Másodikban, alig kétezres fordulaton araszolunk az alaposan szétbombázott Kossuth Lajos utcán, a folyamatosan szemerkélő eső és a metsző hideg miatt esélytelen egy kövérebb gázt húzni, háromezernél a hátsó gumi sikítva szól közbe, hogy köszöni, ő nem bír az eső és az útra felhordott kosz keverékével. Kezdetben magányosan gurulunk, azonban a mostoha körülmények ellenére egyre több motoros csapódik hozzánk, s mire a Hungaroring jól ismert főkapujához érünk, bizony több száz fős tömeg fogad – jó látni, hogy a murmanszki tavasz nem riasztotta el a bájkereket a motorozástól.
Éppen a rögtönzött rutinpályát építették, no meg próbálgatták a súlyos FJR-ekkel, amikor begördültünk a motorosok számára megnyitott parkolóba, s még odaköszönni sem volt időnk, a szpíker máris szólított bennünket: az első tizenöt ember melegíthet, kezdődik a tréning!
Korra, nemre és pláne motortípusra való tekintet nélkül verbuválódtunk össze, így történt, hogy a sokat látott chopperestől, a kezdő hölgyeken át a superbike-ok fiatal lovagjaiig terjedt a paletta, amit a motorosrendőrök láthatóan nagy-nagy elégedettséggel nyugtáztak. Hiába, no, ők is szeretik a kihívásokat…
A félénkebbeket a szokásos felkiáltással üdvözölték - „a motorod már tudja a feladatokat, most Te jössz!” -, a tapasztaltabbakat pedig személyre szóló tanácsokkal látták el, hogy tovább csiszolhassák technikájukat. Láss csodát, az interakció remekül működött, a nagy rutinnal rendelkező egyenruhások pedagógusként is jelesre vizsgáztak, és fél óra múlva büszkén tekintettek körbe, ahogy egyre lendületesebben karistoltak a srácok – és a lányok -, nem egyszer a lábtartó tüskéivel körzőzve az alig kétsávnyi széles íveken.
Videoajánló: Borsody Ákos felvételei a vasárnapi rendezvényről
Eközben a következő csoport tagjai sem unatkoztak, hiszen a parkoló túlsó végében a maradék bójákból egy mini-ringet rögtönöztek a szervezők, ahová a Kawasaki jóvoltából nyolc vérbő vas is felsorakozott. Így történt, hogy sokan bemelegítésként már a 2013-as modellek nyergében ismerkedtek a kanyarokkal, nem egyszer próbára téve az új vasak kipörgésgátlóit a nedves aszfalton…
Eközben a felső parkolóban is lázas előkészület folyt, mivel a hideg ellenére is bőrruhában érkező tömeg ingyenesen próbálhatta ki az egykoron MotoGP sztárokat is vendégül látó aszfaltcsíkot. Erőfeszítéseiket láthatóan az égiek is értékelték, ugyanis a második negyvenfős csoport „futamán” már a nap is előbújt, a hőmérők higanyszálai pedig vad vágtázásba fogtak, hogy átlépjék a bűvös tízes jelzést a skálán.
Szinte hibátlan nap volt, azonban a jó hangulat és a remek szervezés ellenére akadt pár hiányosság, és bizony ezek közé tartoztunk mi, motorosok is. Ürügyként emlegethetjük a barátságtalan időjárást, vagy a hajnalig tartó Balázs Pali koncertet, de tény, hogy délután háromkor már hiába jártak körbe az egyenruhások, nem tudtak egy újabb csapatra elegendő tizenöt fős gárdát kiállítani. A gondosan megépített pálya szinte üresen állt, a hétvégéjüket beáldozó motorosrendőrök pedig látványos bemutatókkal ütötték el a maradék időt, pedig láthatóan nagy kedvük lett volna még pár órát melózni a nebulókkal.
Nem a tempó öl
Nem veszélyes egy ilyen százötven lovas géppel motorozni? - tette fel a kérdést a riporter az egyik tanulónak. - Ez nem százötven lovas. Sokkal több... - vágott vissza a nyeregből egy félmosollyal, de rögtön hozzátette: nem az a veszélyes, ha százzal mész az országúton, és közben kontroll alatt tartod az eseményeket. Az viszont igen, ha hetvennel botorkálsz, és közben idegesen, kapkodva cselekszel, mert egyszerűen nem látod át a forgalmat. Hidd el, nem a tempó, vagy a jármű öl, hanem az adott sebességre alkalmatlan vezető...De sebaj, legközelebb már biztosan kellemesebb hőmérséklet uralkodik a mogyoródi parkoló betonján, és még több motoros gyűlik össze, hogy kihasználja az ingyenes tanulás és pályamotorozás lehetőségét. Igen, legközelebb, ugyanis ez csak az első állomása volt a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Kultúrált Közlekedésért Alapítvány és az Országos Balesetmegelőzési Bizottság által útjára indított programnak.Ráadásul a tapasztalatokon felül további haszna is volt a hétvégének, hiszen ahogy Pausz Ferenc, közlekedésbiztonsági szakértő elmondta, ez egyfajta felhívás a többi közlekedő felé. Üzenet, hogy a kétkeréken közlekedők bizony sokan tesznek azért, hogy túléljék a mindennapi vészhelyzeteket, de az autósok körültekintőbb, előzékenyebb magatartása nélkül mindez mit sem ér. Ezért is fontos, hogy a híradások vezető helyen hozták a tanpályán készült felvételeket, eljuttatva a többi közlekedőhöz is az új tavasz és egyben az új motoros szezon hírét.