Korábban 11, illetve 25 kW-os teljesítménylépcsőkben vizsgázhattunk a motoros képzéseken, azonban az EU-s szabályoknak megfelelően immáron 35 kW, azaz 48 lóerő a középső kategória felső határa. Így már sokkal könnyebb motort találni, hiszen a 34 lovas kínálatban csak elvétve akadt igazán ütős darab, míg közel ötven lóval már a túrázásra is alkalmas típusok között szemezgethetsz.

Nyomatékot, nem teljesítményt!

Az alcímet látva a fizikazsenik most a fejüket fogják, hogy a teljesítmény szoros és állandó kapcsolatban van a forgatónyomatékkal, vagyis nincs olyan, hogy gyengébb, de nyomatékosabb erőforrás. Ugyanakkor tényleg érdemes leszűkíteni a keresést, növelve a hengerűrtartalmat és 48 lóerőre csökkentve a maximális teljesítményt, hogy megtudjuk, miként lehet kihozni a legtöbb élményt és a legjobb gyorsulást az adott keretből.

nkh-a2-35kw-2650
A látszat csal... Ez valójában egy kezdőmotor is lehet, melyet már korlátozott jogsival, 18 évesen vezethetsz

Kutatásunkban a húszévesnél fiatalabb, A2-vel vezethető vasak között válogattunk. A legalsó árkategóriában - 100 és 250 ezer forint között - jobb időket is megért 125-ös sportmotorok, endurók, no meg korai 250-es négyütemű utcai gépek (mint a ZZR250 vagy a GSX250) találhatók. Friss műszakiban, új láncszettben, jó gumikban ne is reménykedj, az alsó polcon válogatva a megfelelő állapotú gyári fényezés és a füstmentes, tiszta erőforrás az extra.

nkh-a2-35kw-2647
A korlátozás előny? A szűkös anyagi keret és a teljesítménylimit ilyen izgalmas találatokat is eredményezhet, mint a Supermonók egyik gyöngyszeme, a Suzuki SG 350 N Goose

Egy lépcsőfokkal feljebb - 250 és 500 ezer forint között - már olyan klasszikusok várnak, mint a Suzuki SG 350 N Goose vagy a GS500, a Pegaso 650, az elnyűhetetlen GPZ500S 27 kW-os verziója, a fojtott 400-as sornégyesek és a Honda SLR650. Ennyiből már van némi esélyed, hogy a kilencvenes évek végén készült hatszázas endurókra lelj, mint például a Yamaha XT600 E olcsóbb példányai. Tulajdonképpen ezzel már el is érkeztél az univerzális kétkerekűekhez, hiszen ilyen gépekkel már egészen nyugodtan bevállalhatsz hosszabb túrákat is, belekóstolva kicsit a világjárásba.

nkh-a2-35kw-2648
Fojtott kivitelű SV-re bukkanni nem nagy ördöngösség, 7-800 ezer forinttól szinte mindig található néhány - jellemzően - 25 kW-os változat a piacon

Az igazi Kánaán félmillió felett kezdődik, hiszen redukált teljesítményű sornégyesek (CBR, ZZR, YZF-R, GSX-R), illetve V2-esek (Ducati Monster, Suzuki SV650) tucatjai akadnak a palettán, miként a gyárilag 48 lóerő alattiakból is gazdag a kínálat. Ide tartozik a BMW F 650 GS, a Yamaha MT-03, a chopperek néhány képviselője, mint a Suzuki LS650 Savage, a Yamaha XVS650, illetve a Moto Guzzi 750 Nevada is belefér a keretbe. Fontos megjegyezni, hogy az eredetileg közel százlovas motorok fojtott verzióit tényleg csak akkor érdemes megvenni, ha vásárlás után is kibírod, hogy 140-ről már inkább csak vánszorog, mintsem kilő a géped. Hiába hát a sportos külső, „feketén" újra kinyitni nincs sok értelme, később részletesen vissza is térünk rá, hogy pontosan miért.

nkh-a2-35kw-2645
A Honda A2-es gépei használtan nagyjából 1,3 milliót kóstálnak míg újonnan, blokkolásgátlóval már 1,6-1,7 millióért elérhetők

Persze a legegyszerűbb módja a vásárlásnak, ha új motorra pályázol, hiszen a gyárilag 48 lovas modellek (Honda CTX700, NC700X, Yamaha XTZ660 Ténéré, Kawasaki W800 stb.) mellett számos vasnak létezik korlátozott kivitele, mint például az általunk is tesztelt Kawasaki Z800-nak is.

