Bizonyára sokan tudnának mesélni az okmányirodában szerzett tapasztalatairól, sorszámokkal, oda-vissza küldözgetéssel és persze némi mérgelődéssel, hiszen a motorozás - többek között - ilyen kellemetlen élményekkel is jár. Az állami intézmények dolgozói persze ugyanígy vannak ezzel, nekik sem nagy élmény, ha rossz szájízzel kell elküldeni az ablak másik oldalán bőrruhában toporgó ügyfelet, mert éppen hiányzik egy igazolás, vagy egyszerűen aznapra már nem jut idő az ügyintézésre. Az ilyen szerencsétlen helyzeteket szeretnék megelőzni az ősszel életbe lépő rendeletcsomaggal, mely tucatnyi ponton egyszerűsíti a járművekkel kapcsolatos ügyintézést.
Okmányiroda a kanapén
Egyelőre az informatikai rendszer fejlesztése folyik, hogy az ügyfélkapun keresztül érkező havi több ezer igényt problémamentesen tudják kiszolgálni. Ez a folyamat valószínűleg nyár végére be is fejeződik, így ez év októberében már otthonról, egyszerűen intézhetjük ügyeinket. Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár elmondta, hogy sokkal egyszerűbb lesz honosítás is, ugyanis a jövőben az ilyen típusú ügyintézéshez elegendő lesz a külföldön kiadott okmányok és az adásvételi szerződés bemutatása, ami megszünteti a korábbi gyakorlatot, amikor már a vásárlás helyén a vevő nevére kellett íratni a megvásárolt járművet. Az elveszett rendszámtábla pótlásához sem kell szabadságot kivennünk, hiszen az igénylést elektronikus úton is beadhatjuk, de ugyanígy a jogosítvány pótlása is sokkal gyorsabb, illetve egyszerűbb lesz, mint korábban, s ezáltal a frissen vizsgázott vezetőknek sem kell heteket várniuk a hőn áhított pakszus megérkezéséig. Az adatváltozások bejelentése is átkerül az elektronikus rendszerbe, így a név-, vagy lakcímváltozást is otthonról intézhetjük. A változásokkal megszűnik az ideiglenes vezetői engedély rendszere is, mivel az átmeneti okmány kiadása helyett megoldható lesz a végleges vezetői engedély gyors pótlása.
Egyszerűbb műszaki vizsga és forgalomba helyezés
A motorok hazai forgalomba helyezése és az időszakos műszaki vizsga rendszere is átalakul, és ezáltal kevesebb időt rabol majd a tulajdonosoktól. A minisztérium közleménye szerint ezzel csökken majd a "várólista" az állomásokon, és maga a vizsga is kevesebb időt vesz majd igénybe. Azt azonban érdemes tudni, hogy ilyen esetben milyen előzetes teendőink vannak, nehogy a helyszínen derüljön ki, hogy visszatapsolják a motorunkat még egy bemutatóra...
Először is kezdjük egy alapos tisztítással a folyamatot, hiszen szívesebben látják a vizsgasoron is a tiszta gépet, mint amelyik alig látható az olajtól, vagy sártól.
E.ü. csomag - hát mégis kell?
Pár hónapja felröppent a hír, hogy a rendőr nem büntethet igazoltatáskor az e.ü. csomag hiányáért, vagy a lejárt pakkért. Ez így igaz, de ettől még kötelező tartozéka a motornak, hiszen balesetnél kötelesek vagyunk legjobb tudásunk szerint ellátni vele a sérültet, így műszakira is vinnünk kell magunkkal. Más kérdés, hogy a lejárt készlet végre nem számít főbenjáró bűnnek, hiszen az éppen vérző motorostársunkat valószínűleg nem zavarja majd, ha tavalyi pólyával állítjuk el a vérzését az árok szélén... Ha ezzel megvagyunk, ellenőrizzük a műszerek működését! A lámpák, helyzet- és irányjelzők, visszajelzők mind kifogástalanok legyenek, nehogy egy százforintos izzó miatt kerüljünk bajba a műszakin. A gumik továbbra is minimum 1,6 milliméter profilmélységgel csúsznak át az inspekción, de ha tehetjük, ennél jobb állapotú abroncsokkal érkezzünk, nehogy valami fránya fénytörés miatt csak másfél millit mutasson a szaki tolómérője.A fékek hibátlan működése talán szót sem érdemel, hiszen az nem a műszaki vizsga, hanem saját testi épségünk miatt fontos. Lényeges, hogy jól működjenek a féknyergek, sehol ne szivárogjon fékfolyadék, a tárcsák ne legyenek elkopva és ne is üssenek, mert ezekért bukás jár az ellenőrzés során. Ha mindez megvan, már csak az ülés alatt kell szétnéznünk, pótolni az esetleg kimaradt elsősegélycsomagot, majd körbenézni az iratok között.
Személyi igazolvány, forgalmi engedély, valamint a kötelező biztosítást igazoló kötvény és csekk kell a sikeres vizsgához, vagy ez utóbbiak helyett egy harminc napnál nem régebbi nemzetközi zöldkártya, amit ingyenesen állít ki a biztosító. Az autókkal ellentétben környezetvédelmi vizsgálatot nem tartanak a műszakin, de ettől még igyekezzünk jól beállított, nem füstölő motorral megjelenni, és legalább erre a pár percre tegyük vissza a gyári dobot, hogy a csarnokban ne kapjanak maradandó halláskárosodást szegény vizsgáztatók, s mi is könnyebben megkapjuk a rendszámra az apró, színes matricát.
Ha mindezzel megvagyunk, már csak a szerény, mindössze 4 360 forintos vizsgadíjat kell kicsengetnünk, hogy újabb két évig gondtalanul motorozhassunk.