Városban közlekedve tipikus balesetnek számít, amikor a kerékpáros vagy a robogós egy parkoló jármű kinyíló ajtajának ütközik.
Óvatlan ajtónyitással bajba sodorhatjuk a motorost!
Ez többnyire akkor fordul elő, amikor az álló autót balról kerüli ki a drótszamaras vagy a motoros. Az ilyen esetek hátterében elsősorban a járművezető figyelmetlensége áll, de sokszor valamelyik jobboldali ajtó kinyitása okozza a bajt, amennyiben az utas nem elég körültekintő. Ezekben a balesetekben a kerékpárosnak vagy robogósnak általában a lába, a karja és a feje sérül meg - a láb az ajtóval érintkezés, a fej és a kar pedig az úttestre esés miatt -, ráadásul a következmények gyakran súlyosak.
Ugyanakkor létezik jó megoldás az ilyen helyzetek kivédésére, ezt hívják úgynevezett „holland módszernek”, melyet a Föld számos pontján átvettek és alkalmaznak. Ennek lényege, hogy a parkoló gépkocsi ajtaját mindig az ajtótól távolabbi kézzel nyitjuk ki. Hogy miért? Mert a fogantyú megérintése során a járművezető vagy az utas teste automatikusan enyhén hátrafordul, ezáltal egyrészt jobban látja a külső visszapillantó tükörben a mögöttes forgalmat, másrészt a váll mögött visszapillantva az érkező kerékpárost és motorost is könnyen észlelheti.
Mindezeken túl érdemes az ajtó nyitását lassan, óvatosan, folyamatos figyelemmel végeznie az autó utasainak. Hollandiában ezt a gyakorlatot nem mostanában találták ki, hiszen alkalmazása csaknem fél évszázados múltra tekint vissza. Ezt a szabályt tanítják a gyermekeknek otthon és az iskolában, továbbá a biztonságos ajtónyitás témaköre szerves részét képezi a holland gépjárművezető képző tanfolyamoknak.
Karosszéria híján egy kisebb ütközés is komoly sérülést okozhat a motorosnak, éppen ezért érdemes felhívnod a kétkerekűvel közlekedőkre a többi autós figyelmét. Sokat segíthetsz azzal, ha megrendeled és felragasztod a Magyar Motorosklub látványos matricáját a járművedre, mert így biztosan még többen vigyáznak majd ránk az utakon!
A hollandok tanulságos videót készítettek, érdemes megnézni!
Ami a motorost vagy kerékpárost illeti, ő gyakran semmit sem tehet az ajtónyitásos balesetek elkerülése érdekében. Egy 20 km/h sebességgel haladó kétkerekű pilótájának csak akkor van esélye, hogy a parkoló jármű éppen kinyíló ajtaját észrevegye, majd időben fékezzen és megálljon, ha az autó mögött legalább 10-11 méter távolságra van. Vészhelyzetben gyakran végre sem lehet hajtani a kikerülési manővert, merthogy annak egyrészt a szemből jövő másrészt akár a rossz útburkolat is akadálya lehet. Emellett az is benne van a pakliban, hogy a kerékpáros vagy motoros inkább vállalja az ajtónak koccanás kockázatát, mintsem „vakon” nekikezdjen a kikerülésnek, és esetleg nekiütközzön egy másik, gyorsabban haladó járműnek.