Hazánk útjain az egységes kinézetű, munkára fogott vasak közül a rendőrmotorokkal találkozunk leggyakrabban. A szakma közel egy évszázaddal ezelőtti eredetű, egészen pontosan 1926 júliusában indult útjára az első magyar motorosrendőr a Mosonyi utcai laktanyából. Néhány hónap alatt újabbak követték példáját, s szeptemberre már önálló csoport volt a főként megfigyelő, felderítő és futár feladatkörben ténykedő alakulat. Két évtizeddel később már szóló és oldalkocsis motorok tucatjai teljesítettek szolgálatot, s az utóbbi fél évszázadban számos gyártó, így többek között a BMW, a Jawa, a Pannonia, a Yamaha, de még a Harley-Davidson is szállított kétkerekűeket a hazai rendfenntartóknak.
Szintén az utcakép - vagy legalább is az autópálya-kép - része lett mára a mentőmotoros flotta, a Yamaha FJR-ekből, Honda Pan Europeanból és Crosstourerből álló ötfős csapatot korábban egy Harley-Davidson Electra Glide is segítette, ám ezt végül értékesítették, mert a szakmai szempontoknak jobban megfeleltek a távol-keleti motorok.
Hogy milyen hasznos ás praktikus is tud lenni egy ilyen kétkerekű, arról korábban már részletesen olvashattatok Karlovitz Ákos írásában, melyben az itthon szolgáló kétkerekűeket, illetve felszereléseiket mutatja be.
Kevésbé ismertek a tűzoltók által használt vasak, pedig viszonylag széles palettát találunk a világhálón a gyárilag ilyen célra készített járművekből. A gyakran feszítővágóval és ún. impulzusoltóval is ellátott gépek előnye ez esetben is a mozgékonyság és a gyorsaság a nagytestű teherautókkal szemben, alkalmazásuk ezért sürgős beavatkozást igénylő, nem nagy kiterjedésű tüzeknél lehet hasznos.
Több helyen használnak ilyen célra négy- és hatkerekű ATV-ket is, ezek előnye, hogy nagyobb teherbírásuknak köszönhetően több segédeszközt és főként több vizet tudnak magukkal cipelni, mint kétkerekű társaik, és a nehezen megközelíthető helyeket is könnyebb elérni a segítségükkel.
Természetesen nem maradhatnak ki a futárok sem a felsorolásból, hiszen ők a legtöbbet látott képviselői a "szakmának", még ha nem is feltűnő a jelenlétük az igencsak eltérő típusú és stílusú motorjaik miatt. A fővárosban közlekedve a robogókkal futhatunk össze leggyakrabban, de a klasszikus futármotorok - például Yamaha SR125 - is előfordulnak közöttük, ahogy a kis- és középméretű endurókból sincs hiány, sőt, a szemfülesebbek egy-egy sportmotort, például a Margit-híd közelében gyakran látható Suzuki SV650-et is megcsodálhatják, ahogy nap mint nap igyekszik ebédhez, vacsorához juttatni a megrendelőket.
Micsoda munkakezdés! Japán postások ünnepélyes kirajzása az esztendő első munkanapján
Határainkon túl is számos extrém példa akad a motorok hasznosítására, így a tőlünk délre és dél-nyugatra eső helyeken nem ritka a motortaxi sem, a személyszállítással foglalkozó cégek legtöbbször Honda Gold Wingekkel várják a gyors helyváltoztatásra és némi kalandra vágyó utasaikat.
Gyorsabb, mint négykeréken: a forgalom csak araszol, de a motortaxi így is gyorsan halad a városban
Ennél is különlegesebb az autószállító motor, melyet szintén a japánok gigatúrázójából építettek át a speciális célnak megfelelő bővítménnyel. A méretes pótkocsi alaphelyzetben a Honda hátulján pihen, és csak munkára fogva engedik le, hogy a négykerekű első tengelyét ahhoz rögzítsék, így vontatva a súlyos terhet a hathengeres boxerrel.
Ha nagyon kötekedünk, mondhatjuk, hogy nem motor és nem is "hivatásos" státuszban üzemel, de ettől még az egyik legkedvesebb darabja a gyűjteménynek az a Grizzly, melyet a 73 éves Anna Petukhova használ napi rendszerességgel.
Oroszországban, azon belül is Kaluga régióban ő felel a csomagokért, és a rászorulóknak az élelmiszert is ő viszi házhoz. Ha újabb csomag vagy rendelés érkezik, a dimbes-dombos terepen az egyhengeres Yamahával kel útra, hogy minden címzetthez eljusson a portéka...