Eltérő utat választottak a német és osztrák döntéshozók, ám a lényeg mindkét esetben ugyanaz: hétvégén és ünnepnapokon ne használhassák motorosok a turisták által kedvelt utakat. A német változat a drasztikusabb, ott Andreas Scheuer közlekedési miniszter fel is emelte a szavát az ellen, hogy pár hangos motoros miatt az összes kétkerekűt kitiltsák az utakról.
Igaz, az ehelyett javasolt megoldás (egységes, 80 dB-es zajkorlátozás minden motorkerékpárra) szintén kivitelezhetetlennek tűnik, hiszen így az Európa összes államában szabályosan használt motorok nagyjából háromnegyede büntethető lenne Németországban. Másrészt komoly társadalmi támogatottsága van a szigorításnak, ugyanis Civey közvélemény-kutató felmérése szerint a megkérdezettek több mint kétharmada (egészen pontosan 71%-a) támogatta, hogy ideiglenesen tiltsák ki a zajos motorokat egyes utakról – derült ki a Kreszváltozás.hu összefoglalójából.
Németország és Ausztria is szigorítja a motoros közlekedést
Az osztrákok engedékenyebb, de szintén logikátlan megoldást választottak, ugyanis 95 dB-ben húzták meg a határt, és 2020. augusztus 31-től kitiltották Tirol legszebb látványútjairól a szabálytalanul átalakított, illetve gyárilag 95 dB-nél hangosabb motorokat.
Mivel tucatnyi olyan modell van, ami egyébként teljesen szabályosan 95 dB feletti zajkibocsátású (pl. Aprilia RSV4 és Tuono, BMW S 1000 RR, Ducati Multistrada 1260, Harley-Davidson FXDR 14 stb.), viszonylag sokakat érint a szigor. Akárhogy is, jövő tavaszra eldől, hogy pontosan milyen tiltások lépnek életbe, amire legyinthetnénk, hogy „majd nem megyünk arra”, de ne feledjük, hogy hazánkban éppen idén ősszel kezdtek motorosok elleni kampányba a mátrai polgármesterek.
Márpedig ha egy szomszédos országban életbe lép az EU-s előírásnál nagyobb szigor, akkor az hivatkozási alap lehet a hazai hangadóknak is, hogy Ausztriát és Németországot példaként hozva követeljék itthon hasonló szabályok bevezetését.