Meglepő módon azonban nem a benzines, hanem az elektromos motorokkal juthatsz sok-sok vonóerőhöz, még ha az efféle párosítás nem is túlzottan életszerű, legalábbis hazánkban nem az. Elég csak összevetni az elérhető gépek forgatónyomatékát, hogy kiderüljön: A1 kategóriájú jogsival jellemzően 10-11 Nm-rel gazdálkodhatunk, míg a 11 kW-os elektromos motorokban nem ritkán 70-80 Nm rejlik, ami már a nyolcszázas endurók paramétereivel vetekszik.

A gazdag nyugati rokon

Nem kérdés, hogy a fiatal, A2-re frissen vizsgázott többség a fenti kínálat legjobb tulajdonságait szeretné egy motorban meglelni, ezért igyekszik a hazainál gazdagabb német vagy olasz piacon jövendőbelit találni magának. A behozatalnak azonban lehetnek buktatói, mint azt megtudhattuk a Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársaitól. Az alapvető szabályok természetesen megegyeznek a kétkerekűeknél megszokott előírásokkal, ám fontos tudni, hogy a forgalomba helyezést megelőző vizsgálatot a speciális, fojtott járművekre vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével végzik. Ez annyit tesz, hogy a motorkerékpárt a forgalmi engedéllyel azonos állapotban kell vizsgálaton bemutatni, s ennek során a forgalmiban rögzített adatokat a hatóság alapesetben elfogadja, de ha felmerül a gyanú, hogy bármilyen eltérés is lehet - például a gép csak papíron 35 kW-os -, akkor további eljárást indít a tényleges adatok megállapítására.

nkh-a2-35kw-2646
Kézenfekvő lehetőségnek tűnik az eredetileg erősebb, de 25 vagy 35 kW-ra fojtott gépek importja. Vizsgáztatásnál azonban könnyen kibukik, ha nagyobb a ménes, mint amit a forgalmiba jegyeztek, ezért érdemes már előtte ellenőrizni a gép maximális teljesítményét

Tegyük fel, hogy megvan az igazolólap, kezedben a forgalmi. Hidd el, bármennyire is csábító, ilyenkor sem érdemes „kipiszkálni" a fojtást, hogy újra ereje teljében legyen a paripa. Gondolj csak bele, ha mondjuk balesetet okozol, és ott fény derül a trükkre, akkor érvényes kategória nélküli vezetésért is elővehetnek, ami nem fest majd jól a büntetés kiszabásakor. Ráadásul még baleset sem kell hozzá, hogy bajba kerülj, hiszen elég egy gyorshajtás, amikor mondjuk autópályán többel mész, mint amennyire 48 lóerővel képes lenne a vas.

nkh-a2-35kw-2649
Az A2 jogosítvánnyal vezethető motoroknál a tömeg/teljesítmény arány is lényeges szempont. Kilónként 0,2 kW a limit, vagyis a 48 lóerős motor tömegének el kell érnie a 175 kilogrammot

Ilyenkor bizony nem csak a jogsi hiánya miatt vesznek elő, de adócsalásért is felelned kell, mivel korábban a hamis, 35 kW-os bejegyzés alapján csengetted a teljesítményadót. Érdemes hát kibekkelni azt a pár évet, amíg megszerzed a korlátlan jogsit, s addig is kihozni mindent a 48 lóerő adta élményből. A használt és új gépek választékát látva ez nem is lesz annyira nehéz, s ki tudja, a következő vizsgáig talán arra is rájössz, hogy nem a nagyobb teljesítmény lesz az első szempont, amit az új vas kiválasztásánál figyelembe veszel...