Az osztrák döntéshozók 95 dB-ben húzták meg a határt, és 2020. augusztus 31-től kitiltották Tirol legszebb látványútjairól az ennél hangosabb és/vagy szabálytalan kipufogóval felszerelt motorokat.
Nem jogszerűtlen a motorok kitiltása az utakról
A motorosok beszámolói szerint drákói szigorral léptek fel a zsaruk: fokozott ellenőrzés zajlott a tiroli utakon, visszafordították a hangos motorokat, aki pedig nem akadt fenn a rostán és a korlátozás ellenére behajtott, azt jellemzően 220 euróra bírságolták. Mivel tucatnyi olyan modell van, ami egyébként teljesen szabályosan 95 dB feletti zajkibocsátású (pl. Aprilia RSV4 és Tuono, BMW S 1000 RR, Ducati Multistrada 1260, Harley-Davidson FXDR stb.), viszonylag sokakat érint a szigor.
A helyi motoros szervezetek nem hagyták annyiban, és az Európai Bizottsághoz fordultak, elvégre nonszensz, hogy az egész Európában szabályos és bárhol használható járműveket önkényesen kitiltsák egyes közutakról. Az Európai Bizottság döntéshozói szerint azonban nem sért uniós jogot a tiltás, sőt az sem aggályos, hogy egyaránt vonatkozik a külföldi és hazai motorosokra. A tiroli vezetők persze rögtön messzemenő következtetéseket vontak le a számukra kedvező döntésből: „Az Európai Bizottság levele azt bizonyítja, hogy a szigorítások jogszerűek, arányosak és senkit nem diszkriminálnak. Ráadásul a döntés értelmében ezentúl bármelyik uniós állam korlátozhatja a járműforgalmat egészség- vagy környezetvédelmi okból.”
Itthon is többen kardoskodnak azért, hogy csökkenjen a motorforgalom, tavaly szeptemberben például Parádsasvár Önkormányzata osztott meg a Facebookon egy levelet, melyben a mátrai képviselők azt javasolták: a 24-es út Parádsasvár-, illetve Galyatető-elágazás közötti szakaszán csak hétköznap közlekedhessenek motorok, hogy hétvégén ne zavarják az ott pihenőket.