Több mint nyolcvanéves történelemre tekint vissza az oldalkocsis motokrossz szakág, mely nem csak speciális vezetői tudást, de rendhagyó műszaki alapokat is követel. Az alapvető különbség a "szóló" MX versenyekkel szemben, hogy itt két fő alkot egy csapatot, és a vasak futóműve, illetve hajtáslánca is a nem mindennapi viszonyokhoz lett kialakítva. Európában főként az a VMC és az LML készített ilyen fogatokat, melyek közös jellemzője, hogy brutálisan erős blokkal szerelték őket, hogy fürgék maradjanak a két utassal megterhelt, nehézkes masinák:
Sok kétütemű gépet láthatunk a videókon, Honda CR500, Kawasaki KX500 és néhány itthon kevéssé ismert márka is felbukkan, így a szemfülesek kiszúrhatják a krosszpályák szörnyetegeit, így például az MTH és a Zabel 630, valamint 700(!) köbcentis, kétütemű erőgépét:
Ahogy a videókon is látszik, ezek a vasak rendhagyó első futóművel készülnek, ennek - illetve a fogatnak - a kialakítása sokféle lehet, így az sincs megszabva, hogy a vadul pattogó "utas" a gép jobb, vagy bal oldalán foglal-e helyet:
Látszólag egyébként a kapaszkodón fürgén "táncoló" mitfahrer végzi a fizikai munka nagy részét, ugyanis saját testének tömegével ő segít egyensúlyban tartani a kanyarodó járművet, s ugratások közben is az ő helyezkedésén múlik, hogy egy, két- vagy három keréken érnek-e földet...
Mivel hazai bajnokságot nem írtak ki ebben a kategóriában, így mi csak hobbiként próbálhatjuk ki magukat a nem mindennapi sportban, bár próbálkozásnak kicsit húzós a "belépődíj", ugyanis a kiváló állapotú VMC-k a gyűjtők féltettkincsei, és 8-10 000 euró alatt nemigen válnak meg tőlük...