik a sima a földet érést és simítják el az út egyenetlenségeit. A rugóstagok kihagyásával - és a képen látható keret lecserélésével - értékes kilókat spórolhattak az építés során.

Az osztás-szorzás végeredménye 186 kiló lett, ezért egy nagy terhelhetőségű, Paramánia Taxi típusú ernyőre volt szükség a repüléshez, ami helytáll a kétszeméllyel akár 350 kilóra rúgó összsúly mellett is. A végeredmény tulajdonképpen megfelel az elvárásoknak, ugyanis a repülő Fazer valóban rendkívül kiegyensúlyozott, olyannyira, hogy a sportág által elfogadottnál majd kétszer nagyobb szélben is képes a repülésre.

pal-zoltan-dizel-motorkerekpar-5664
Kelet és kelet találkozása - a Yamaha gyári üzemanyagrendszere egyszerű marmonkannából szürcsöli a benzint

A felszállási engedélyt megadom

Ha valaki arra adná a fejét, hogy összeállít egy motorvázat, majd beleszerel egy apró, mondjuk 125-ös erőforrást, valószínűleg az unokája is beleőszülne, mire az NKH-nál rendszámot szerezne a sufniban összeállított vasra. Bármennyire hihetetlen, ennél lényegesen egyszerűbb dolga van annak, aki nem csak gyorsulni, de repülni is szeretne az otthon összerakott géppel. Ennek oka, hogy lassan Magyarország is átveszi a nyugaton elterjedt gyakorlatot, az ultralight kategóriába tartozó repülő eszközök felhasználóbarát követelményrendszerének alkalmazását, ami magában foglalja a gördülékeny vizsgáztatást is. Igazán hasznos ez a jogharmonizáció, hiszen éppen ezért találták ki ezt a kategóriát, hogy szélesebb rétegekhez eljuthasson a repülés élménye.

pal-zoltan-dizel-motorkerekpar-5676
A rotaxos trike-ok fogaskerékhajtásával szemben a Fazer megőrizte a lánchajtást. Ez több előnnyel is járt, egyebek mellett így alacsonyabbra kerülhetett az erőforrás, ami rendkívül kedvező súlypontot eredményezett.

Érdemes utánajárni, mibe is fáj a „pilótaképző", elvégre az A kategóriájú nagymotoros vizsga árából például hátimotoros siklóernyő vezetésére jogosító pakszust is kiválthatsz - a tanfolyamok általában 80-140 ezer forint körüli összegbe kerülnek.

A nagyobb teljesítmény révén már a sárkányrepülők sebességével vetekszik a siklóernyős trike

Akárhogy is, pár hónap munkával, néhány folyóméter vas- és alumínium alapanyag felhasználásával, meg egy motorkerékpár erőforrással kétszemélyes, repülésre alkalmas gép építhető, amit egy nem is olyan drága jogsi megszerzése után magad is vezethetsz. Ide tartozik a GYM trike is, ami beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen a gondos tervezésnek és kivitelezésnek köszönhetően megközelítették vele a sárkényrepülők tempóját, egyesítve ezzel a két eltérő kategória legfontosabb erényeit.

Ha a motorozás maga a szabadság, akkor erre már szavak sincsenek, hiszen tényleg egy tizenéves autó árából lehet saját repülő eszközöd, a hozzá tartozó engedélyekkel együtt

Ahogy Zoli mondja, külön öröm, hogy korábbi, rendszámtalanságra kárhozott kétkerekűi után végre olyan alkotott, ami csont nélkül átment az első vizsgáján, és azóta sok-sok örömet szerzett tulajdonosának és utasainak az égi országutakon.